Inlägg från: Baypower |Visa alla inlägg
  • Baypower

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

Vi som har fejjan vet att Tobiq fick en liten tjej den 24 augusti!

• Baypower

Skogsbollen: Galet att du är i v.24 redan!! Jag känner dock igen mig precis i hur du känner. Andra gången så är ju själva graviditeten inte så spännande utan man vill åt resultatet på ett annat sätt eftersom man vet hur underbar belöningen är. Fram till v. 33 tyckte jag att det gick fort - sedan blev det ett långsamt maraton mot målet. Men, nu när Vincent är här så har man genast glömt bort alla tunga veckor! Och då mådde jag bra genom hela graviditeten!!!

Inatt har varit en "skitnatt" för oss. Ammade vid 22. Vincent vaknade av bajsblöja 23.15. Klockan 01 var det amning. Klockan 03 bajsblöja och lite ont i magen fram till 04 då det var amning. Sedan sov han förvisso till 07 då jag återigen bytte bajsblöja och ammade igen och nu sover han. Dessa bajsblöjor!!!!

• Baypower

Cassis: Det behöver faktiskt inte bli så att hon springer upp. För Felix tog det ca 2 månader innan han fattade att han faktiskt kunde kliva ur sängen. Vi håller tummarna här.

Tack till alla Stockholmsmammor för idag. Jag och Vincent, Sjögurka med Molly och Otto, Korv med Abbe och Love, Isis med Isabelle, Saza med Caspian, Anai med Charlie och Anuya med Hugo och William träffades idag och hade mysigt med fika, lek och korv. Alltid toppentrevligt!!!

• Baypower

Skogsbollen: Vi har också en liten "naughty spot" där Felix får sitta om han gjort något riktigt dumt. Just nu väljer vi dock våra strider. Felix har precis fått en lillebror så mycket av hans utspel är jag övertygad om beror på att han vill ha uppmärksamhet. Vår bvc-sköterska sa en del ganska bra saker när vi frågade om hur vi skulle hantera Felix och hans trots just nu. Hon sa att barn i den här åldern knarkar uppmärksamhet, framförallt om de fått småsyskon. De gör ingen skillnad på negativ och positiv uppmärksamhet vilket innebär att man lätt kan hamna i en ond cirkel där barnet fortsätter göra "dumma" saker för att han eller hon får uppmärksamhet då. Hon rådde oss att backa lite vad gäller regler, även om det är svårt. Allt kanske inte är livsviktigt att bråka om utan kan ignoreras istället. Bestäm vissa regler som ni känner att ni inte kan avvika från och låt övriga bero - och skit i vad andra tycker och tänker. Alvin kommer absolut inte bli illa omtyckt på dagis, det kan jag lova.

• Baypower

BVC-besök idag. Gissa om Vincent växer så det knakar. 4740 gram!!! Han har alltså gåttt upp ett kilo på bara 2½ vecka. Nu måste jag ju kunna försöka glesa ut amningarna. Jag berättade tom för bvc-sköterskan att vi börjat med napp (de brukar ju rekommendera 4 veckor) och hon sa att det var ju alldeles utmärkt. Huvudmått var 38 cm och längd 53,5 cm så på längden verkar han inte skjuta iväg, vår lilla tjockis.

• Baypower

Nenne: Vi hade också bakslag med Felix när han började i januari. Han tokgrinade så fort vi tog fram jackan på morgonen. Sedan hade han det jättebra på dagis under dagen men så fort vi visade oss i grinden till dagis så kastade han sig på marken och tokgrinade igen. Det gick över!!

Nu ska jag snart iväg och hämta Felix på dagis. Imorse fick jag ett leende och en vinkning vilket var första gången sedan han började på nya dagiset och sedan Vincent föddes. Kändes skönt i mammahjärtat.

Idag har jag tagit det galet lugnt. Tog allas råd om att vila när bebisen vilar för jag kände verkligen att jag behövde det.

• Baypower

idag fyller Felix 2 år!! Precis som alla ni andra kan jag inte fatta hur snabbt tiden gått. Felix firades i morse av mig, Dante och Vincent med skönsång, presenter och chokladbollar. Felix fick en pojkdocka, vattenfärger och penslar, en nova star-tröja och en stor grävskopa/traktor. Dockan, grävskopan och vattenfärgerna var succé medan det mjuka paketet snabbt lades åt sidan

• Baypower

Grattis Nenne till ett lyckat Rul.

Här rullar livet som tvåbarnsmamma på. Tycker själv att det går ganska bra ändå men det dåliga samvetet gör sig ständigt påmint över att jag inte kan ge Felix så mycket tid som jag vill. Men, så är det ju för alla.....

Idag har jag, Sjögurka och Anai träffats för en fika. Sjögurka fick dock avvika för Mollys dagis ringde och berättade att hon var magsjuk - hoppas att det inte var så farligt med tjejen!!

Nu är det snart dax att hämta Felix på dagis. Han stortrivs verkligen just nu och verkar ha fattat tycke för sina pedagoger. Verksamheten verkar de ha fått ordning på också med organiserad lek på förmiddagarna och fri lek på eftermiddagarna.

• Baypower

Tobiq: Just nu har vi pop:s skalbyxor och skaljacka på Felix med fleecetröja under. Än så länge har vi bara vanliga byxor under skalbyxorna och Felix har aldrig varit kall när vi kommit hem. När det blir kallare kör vi underställ eller fleece under skalkläderna men vi har också köpt en tjockare Didrikssons overall till vintern. Tips är att fråga på dagis - de brukar ha bra koll på vad ungarna bör ha på sig om man känner sig osäker.

• Baypower

Knastroll: Jag hoppas verkligen att det inte är cancer, vilket sannolikheten också talar för men jag förstår absolut dina tankar eftersom risken ju finns. Styrkekramar till dig, tjejen!!

• Baypower

Taneli: Det måste vara en jättejobbig situation men det ljusa i det hela är ju ändå att ni kan gå isär som vänner och det bäddar ju för att ni kan komma överens om barnen och deras bästa i framtiden vilket annars verkar vara det som är besvärligast. Många kramar till dig!!

• Baypower

Julklappar ja.....Vi kommer inte köpa så mycket till våra barn för vi åker hela familjen till Aruba i två veckor och den resan var ju inte gratis direkt. Vincent får dock en Speedster Tow Truck eftersom Felix fick en Speedster Firetruck när han var liten. Felix kommer nog få en portabel dvd-spelare + några filmer (för att vi ska kunna ha med den på planet). I övrigt kommer ju barnen få ganska mycket julklappar från mor- och farföräldrar och då har vi till Felix önskat en snowracer, kläder, hjälm, mat och kastruller till leksaksspisen, pärlor och annat pyssel m.m. Till Vincent är det svårare - han ärver ju så mycket leksaker - men vi har önskat kläder åt honom, fina barntavlor till hans rum, mjuka klossar m.m.

• Baypower

Åh, Isa! Vad jobbigt att få blödningar när man inte är hemma. Givetvis är det jobbigt ändå men det är ju alltid lite skönare att vara hemma om man nu ska tvingas gå igenom något sånt. Jag håller ändå tummarna!!

• Baypower

Oj, det var verkligen inte igår. Vi har vabbat hela våren känns det som. Vad gäller barnen så har jag sen i julas ca tyckt att det blir lättare och lättare. Nu leker de en del ihop utan att det är ständigt bråk.
    Jag jobbar 90% nu och har svårt att se hur jag ska kunna gå upp till heltid än på ett tag. Men, nu är det bara tre veckor kvar till min 5,5 veckor långa semester. Tjohoo!!

Visst är det kul att vi är så många som fortfarande har kontakt? I Sthlm ses vi ju med jämna mellanrum, både med och utan barn. Jenny och jag har ju dessutom en gympagrupp för ett gäng 08:or sedan ca ett pr tillbaka. Som ni förstår är vi grymma ledare ;)

• Baypower

Jag jobbar som jurist på ett konsultföretag. Jobbar 90% just nu men överväger att gå upp till heltid vid årsskiftet el åtminstone nästa höst för då kommer killarna gå på samma förskola igen. Felix fick byta för där han går nu har även skola upp till nian så då slipper vi ha ångest över skolvalet!!

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7