• pcalma

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Vi har okrossbara rutor!!! Fått som bostadsanpassning. I samband som de gick runt o kollade här när vi skulle få stängsel runt trädgården så frågade jag om rutorna, o det var inga problem! de träffade ju barnen med så de såg ju hur det var här.. med risk för livet en gång i sekunden typ..

Ang theralen. Vi ger den redan när Bompa börjar o de har fått pyjamas o blöjor. Sen sitter vi med en var för att de ska gå ner i varv, annars blir det tvärtom effekt liksom.

Mamma till Orkidébarn
  • pcalma
    Molina skrev 2010-05-06 10:31:28 följande:
    Behöver er hjälp mer än någonsin nu! Min snart 5åriga dotter står uppsatt på utredning av adhd/add vad nu som är skillnad vet jag inte. Men problemet är att jag håller på att gå under här hemma pga av hennes okontrollbara trots och skrik. Hur gör ni så er vardag får en fungerande funktion????? Jag går på knäna snart vet inte hur vi ska göra straff eller inte bry sig, just nu trotsar vår goa tjej genom att prata bebisspråk hon kan prata bra och kroppsvätskor av all dess form. Jag vill ju inte höja rösten åt henne hela tiden, kommunen vi bor i hjälper oss ingenting angående hur vi som föräldrar ska hjälpa henne eller hur vi ska bete oss.
    Jag skulle rekommendera dig att läsa boken av Bo Heilskov "Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder". Otroligt bra o tänkvärd!!

Lika så Explosiva barn av Ross W Greene
    Mamma till Orkidébarn
  • pcalma

Rent generellt så kan man dra bort 1/3 av åldern på barn med ADHD. De ligger efter i mognaden.

Mamma till Orkidébarn
  • pcalma

Hej alla kämpande här inne!!
    Länge sedan jag skrev här nu, men min minste som ska sista träffen på BUP äntligen på torsdag,. Har väntat så länge. Han började utredas efter 2,5 års kontrollen o nu efter detta så är det klart!!! Vilket innebär att det är klart innan sem!! Bara återgivning kvar efter detta:))
    Kramar till er alla!

Mamma till Orkidébarn
  • pcalma

Åh vad de låter spännande med den medicinen. kanske vore nåt för lille anton 4 år när han blir gammal nog för medicin. Han har ju så hemskt med tics stackaren!

ja, det vore skönt om det är över tills sommaren, så man kan vända blad o gå vidare. Skrev om matildas återgivning o sammanfattning i autismtråden tidigare idag. Läs gärna om tid o ork finns!

Håller tummarna att ni fixar morgondagen bra!!!!!!!

Mamma till Orkidébarn
  • pcalma

Ludenben: han har jättejobbigt med blinkningar o harklingar hela tiden. har hållt på att blinka sen förra sommaren o harklingarna kom för 3-4 mån sen. Hoppas att det lägger sig!
    Matilda noterar inte heller att folk säger hej alltid, ungefär 50/50 är det nog.
    Jag hoppas att anton "bara" har adhd. Han är ju så himla PÅ o så lik din F i det avseendet att han är helt distanslös. Men han är en otroligt empatisk kille (när han hinner tänka efter) o de förmågorna har ju inte Matilda.
    dagis har fyllt i papper nu inför 4-årskontrollen o där beskriver de en otroligt fysiskt aktiv kille som har svårt att hålla ordning på sin kropp, ramlar ofta o välter ner osv, svårt att sitta still o koncentrera sig, gillar sina kompisar o är empatisk! Så i grund o botten så har han inte lika stora svårigheter alls som M men han är ju mer aktiv o på än vad hon är.
    Hoppas att ni får en bra dag! Solem skiner här idag o hoppas att den gör det på er alla=)

Mamma till Orkidébarn
  • pcalma

Härligt att ni haft en sådan postiv utveckling solskina! Kul att läsa!

jag gör så här med påklädning. Jag klär på dem framför TV:n på morgonen när Dora går. De är 4 o 6 år. Lilleman hjälper till ibland med M 6år är helt passiv.
    De har blöja båda samtidigt o behöver tvättas ordentligt samt att de vaknar i ottan, så klä på innan de vaknar funkar inte här, men ett bra tips. bTack

Mamma till Orkidébarn
  • pcalma

katzon: Hoppas att det funkar bra med medicin. Klokt av er att först göra det ni kan med att skapa en adhd-vänlig miljö osv hemma. Medicin är ju ytterligare en tårtbit av hjälpmedel!

