ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind
Twisted, vad konstigt att ni inte har fått komma till BUP. Eran situation verkar ju ohållbar!
Twisted, vad konstigt att ni inte har fått komma till BUP. Eran situation verkar ju ohållbar!
Näe Emil gjorde utredning (förskolan) besökte den ena honom på förskolan, just för att kolla hur han var i grupp..
Men han hade varit hos en psykolog där ett par månader innan som bevittnade hans hyperaktivitet...Hon var helt slut efter besöket
Det har också kommit fram på alla besöken hur han reagerade när han tröttnade på det han skulle göra..
Några månader innan utredningen (började ett år innan) gick vi på något som heter Viktoriagården, som finns i Malmö. Det är under BUP.
Där fanns två jag har glömt titeln på, men dom hjalp oss, observerade Emil, och gav oss tips om vad vi kunde göra. Var där 1 gång i veckan, 3 timmar per gång. ¨Vi åt frukost där..
Det var dock för barn uppp till 3-4 år, och för föräldrar som behövde stöd i sin föräldraråd.
Det gav oss så mycket, och dom stod bakom oss när han inte fick ressurs på förskolan.
Kan inte skolan filma honom? så den som utreder får se?
Vi har inte använt belöningssystem mer än när det har handlat om att kissa/bajsa på toan..
Funkade bara på Emil, Jonathan struntade i klistermärkerna, och gjorde det på egenhand istället..
Om myror och aspartam www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article407917.ece
Vad kul!! Då kan han iallafall påverkas! Men att hitta sätten är ju mycket svårare.
Emil ska bli sopgubbe, sopkärlspolare, byggare (maken är plattsättare), han ska köra tåg, ambulans, brandbil, polisbil...Ser han något nytt ska han bli det..
Vi har det också svårt med Emil nu. Han har svårt för att låta bli att vara taskig mot andra barnen, vissa har visst börjat tröttna ordentligt på honom verkade det som..
Jag är lite orolig ifall ressursen klarar av att känna igen och avstyra utbrott. Idag kastade han en stol när han tog med honom upp i klassrummet för att lugnaner sig (klassen var ute), sen gick dom ut en stund och spelade fotboll när dom andra kom in.
Vet ju själv hur lätt han kan få utbrott om man gör nåt fel, eller hur lätt det är att framkalla..(Om haninte får som han vill tex.)
Maken har ledigt imorron (jag är ju alltid "ledig" eftersom jag är hemma med lillan), så jag frågade maken om han kan vara där 2 timmar...Först lämna, eftersom dom börjar med frilek en halvtimme innan verksamheten börjar, sen komma tillbaka när dom har börjat, så han får observerat lite hur dom gör.
Om Emil blir annorlunda pga maken så kan han ju passa på att visa ressursen hur vi gör. Han kommer ju definitivt inte att uppföra sig galant..
Om nästan 2 veckor ska dom till en djurpark hela dan, då tänkte jag följa med, eftersom jag vill titta jag med..+ få honom på rätt spår om det spårar ut...(när det spårar ut rättare sagt).
Vi ska till bup dagen efter djurparkutflykten, så det är därför jag gärna vill följa med dit.
Kan man "tvinga sig på" sådär? Kräva att få vara med?
Mammat: Emil har inte öppnat sig så ennu...
Jag säger så, ger honom förslag på vad han kan göra istället. Tror hans ressurs diskuterar med honom när han inte är mottaglig, och att han tror det ska göra skillnad, när han får ett utbrott...Vet inte om det är så, det bara känns så.
Har han utbrott/är i närheten, så måste det ju vara lättare om han får det med att gå iväg in i ryggraden, istället för alla varför.