Ystad-tråden nr 18
Perfekt. Hur är det med din gubbe?
Och malme; så tokbra det kan bli då....
Perfekt. Hur är det med din gubbe?
Och malme; så tokbra det kan bli då....
Kenny har fått TWAR i lungorna.... sjukskriven i ytterligare en vecka och Sara ska in och testas eftersom hon är snörvlig, hängig och hostig.....
När jag läste om TWAR höll jag på att skratta ihjäl mig.... klamydia i luftvägarna.....ha, ha!!!! Men tydligen finns det olika typer av klamydia, hur skulle man annars förklara det
TWAR, förkortning för engelska Taiwan acute respiratory disease, luftvägsinfektion orsakad av en klamydiabakterie (lat. Chlamydophila pneumoniae) och som förekommer bland annat i Sverige. Det uppkommer en i allmänhet lindrig lunginflammation med samtidig infektion av luftrör, svalg och bihålor. Twar ger under en ovanligt lång tid förkylningssymptom och trötthet. Det kan pågå i veckor, månader eller till och med år. Man bör söka läkare om inte infektionen gett med sig efter fyra veckor.
De flesta blir friska av sig själva. Men om sjukdomen blir långvarig eller kronisk kan den behandlas med antibiotika. Expertisen räknar med att så många som var femte tioåring har eller har haft sjukdomen. [källa behövs]
De tre mest kända arterna av Klamydia i Sverige är Chlamydia trachomatis, Chlamydia pneumoniae och Chlamydia psittaci, även kallad papegojsjuka. [1]
TWAR finns i alla åldrar, fast vanligast är yngre vuxna (18-30 år).
TWAR dyker ofta upp i lokala epidemier: Byske – Skellefteå – Umeå – Gävle – Kopparberg – Eskilstuna – Karlsborg – Skövde – Göteborg – Gislaved. [1]
Gubben kände sig sämre. Han kom in till vårdcentralen och de diskuterar eventuell inläggning på medicin.... Tydligen har hans syreupptag gått ner till 92% samt att han har 20 fler andetag per minut än normalt.... Blir han sämre blir det medicin intravenöst samt syrgas. Håll nu alla tummar och tår för att det inte blir så, för då blir det kaos. Vi har inga föräldrar hemma som kan hjälpa oss och nu börjar orken snart att ta slut..... Behöver verkligen en kväll ute med er töser.
Tack, men det blir nog bra ändå....... Vi tror inte att det blir så illa.
Det verkar som om fredagen är hotad för min del. Sara har hög feber och Kenny blir inte frisk tills på fredag. Imorgon ska han förmodligen träffa läkaren igen och diskutera annan eller mer medicin eller eventuell inläggning.
Så i morgon blir jag hemma fråbn jobbet och passar man och barn. Huga, vilket jobb. Det är faktiskt roligare att jobba
Tack för alla snälla ord. Man känner sig som en gnällhöna. Just nu har jag fått lite paus då de stora barnen är iväg på dagis/förskola och Sara och gubben sover. Så nu kan jga göra egna saker. DET är gött. Ska nog sätta mig och sy nya gardiner till Saras rum samt sätta upp lite tavlor och hennes namn på väggen - fast det är ju inte tapetserat ännu. Men då gör det ju inget om det blir "fel".
Kenny har i allafall inte lunginflammation längre utan endast TWAR kvar i luftrören. Så han ska försöka sig på att vara på kurs idag till 9.30. Så fredag verkar vara på för min del.
Nallegubben; då funkar kroppen - de säger att vila är bästa medicinen.
Söndag Lingon & Blåbär - jag kan hämta upp. Det börjar kl. 14