Panope skrev 2012-01-11 10:09:28 följande:
Hej hopp ...
är lite av och till på familjeliv .. hänger nog mest på om tiden räcker till eller inte.
Jag är bonusmamma till en pojke på 7 år.
Han fick ADHD-diagnos i somras.
Vï håller på att prova medicin just nu. Ritalin. Just nu är pojken på maxdos (sedan mellandagarna) men det känns som att vi hamnat på en bra nivå. Nivån just under maxdos var rena katastrofen.
En sak som stör mig. är att jag som bonusförälder "inte får vara med och få hjälp"
Självklart så ska fokus ligga på barnet, missförstå mig inte.
Men allt stöd som erbjuds runtomkring erbjuds den biologiska mamman och pappan. Pojken bor hos oss varannan vecka och pga pappans jobb så är det jag som är hemma på morgonen, får upp barnen, ger dem frukost och följer dem till skola / förskola. På eftermiddan hämtar jag barnen och är själv med dem en stund, gör middag och när middan är klar så kommer pappan hem. Jag är alltså mer tid med barnet men får inget stöd. Skolan erbjuder kontakter med andra föräldrar i samma sits, men bara till de biologiska föräldrarna. BUP erbjuder samtalsstöd till föräldrarna, där får jag följa med, men bara om bägge biologiska föräldrarna säger ok. Självklart säger min sambo ok ... resten lämnar vi osagt.
Jag har bott med pojken i 3 år och varit tillsammans med pappan i drygt 4 år. så det är inte så att jag är helt ny i bilden. jag har varit med i hela processen med utredning och så kring pojken ...
Finns det fler bonusföräldrar här? Hur fixar ni vardagen? Vilken hjälp får ni?
längesen jag var här, men kollade in och kände att jag ville svara på detta inlägg:
Jag har en son med ADHD och lever inte med hans pappa. På NP teamet där vi fick utredning och föräldrautbildning var det SJÄLVKLART att min nuvarande man var välkommen. HAn lever ju också med sonen.
Mitt ex och han kommer överens så han skulle aldrig protesterat (vilket jag tolkar det som din mans ex gjort?)
Hoppas det blir ändring för självklart ska du som lever med barnet inkluderas, för allas skull!