Souvenir skrev 2010-01-22 16:30:54 följande:
Ja du har rätt, men du kan säga till innan när du tänker begära ut pengarna om du vill, du behöver inte vänta till samma dag (men du kan vänta till samma dag om du vill, dock inte senare) man får pengarna till sitt konto ( som man fyller i kontonumret på när du ANMÄLER föräldrapenningen) pengarna kommer olika dagar beroende vilken dag i månaden du själv är född. 1-10 får pengar 25 varje månad, 11-20 får 26 och om du är född mellan den 21-31 så får du pengar den 27 varje månad. jag är ex född den 6e så jag kommer få den 25. men anmäl din föräldrapenning nu, det gjorde jag för flera månader sen. fast jag gjorde det i riktigt god tid också i tanke med att jag visste att mitt jobbs lönekontor är väääldigt sega dvs det tog bra många veckor innan jag fick mitt inkomstintyg. glöm inte ni som har partnern med, dvs far till barnet att han ska anmäla sin inkomst också, dels när han är pappaledig (om han är det) och dels gällande de 10 första dagarna vid födseln.
Vad skulle jag göra utan dig =)
En till dum fråga då, gäller det även om det bara är jag som ska ta ut föräldrarpenning som det ser ut nu.
Får man något från FK om man är arbetslös dessa 10 dagar? Han ska börja jobba men ja tror inte han kommer börja jobba tills dess?