katzon: Hoppas att det funkar bra med medicin. Klokt av er att först göra det ni kan med att skapa en adhd-vänlig miljö osv hemma. Medicin är ju ytterligare en tårtbit av hjälpmedel!
Här var jag med A på BUP idag hos en överläkare. han verkade så insnöad på att a radade upp småfigurerna där. Han gör ju så hemma med hela tiden, med bilar, godis o allt vad som finns. han är ju även sen i talet o svarade inte på de frågor som läkaren ställde till honom. På tex frågan vilka lekasaker han gillar mest svarade han "många" på. O det är just det som är grejen, att han vill ha många av samma så att han kan rada upp dem. Annars svade han inte på frågor som vad han leker med för kompisar, vad han gör på dagis. Kunde heller inte följa instruktioner o göra lika som läkaren när han ville kolla honnom motoriskt. O han KAN inte sånt, det vet jag ju o jag tänkte "men herregud (om läkaren) han är ju bara 4 år då ska man väl inte kunna det?? " men det kanske man ska??
När han fick veta att han inte gillar hårda kläder utan bara mjukisbyxor o tröjor o samtidigt är väldigt smärttålig (kom en dag med ett häftstift rätt upp i hälen, springer in i bordskanter etc utan att reagera) så sa läkaren "det e typsikt"
Jag har mina tankar sa läkaren o vi ska sammanfatta allt hela teamet o så snarast, helst nästa vecka, så ska ni få återgivning.
Jag blir helt nojig att han tror att han har autsim, för han malde oxå på om hans matbeteende. Extrema svårigheter att övergå från amning till gröt o framförallt från pureform till "vanlig" mat. Det har vi inte lyckats med ännu. Vi går med hos logoped för hans dåliga språk samt även för tuggteknik.
Men A är ju JÄTTESOCIAL! Han leker klart mkt ensam men han leker gärna med andra barn på dagis o han pratar med allt o alla o är totalt distanslös (skitjoobigt o man skäms ihjäl över honom på offentliga platser) han knuffar folk som är i vägen, frågar vad de handlar för mat o varför o säger att BORT du får inte vara här. Känner du mig? HEEEEJ skriker han till alla vi möter osv. Innan tyckte folk att det var gulligt, men nu är han för stor det:-/
Förstår att det är svårt att säga bara av detta, men visst är han en typsik adhd-kille?? Han är (som dagis skrev till BVC) en otroligt fysiskt aktiv kille. Han har dålig motorik, eller som läkaren sa idag, en annorlunda kordination, vad det nu betyder.. Han har inget pincettgrepp o håller penna som en bebis, kan inte använda kniv o gaffel, ramlar heeeela hela tiden o snubblar o välter saker osv osv.