Inlägg från: Vangelia |Visa alla inlägg
  • Vangelia

Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7

Me to :)

• Vangelia

Godmorgon tjejer och småttingar, nu har vi varit osynliga ett tag igen. haft fullt upp här med lite av varje.

Igår var vi dock med lilltjejen till sjukhuset för pricktest(hon går ju på nutra efter misstänkt mjölkallergi under tiden hon blev ammad) Och jodå, pricktestet gav utslag så nu är det mjölkfritt som gäller, var lite skeptisk då jag hade hört att testet inte alltid ger utslag även om dom har allergi, men läkaren sa att å andra sidan om det ger utslag så vet man att dom är riktigt känsliga så det var värt ett försök och nu vet vi ju inför det är dags med smakportioner och sånt. Lilltjejen var jättetuff när dom prickade henne på fem ställen, satt och skrattade, hmmm skulle varit Nelly det hon hade vrålat så fönstren skallrat :)

Idag är det dags för vaccination av Melina och vägning av Nelly, tiden går så fort!!

Får jag fråga en sak, som jag förstått är det fler än vår 1½ åring som kan få utbrott lite nu och då , typ påklädning, mamma och pappa förstår inte vad hon vill, inte sitta ivagn osv.... vilken metod använder ni för att få dom och lugna ner sig? Är ni bestämda, låter dom skrika av sig eller??

Här så gör vi så att om det är nått hon måste göra. typ klä på sig så bara gör vi det om hon inte går att få på andra tankar, har vi all tid i världen så brukar vi bara distrahera henne för att komma på andra tankar.

Ha det så bra!!!

• Vangelia

Godmorgon tjejer! Sitter här efter ytterligare en bajsblöja bytt, lilltjejen Melina nu 3 månader gammal fick ju konstaterad mjölkallergi på pricktest i onsdags, problemet är bara att nu har hon haft slemdiarre och blod i slemmet  i 10 dagar!!!! har varit på sjukhuset och dom står som frågetecken eftersom hon går på nutra sen 8 veckor tillbaka, ingen är sjuk i familjen så det borde inte finnas någon anledning att hon är så här i magen.... för övrigt är hon precis så glad som alltid (förutom vid blöjbyte)och går upp i vikt ..usch... känner mig orolig. Ovanpå allt så har hon så klart blivit totalt sårig efter allt bajsande... såren vätskar och hon skriker i högan sky när man rör vid hennes stjärt, är det någon som har nått tips på dundermedel mot såriga barnstjärtar??????? Börjar vli desperat. Vi luftar i princip all vakentid, tvättar med olivolja, smörjer tjockt med inotyol, provat zinkpasta också men hon blir då så röd på dom icke såriga områdene eftersom det kletar ut sig när blöjan är på.

Nina,Nelly & Melina

• Vangelia

Det kanske är jag som har fel när jag sa ullfett, kollade närmare nu och ser varken lanolin eller ullfet som ingridiens :) utan det står petrolatum, mikroksristalinvax och cyklometikon och vad jag kan få fram så e ju inte det nått bättre... petrolatum, samma som används till bensin!!!!!!!!! herregud man måste visst vara kemiproffesor för att fatta innehållsförteckningar, ja well, funkade gjorde det ju men nu känner jag mig inte lika glad över ceridal...

• Vangelia

Hej, länge sen jag var här, men jag måste fråga hur mycket era barn sover? Nelly har börjat sova mellan 16-17 timmar per dygn, 12-13 timmar på natten och 3-4 timmar på dagen vid ett tillfälle, vi börjar nästan känna oss lite oroliga, och jag som har ett gluten barn som är vuxet nu, tycker mig se tendenserna som hon hade som liten, smal, trött, fått dåligt humör. jag hoppas verkligen att det inte har med nått sånt att göra, men jag tänkte jag måste kolla med er om det är så för er också med sömnen, om det är någon fas osv. hon är ju ganska gnällig nu och vill styra hushållet med järnhand om hon fick :)

Nina&nelly

• Vangelia

Sjögurka: Mmm.. jag tycker också det verkar mycket..... ska lägga ut tråden lite allmänt och se vad andra säger om sömnrutiner.

• Vangelia

Hej och tack för svar, vi pratade med dietist igår som vi har kontakt med angående Melina vår lilla bonustjejs mjölkproteinsallergi, och hon tyckte att vi skulle ta och kolla Nelly angående allergi eftersom vi har en hel del av den varan i vår familj, så en läkare skulle ringa i nästa vecka och så får vi se om vi kan få en remiss direkt till barnklinikenistället för att behöva gå via HC. Känns iallafall bra attfå utesluta om inte annat.

• Vangelia

Har tyvärr inte så många(ingen) som jag känner i Gävle med småbarn, jag är ju lite ålderstigen mamma och inte många som har smått som jag känner , typ ingen, och dessutom relativt nyinflyttad, dock är jag intresserad av att köpa :)

• Vangelia

Korv: Vi är också en lite annorlunda familj här, Vi.. min man  har 2 pojkar innan, (min man är lite äldre än mig) Dom är 32 och 25, jag har två töser som är snart 19 och 20, och sen har vi ju då lilla Nelly tillsammans som snart är 20 månader. Min äldsta flicka har också en flicka Melina som just nu bor hos oss, som alltså Nelly är moster till. Min mamma är slltså gammelmormor vid 57 års ålder, gammel gammel mormor finns också vid liv.... ja, moderna familjer....

• Vangelia

Nenne: Tror också du ska lita på din magkänsla, vi gjorde ju fvp med Nelly, MEN, jag tror att jag var mer rädd pga fvp än något annat. Nu gjorde vi inget kubtest för att det var för sent för det. Anledningen till fvp var ju dels att dom erbjöd det pga att jag var 37 då och att vi var lite oroliga eftersom vi hade haft två täta missafall innan och någon tanke kom att det kanske var så att vi inte kunde få ett friskt barn.... man tänker så mycket konstigt. Men som sagt, man oroar sig nästan lika mycket för att nått ska gå fel med fvp som man oroar sig att nått är fel. Och i slutänden som jag har förstått av vår läkare är det så att det är ungefär lika stor chans att nått går fel pga fvp som att barnet skulle ha kromosomavvikelser. Så så här i efterhand hade jag nog låtit bli för tiden efter fvp var jobbig då jag var livrädd att få missfall.

Men allt gick ju bra som sagt!!!

• Vangelia

Nelly är ca 87-88 tror jag, det var ett tag sen vi mätte.

Men Hörrni, gu vad era barn verkar prata mycket , Nelly pratar massor också men jag tror att det är mest vi som fattar , tex hon slog sig i haken i badrummet på övervåningen på golvet. (hon åker alltid i golvet med hakan först av någon anledning) när hon sen skulle berätta för pappa lät det så här. Aj... hakan... dä uppe...... eller när det var asfaltens tur att träffa Nellys haka. Aj, yckel, acke... fort.... Alltså hon åkte trhjuling och välte i en liten nerlut. Låter som om många här pratar ganska rent?

Berätta....

• Vangelia

Fast kan tillägga att just nu går det i en väldans fart med ordförådet...

• Vangelia

Oj, Nelly sover nog väldigt mycket, oftast 12 timmar på natten och 2-4 timmar på dagen, och vi har aldrig problem med läggning även när hon tex sovit mellan 2 och 5 på eftermiddagen så lägger hon sig åtta utan ett gny.

Däremot Melina som går mot 1 sover ca 10 timmar på natten med ett par avbrott för gny och sen 1 timme två gånger om dagen. Lite skillnad. Så sömnbehoven skiljer heltklart...

• Vangelia

Är det många 2 åringar här som lärt sig gå på pottan eller försöker iaf?

Nelly har NOLL intresse av pottan, vi har låtit henne springa naken inne om dagarna men verkar inte som om hon ens märker att hon blir kissis. Utan bara oj... när det kommer på golvet och blir lite olycklig över det. När det är dags för nummer två så säger hon till men vill ha en blöja... så vad göra? Fortsätta kissa på golvet eller avvakta ett tag?

• Vangelia

Cassis: ha ha, ja det låter som min mamma hon fick också minsann oss blöjfria vid året ändå ser man blöjor på kort vid 2 års ålder .... man minns som man vill :o)

Nää tror också jag lugnar mig och låter henne få styra lite, mina andra tre har blivit blöjfria från 1½-3, så det får den tid det tar. bara det att jag kommer inte ihåg hur det gick till med dom andra , var ju så länge sen... typ 11, 18 och 19 år sen ha ha.

Svar på tråden Vi som fått bebis/hade bf i September 2008 del 7