Inlägg från: skogsbollen |Visa alla inlägg
  • skogsbollen

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

@korv:
    Precis så kände jag oxå när jag läste det där om äganderätt; det är Alvin!
    Det har varit så jobbigt ett tag att jag nästan dragit mig för att gå till lekparken, och när granntjejerna är här och leker så får man hjälpa dem att lösa konflikt efter konflikt, oftast orsakad av att Alvin knycker saker från dem eller att han går och vaktar precis allt han har och skriker så fort nån kommer i närheten. En dag hade han fått så många förmaningar att han var helt skadad på kvällen. Just när jag trodde att han somnat, så sätter han sig upp i sängen och säger "kan inte ha alla sake', måste dela me sej". Stackars liten!

Just det där med att bli generad och förnärmad märkte jag av hos Alvin häromdagen... eller kanske mer att han blev lite blyg. Vi var på stan och han blev törstig. Slarviga mamma hade såklart inget drickbart med sig, så vi gick till korvkiosken för att be om lite vatten. Det var ingen kö, luckan var öppen och en tjej stod därinne och pysslade. Alvin, kaxig som attan, säger flera ggr "lite latten tack?", men hon var upptagen och hörde inte. Sen kom hon fram till luckan och jag sa till Alvin att NU kunde han be om vatten. Då blev han blyg, fnissade lite, tittade generat ner i backen och sa knappt hörbart "latten?"... Lite gulligt :)

• skogsbollen

@Bay:
    Städa är ju inte jordens roligaste lördagsnöje, men det sägs ju att det kan trigga igång förlossningen. Hoppas du slipper vänta länge till.
    När jag väntade Alvin så hade jag inga som helst känningar förrän sådär vid 11-tiden på torsdag förmiddag, då jag började få sammandragningar som gjorde lite ont.  Klockan 2.30, natten till fredagen, alltså 15,5 timmar senare, så var han född. 

• skogsbollen

@Baypower:
    Åh, spännande! Då har det ju börjat. Håller tummar och tår :) 

• skogsbollen

@Vangelia:
    Alvin pratar väldigt mycket, typ hela tiden när han inte sover eller är grinig. Han lixom berättar vad han gör "nu Annin äta sto' sto' glass", "nu lägga bubben lassbilen".
    En del ord och meningar är klockrena, en del förstår man om man vet sammanhanget och en del får man klura rätt rejält för att förstå vad han menar. I vissa ord har han svårt för L och V, boll blir bonn, bulle blir bunne, vatten blir latten mm. Lite jobbigt att vara döpt till Alvin då ;) vilket blir Annin. Däremot kan han säga "vill" och "ville" klockrent, men det är klart att man lär sig så användbara ord fort :)
    Ordförrådet växer fort. Efter alla besök med pappa på Beijers och Järnia mm, så har han lärt sig en mängd verktyg; bo'masin (borrmaskin), skudaga'e (skruvdragare), cikkelsåg, gästimme' (grästrimmer), gäsklippa', m.fl. och han förstår enormt mycket, vilket känns skönt nu att man faktiskt kan resonera med honom. Dock är det nog så ibland att vi kanske tror han förstår mer än vad han gör och att vi därför ställer för höga krav på honom, bara för att han pratar så mycket :/

• skogsbollen

@Baypower!
    Stort grattis här oxå. Vilken härlig förlossning.... jösses, vilken grej. Kan man önska sig en sån förlossning själv, tro? :)
    Hur har Felix reagerat? Går det bra? Tycker han om lillebror? Imponerande att du orkar sitta vid burken och skriva redan. Tänker jag tbx på första tiden med Alvin så minns jag att jag inte hann nånting.. men så hängde han iofs vid bröstet dygnet runt.

• skogsbollen

@Bay:
    Men åh, jag blir alldeles rörd när jag läser om hur gullig Felix varit mot lillebror hittills. Vilken go' liten kille.... å vilken go' liten lillebror han fått. Så söt! 
    Fina namn allihopa, men jag tycker nästan att Elliot passar bäst ihop med Felix, om man nu ska tänka så förståss. Milton är oxå jättefint. 

• skogsbollen

@Jenn:
    Visst är det härligt när det exploderar så där med babblandet. Med Alvin gick det oxå kanonfort när det började. Vet att vi vid inskolningen för ett drygt halvår sen skickade med en lista över de ord som Alvin kunde, vilka var babba, babba och babba och de betydde mamma, pappa och napp, typ. Sen, bara nån månad senare så började han babbla massvis och sen har det kört på.

Natten till idag sov Alvin för första gången i sitt egna rum, med sin far på en madrass på golvet. Han sover i "juniorsäng" sen ganska länge tillbaka, men fram tills nu har han haft sin säng alldeles bredvid oss i vårt sovrum. Vi är nog ovanligt sena med att flytta honom till eget rum, men det har inte känts som nåt problem tidigare att han sovit hos oss, så länge han sovit i sin egna säng. Nu, i väntan på syskon, så känns det som att det definitivt är läge dock.
    Men meningen är ju inte att nån av oss ska behöva sova därinne varje natt :)
    Hur gjorde ni när ni flyttade över till eget rum? 

• skogsbollen

@Knastroll:
    Jag märker nu, när jag sovit två nätter helt själv i sovrummet, att jag sover som en stock, jämfört med innan. Har inte ens tänkt på att jag vaknat om nätterna när Alvin stökat runt i sin säng, så när/om Alvin sover bra helt själv i sitt rum, så blir det en bra vinst för oss alla.... tills den lille kommer vid jul :)

@Karlstadtös:
    Då har vi kanske inte varit ovanligt sena med att flytta Alvin till eget rum ändå... eller sena och sena. Vet Alvins bvc-sköterska, en manlig sådan, sa att han tyckte man skulle sova så länge som möjligt ihop om det funkade bra för både barn och föräldrar. "Du och din sambo sover ju inte i varsitt rum, så varför ska Alvin behöva göra det, om han inte vill??", sa han.
    Men när liten kommer om några månader så kommer nog Alvin kunna störas av nattliga bebisskrik, blöjbyten och amningar om han sover kvar hos oss.

Huu, jag hade oxå helt glömt att man ev. måste byta bajsblöja på nätterna. Jag tror att vi dessutom bytte på tok för ofta på Alvin när han var liten.... vi bytte kissblöjorna ideligen, då vi ville förvissa oss om att det inte var den som han var missnöjd med, vilket det oftast inte var, faktiskt. 

• skogsbollen

En liten fråga; hur många timmar per dygn sover era 2-åringar ungefär? Tror ibland att Alvin sover för lite, även om det där såklart är individuellt.
    De låter honom bara sova 1 tim på dagen, för att vi ska få honom i säng tidigare på kvällen, men han kommer sällan till ro före 20-20.30, trots att vi börjar nedvarvning och ibland går in i hans rum redan vid 19. Sen sover han konstant till 5.30-6-tiden, då han vaknar självmant, så det blir mellan 9-10 tim/natt.

Nu har det tagit ännu lite längre tid för nedvarvning, när han ska sova i sitt rum. Leksakerna ropar till honom och vill leka

• skogsbollen

@cassis:
    Alvin började sova oroligt ett tag, vaknade oxå vid 5-tiden om mornarna. Då sov han 2 timmar på dagen, så fröknarna började väcka honom efter 1 tim, vilket gjorde att han sov utan att vakna vid 5-tiden. Kanske därför Cajsa vaknar, tänkte jag.

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7