Inlägg från: Sedorika |Visa alla inlägg
  • Sedorika

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Vad bra att du har  koll på det där bananflugan, ibland är bara tråden avslutad och det tar mej evigheter att hitta den nya. haha!

Nu går jag snart in i v 33, det närmar sig men jag tycker tiden går såå sakta! Är nog bara för att jag vill gå hem nu men ska jobba typ 6 veckor till. Känner mig sådär motiverad. Hehe!

• Sedorika

Jag ska till Bm idag så då får ja reda på lite mer. Känns som bebisen är en bit ner iaf. Huvudet nedåt var det förra gången. Får se om lillen har stannat där eller bytt plats. Det känns fortfarande som han/hon grö volter och vänder och vrider på sig =)

• Sedorika

Det blev inget möte med Bm, hon var tvungen att vabba. Förhoppningsvis blir det imorgon istället. Håll tummarna!

Var ju helt inställd på att sluta jobba kl 14. Dom tre timmarna var de längsta i mitt liv. Mentalt hade jag redan gått hem! Haha!

• Sedorika

Jag har haft sån tur nu så ja började högre än normalkurvan och nu två besök senare är jag precis på. Jag blir mer och mer normal så att säga =)
    Hade ca 140 i hjärtslag, 30,5 i SF mått!. 52 dagar kvar.... pustar! Vill ha bebis nu! :)

• Sedorika
    Stort grattis!
    Vad läskigt det måste varit där, att sånt aldrig hänt förrut. Det händer ju bara inte! Skönt att allt gick bra och att bebisarna mår bra.
  • Sedorika

Har sjukt mycket på jobbet nu och känns som att jag inte hinner med någon informationsträff på Fk.

När man skickat in moderskapsintyget och papprerna vad man tjänar som arbetsgivaren fyllt i.

Vad är nästa steg. På hemsidan finns anmäl om föräldrar penning och begär föräldrarpenning. Vad är skillnaden? Blir galen! :)

• Sedorika
    Liian skrev 2010-01-21 12:01:51 följande:
    Lindai: Värktabletter har hjälp så att jag har fått sova. Håller med om att det är lite läskigt ibland.  Särskilt då det inte känns som något som man är van vid. Sedorika: moderskapsintyg måste man skicka in till havandeskapspenningen, även vad man tjänar. Men man måste även anmäla sig till FK att man kommer vilja ha föräldrapenning. Det är två olika adresser man skickar till. Jag har slängt ut min sambo ur sovrummet. Klarar inte av att dela säng med någon nu. Känns inte som att jag får plats eller att jag får någon luft när han ligger där. Han har alltid legat väldigt still på sin kant innan och velat vara i fred när han sover. Nu helt plötsligt vaknar jag av att han ligger 5 cm ifrån mig. Tur att han är världens bästa och går med på att bo på en madrass på golvet. Stackarn!
    okej så anmäl föräldrar penning det gör jag innan jag vill ta ut det så att säga, och begär är när jag vill börja ta ut?

Så jag kan anmäla hur jag vill ha det, och sen när bebisen kommer, då begär jag från det datumet?

Hur och när får man pengar från FK? När i månaden?
  • Sedorika
    Souvenir skrev 2010-01-22 16:30:54 följande:
    Ja du har rätt, men du kan säga till innan när du tänker begära ut pengarna om du vill, du behöver inte vänta till samma dag (men du kan vänta till samma dag om du vill, dock inte senare) man får pengarna till sitt konto ( som man fyller i kontonumret på när du ANMÄLER föräldrapenningen) pengarna kommer olika dagar beroende vilken dag i månaden du själv är född. 1-10 får pengar 25 varje månad, 11-20 får 26 och om du är född mellan den 21-31 så får du pengar den 27 varje månad. jag är ex född den 6e så jag kommer få den 25. men anmäl din föräldrapenning nu, det gjorde jag för flera månader sen. fast jag gjorde det i riktigt god tid också i tanke med att jag visste att mitt jobbs lönekontor är väääldigt sega dvs det tog bra många veckor innan jag fick mitt inkomstintyg. glöm inte ni som har partnern med, dvs far till barnet att han ska anmäla sin inkomst också, dels när han är pappaledig (om han är det) och dels gällande de 10 första dagarna vid födseln.
    Vad skulle jag göra utan dig =)
    En till dum fråga då, gäller det även om det bara är jag som ska ta ut föräldrarpenning som det ser ut nu.

Får man något från FK om man är arbetslös dessa 10 dagar? Han ska börja jobba men ja tror inte han kommer börja jobba tills dess?
  • Sedorika

Ja verkligen katastrof. Borde iaf finnas någon slags FAQ eftersom det är många frågor. Bara utbetalning har inte jag hittat ett skvatt om på deras hemsida.

Ibland spar dom in på de mest konstiga sakerna! Sverige i ett nötskal tyvärr!
    Tur att familjeliv finns med så mycket kunskap! :)

• Sedorika

bananflugan! blir helt till mig när jag ser dina småttingar. sååå söta! Måste sluta titta på bebisar, man längtar ju bara ÄNNU mer när man ser dom!

Var det enäggisar förresten?=)

• Sedorika

har idag börjat känna lite som mensvärk i magen. är det detta som kallas förvärkar eller är något annat på g?

• Sedorika

Det gillar vi! Än så länge inte jätte starkt men ibland har det gjort lite ondare än vanligt! Lite ryggvärk också men vi var ute med jobbet igår och bowlade och jag slog tre omgångar. Så kan ju vara det! Men man blir ju lite uppmärksam ändå =)

• Sedorika

Grattis till förlovningen Tikka86.

Här händer ingenting med magen, så det var nog bara lite förvärkar (besviken)

Men den kommer väl när den kommer =)

• Sedorika
    Souvenir skrev 2010-02-16 12:49:21 följande:
    2 veckor kvar till BF idag. 14 dagar! Jag har vart hemma hela februari med havandeskapspenning och jag är så uttråkad. Barnrummet är helt klart, vagnen står redo, bb väskor och babyskydd i hallen. Jag tycker min pojke kan komma nu.Jag behövde inget läkarintyg till havandeskapspenningen och jag jobbar som personlig assistent. Hur har ni det med namn? Har ni redan "bestämt" namn eller väntar ni tills bebisen kommit ut? Jag ville ha en liten Anton men det heter min sambos bror :( Och min sambo gick inte med på mina försök att vi kunde hylla hans bror och döpa bebisen efter han :)Så en dag kom vi plötsligt på namnet Dante. Vi har sagt att vi bestämmer namnet efter han kommit ut så vi får se hur han ser ut, men vi har kommit på oss själva med o kalla honom det redan nu. "-Vet du var skruvmejseln är? - Ja, den ligger i Dantes rum." tex.. Är det någon mer än jag som har BF tidigt i mars?
    Vill också ha en sån där aha upplevelse, att ja DET namnet ska vi ha. Jag har killnamn men inga bra tjejnamn. Men det löser sig nog när bebis tittar ut!

Jag har BF den 8:e mars!
  • Sedorika
    zweetieh skrev 2010-03-01 22:21:29 följande:
    har fatt en liten dotter nu....16 dgr for tidigt..sa det blev inget mars barn lol...allt gick pa 5 tim, fran varkar till forlossning...det ni!
    Grattis grattis!
    Vad underbart!
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3