Här var jag med A på BUP idag hos en överläkare. han verkade så insnöad på att a radade upp småfigurerna där. Han gör ju så hemma med hela tiden, med bilar, godis o allt vad som finns. han är ju även sen i talet o svarade inte på de frågor som läkaren ställde till honom. På tex frågan vilka lekasaker han gillar mest svarade han "många" på. O det är just det som är grejen, att han vill ha många av samma så att han kan rada upp dem. Annars svade han inte på frågor som vad han leker med för kompisar, vad han gör på dagis. Kunde heller inte följa instruktioner o göra lika som läkaren när han ville kolla honnom motoriskt. O han KAN inte sånt, det vet jag ju o jag tänkte "men herregud (om läkaren) han är ju bara 4 år då ska man väl inte kunna det?? " men det kanske man ska??
    När han fick veta att han inte gillar hårda kläder utan bara mjukisbyxor o tröjor o samtidigt är väldigt smärttålig (kom en dag med ett häftstift rätt upp i hälen, springer in i bordskanter etc utan att reagera) så sa läkaren "det e typsikt"

Jag har mina tankar sa läkaren o vi ska sammanfatta allt hela teamet o så snarast, helst nästa vecka, så ska ni få återgivning.

Jag blir helt nojig att han tror att han har autsim, för han malde oxå på om hans matbeteende. Extrema svårigheter att övergå från amning till gröt o framförallt från pureform till "vanlig" mat. Det har vi inte lyckats med ännu. Vi går med hos logoped för hans dåliga språk samt även för tuggteknik.

Men A är ju JÄTTESOCIAL! Han leker klart mkt ensam men han leker gärna med andra barn på dagis o han pratar med allt o alla o är totalt distanslös (skitjoobigt o man skäms ihjäl över honom på offentliga platser) han knuffar folk som är i vägen, frågar vad de handlar för mat o varför o säger att BORT du får inte vara här. Känner du mig? HEEEEJ skriker han till alla vi möter osv. Innan tyckte folk att det var gulligt, men nu är han för stor det:-/

Förstår att det är svårt att säga bara av detta, men visst är han en typsik adhd-kille?? Han är (som dagis skrev till BVC) en otroligt fysiskt aktiv kille. Han har dålig motorik, eller som läkaren sa idag, en annorlunda kordination, vad det nu betyder.. Han har inget pincettgrepp o håller penna som en bebis, kan inte använda kniv o gaffel, ramlar heeeela hela tiden o snubblar o välter saker osv osv.

Mamma till Orkidébarn
  • pcalma
    norgesessan skrev 2010-06-03 20:43:56 följande:
    Emil har inga problem med motoriken, det är hyperaktiviteten och det sociala han har problem med. Det sociala blir bättre tycker jag, men samtidigt gör det negativa att det lätt blir en ond cirkel, som han måste komma sig ur.

När han var 4 år var hyperaktiviteten en mardröm.....
    Ja man blir trött bara av att titta på honom. M var också öööööverallt i den åldern men det har lagt sig lite. Hon är inte lika på saker o ting längre. För honom kan man inte ha NÅGOt framme o han klättrar o är manisk på alla saker så jag blir galen. kan inte ens springa på toa två sek utan att han drgit ut allt hushållspapper eller fått för sig att ta ut mjölk o spillt över hela golvet eller flytta blomkrukor. Tänk om han kunde dela med sig av sin energi lite;)
    Mamma till Orkidébarn
  • pcalma

Förmodligen till hela orten:) Jag sa på skoj till BUP när vi pratade medicin till äldsta dottern: Ni har inte nåt till oss föräldrar så vi orkar:) man måste skoja till det ibland=)

Mamma till Orkidébarn
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind