• pcalma

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Två lingon: Hur gammal är din M? Tror aldrig att min M på 5,5 år skulle reda ut det testet..
    Tack för omtanken om min åtta. Väldigt irriternade eftersom tangentbordet är nytt pga att han slet bort S:et o B:et fr 2 månader sedan. Kan ju inte heller skriva nåt med parantes heller! Inget kan man ha framme...

har haft planeringsdag på jobbet idag o träffade en kollega som arbetade på småbarnsavdelningen där min Anton var innan han började storbarnsavd. Hon undrade över hur det gick o berättade allt om utredningar o NPF osv. Hon sa att hon alltid sagt att det är något med honom men A ,min svägerska, o den andra kollegan där är väldigt principfasta o menade prompt på att alla barn är olika o att det kommer att rätta till sig! Min kollega sa med att de är sååå svåra att stå emot o det vet jag ju mkt väl. Kändes sknt att även hon sett. Inte klokt ju att personal kan vara så!!! Efter en månad på storbarn hade vi krismöte med resursansvarige o spec.ped i kommuen fr att han inte funkade o en vecka senare har de fått en extra personal för anton!!

VAD ni har skrivt!!! :) Orkade inte läsa ikapp men skickar kramar till allihop!!!

• pcalma

Tack ludenben, jag jag blir galen på det!!! Det är på min bärbara med så jag måste lämna in hela datorn isf igen...morr

• pcalma

tur att din mamma var snäll:) Frstår att ekonimin inte var på topp då. Vi har en stationär men den är uppe o inte lika lättåtkomlig, plus att de stora gärna sitter där med så det är konkurens;)

• pcalma

Nej du kan inte få skolskjuts till sonen om likvärdig skolform kan erbjudas på orten där man folkbokförd.

• pcalma

Härligt 2 lingon att det är på G o att det verkar hjälpa!! Kram till dig..o alla andra.

• pcalma

Ludenben: Kramar till dig o hoppas att ni snart får vara friska!!!

• pcalma

Härligt att ni är så postiva!! Kram till alla kämpande här inne!!

Här väntar vi nu på svar påp lillemans utredning. På mån ska de obs på dagis på fm o sen kommer de hit, BUP för anamnes på em.
    efter det återgivning o sen den 16/2 startar ma utredn ang autism o vi får svar den 9/3.

• pcalma

Ang affärer: Mina barn fixar inte att åka handla. Vi har tränat M nu som är 5,5 år i mer än ett år o nu funkar det 9 av 10 ggr, men svettigt är det!! Vi gör så här:
    Hon har ett laminerat schema med kardborrar på som jag gjort. Där får hon en vbild på ostbågar, en på kinderägg o en på lösgodis. efter det så är det bild på kassan o efter den en gul bild!
    Hon tar en liten vagn o kör med o jag uppmanar henne att hålla koll på listan o uppmärksamheten på att vi ska ostbågar! När vi är där o hon lagt påsen i vagnen ger hon mig bilden o vi går mot nästa mål! Efter kinderäggen likadant o efter lösgodiset oxå. Sen går vi till kassan o där får hon den gula bilden att hålla i handen. Gula bilden betyder VÄNTA o bara att ha något att göra som att hålla den i handen o påminnas hjälper henne oerhört!
    När vi betalat så går vi mot bilen o åker hem o hemma får hon sin belöning, godiset!!!
    Hon handlar samma saker varje lördag o vi åker alltid upp direkt efter frukosten. Då är det lite folk o den rutiner passar bra!!

Lillebror på 3,5 år får vänta ett år till innan vi provar. Kaos med honom ännu. De äldre syskonen får upp med maken eller mig efter att jag eller maken handlat med matilda. Hon klarar inte av det lika bra om syskonen är med o distraherar o man måste ge henne 150% fokus oxå.

• pcalma

Tack för berömmet om affärsupplägget för M:)
    Ja vi har jobbat hårt med denna bietn men nu sitter det som berget för henne:) Optimal tid att åka o handla efter frukost för att det är inga köer!! Nej jag handlar INGET annat än hennes lista då! DÅ blir det kaos! Inga avvikelser o samma rutiner, då funkar det bäst!! det är riktigt svettigt att handla med henne o man måste kämpa för att behålla hennes fokus o motivation. Filmhyllan vid entrén är ett orosmoment o fler därefter som följer. Jag har ett rött kort med mig som betyder nej som jag visar o sen tar jag o pekar på hennes handlarschema vad det är vi ska ha o ser till att hon inte hinner stanna o ta andra saker på väg dit = 10 steg före. men 9 av 10 ggr går det utan utbrott nu!!
    Möter vi någon jag känner så funkar det att säga: Hej! men inget mer. Fortsätter den andra så hakar jag ändå på m o säger bakåt med andan i halsen till vännen att vi får prata mer en anna gång.
    När jag kommer hem med dottern åker jag upp med hennes två äldre syskon (lillebror får stanna hemma, har testat med honom men det funkar INTE, så han får vänta ett tag till) o då får de hansla sitt godis, samt att jag kan handla det som behövs hem!
    Lö är vi alltid hemma båda o det är enda gången m får med till affären, det funkar inte på annat sätt. När hon mitt i veckan vill följa med till Ica så visar vi schemat att det är på rosa dagen hon ska dit. det blir tokbryt men det tar vi hellre.
    Hon får inget bra utbyte av att åka till ica om det inte blir en bra upplevelse för henne. Misslyckande har hon nog med ändå, så det är ika mycket för hennes skull, som för vår. Lika tänker vi när det gäller lillebror.

Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind