Inlägg från: Miramis |Visa alla inlägg
  • Miramis

Vi på CvL fortsättningen

Hej alla

Finns det någon av er som kan berätta hur ni har upplevt CVL? JAg har två misslyckade ivf:en bakom mig som inte har lett till ET. Min nuvarande klinik vill inte göra några fler försök. De anser att ÄD är det enda alternativet, fast jag har inte kunnat få svar på varför. Jag har därför vänt mig till CVL och ska dit i mars. Min förhoppning är ju naturligtvis att de ska hitta något som "min" klinik har missat och att jag ska kunna göra fler försök innan vi går vidare till ÄD.

• Miramis
    Kakor skrev 2010-02-04 15:43:45 följande:
    Hej! Jag tycker att CvL är strålande! Har dock alrig varit på något annat ställe men jag har bara hört bra om dem också. Jag tycker att du ska kontakta dem och berätta så kan de i alla fall avgöra om de tycker att det är värt ett försök.Lycka till!
    Ja, det har jag gjort. Ska dit Mars. Är dödligt rädd för att de säger samma sak som i Falun bara. Funderar lite på hur så många andra kan göra försök på försök utan att bli stoppade. Mig ville de stoppa redan efter första försöket. (Men de vet inte varför det inte fungerar!) Känns lite som att det beror på att vi gått via landstinget och inte privat. På CVL blir det ju privat så kanske blir man bemött annorlunda..
    CLV är en ganska lite klinik? Har de flera läkare eller har du fått "ha din egen"?

Tack för svar
  • Miramis
    Cahela skrev 2010-02-04 16:37:30 följande:
    Miramis: Vad har du fått för diagnos av Falun? Hur många ägg har du fått fram vid ÄP?
    Jag har inte fått någon direkt diagnos. Jag är väldigt svårstimulerad. Vid första försöker fick jag fram 4 ÄB men bara ett ägg. Andra stimuleringen påbörjades direkt efter men då ville kroppen inte bilda någonting så det försöket avbröts. Tredje stimuleringen resulterade i 2 ÄB och 1 ägg som inte var moget.
    Jag har gjort test för äggreserven och det värdet är normalt. Jag har ÄL varje månad och har blivit stimulerad med pergotime tidigare. Men nu går det inte.
    Min läkare i Falun ville skicka mig på ÄD readn efter första försöket så jag känner inte riktigt att jag litar på honom. Därför vill jag att någon mer tittar på mina resultat.
    Jag hoppas att läkaren nere på CVL kan hitta något som missats tidigare i utredningen, ex att jag har brist på något som gör att kroppen inte kan tillgodose sig hormoerna vid IVF och att det går att behandla.
    Om inte så åtminstone att de kan förklara varför..
  • Miramis
    Kakor skrev 2010-02-04 20:39:05 följande:
    Miramis: Har du testat olika sprutor? Puregon, Menopur... Det kan ju vara så att man reagerar olika på de två sorterna (det finns kanske fler, jag har bara testat två) Tycker det är konstigt att de inte vill att du ska göra fler IVF med tanke på att du faktisk fått äggblåsor även om det är få. Tror att CvL kan hjälpa dig och i alla fall ge dig mer svar. Där har jag alltid känt att jag har förtroende för de olika läkarna!Piken: Tack! =)
    Ja, lite konstigt tycker jag ju att de är. Mina första stimuleringar gjordes enligt långa varianten. Synerela och sedan Puregon. Den sista gången gjorde vi en kort variant med bara Menopur. Efteråt har jag läst att menopur ska ge färre men högre kvalité på äggen, vilket naturligtvis får mig att funder om mitt första ägg var helt värdelöst? Annars borde de väl valt ett medel som skapar fler äggblåsor??

Vad skönt att ni alla verkar nöjda med CVL. Förhoppningsvis så kan de ge mig mer svar. Lycka till alla.
  • Miramis
    Cahela skrev 2010-02-05 09:13:18 följande:
    Miramis: Vad har du haft för doser när du sprutat?
    Jag har haft jättehöga doser. Puregonet startade jag med på 150 ie men gick upp på 375 ie efter ca en vecka. Menopuret gick jag på med 375 ie redan från start.
    Som sagt mycket svårstimulerad. Känns som att hormonet inte tas upp av kroppen. Kanske beror det på att något annat fattas i kroppen.
  • Miramis
    Cahela skrev 2010-02-05 11:10:37 följande:
    Miramis: Om du är svårstimulerad dvs högdos och få äggblåsor så antar jag att det är det som läkarna bland annat tagit med i slutsatsen angående flera IVF. Vad visar de prover som du fått ta innan ni gjorde IVF? När du har ätit pergotime har du fått lämna progesteronprov efter förväntad ÄL? Hur många pergokurer har du ätit?
    Ja, problemet är att jag tror inte jag har gjort några blodprover i samband med att jag tog pergotime. Vi tog ett blodprov innan vi startade allting men sedan minns jag bara UL:er.
    Jag har begärt ut min journal så förhoppningvis så kommer den nu i feb.
    Pergotime åt jag under 4 månader. Dubbel dos mån 2,3,4. Alla månader växte det fram fina ÄB. Men om det fanns ägg vet vi ju inte. Innan jag startade med pergotime har jag fått mäta ÄL med stickor under 6 mån. Alla månader har visat på ÄL.
    Visst är det säkert så att det är en samlad bedömning som gjorts men det som är konstigt är att enligt läkarna så är alla värden bra men ändå händer inget..
  • Miramis
    Cahela skrev 2010-02-05 15:59:23 följande:
    miramis: utslag på ÄL-sticka är tyvärr inte en garanti för ägglossning. Sen är det ju äggkvalitén som spelar roll och den ser man ju inte förrän man gör IVF. Nu kommer CvL göra provtagningar på dig men mitt tips är att du surfar runt lite på trådar som berör svårstimulerade för att få lite tips och råd inför besöket.Själv är jag lättstimulerad men har PCO så jag ägglossar inte spontant alltid och tyvärr är jag ofrivilligt barnlös sen 5,5 år men jag funderar på att gå vidare mot ÄD.
    Ja, tyvärr så är det ju precis som du säger. Det är inte säkert att man har kvalitativa ägg bara för att man har ÄL eller får ut ägg ibland:(
    Det är just sådant här med osäkerheten i ÄL-stickan som gör mig förvirrad. Jag vet att det är en fertilitetsläkare som sagt åt mig att mäta med den. Och efter det så konstaterade de att jag hade ÄL. Det är först nu efteråt som jag har förstått att det inte alltid är ett säkert resultat. Men det verkar ju helt sjukt att starta hela utredningen med osäkra mätmetoder.. Vilka fler tester är det jag borde gjort annorlunda?

Vi har blivit rekommenderade ÄD i och med mina misslyckade ivf:er. Jag skulle bara vilja ha lite fler svar innan jag är helt redo att gå vidare. Om du överväger ÄD så rekommenderar jag dig starkt att ställa dig i kö (om du inte redan står). Det är så långa köer så man behöver ha tid på sig och tid har vi ju sällan gott om, vi som är barnlösa. Trodde jag hade all tid i världen när jag ringde till kliniken om utredning första gången. Då var jag 33. Nu är jag snart 37 och ingen direkt lösning ännu. Känns som att mer än halva tiden har gått åt till att stå i kö.

Tack för alla dina svar. Lycka till med dina behandlingar.
  • Miramis
    Cahela skrev 2010-02-05 16:22:12 följande:
    miramis: jag får inte ställa mig i kö (tror jag) förrän mina nästa två IVF:er är klara. har redan kollat på Avaklinikens hemsida i Finland. Har hört att den ska vara bra. Dyrt men då kan man köra något försök där i väntan på ÄD i Sverige. Sen står vi i adoptionskö oxå.En seriös läkare gör alltid VUL i samband med pergotime, jag har även fått lämna progprov efter beräknad ÄL.
    Det kan stämma att du inte får ställa dig i kö. Det beror helt på vad din läkare säger. Jag har som sagt var försök kvar men står i kö ändå eftersom läkaren bedömer att mina chanser med vanlig IVF är ca.1%.
    Jag har också funderat på att göra något eget försök med ÄD i väntan på att komma fram i kön. Känns ganska meningslöst att bara gå och vänta. Det troliga är ju ändå att man kommer att behöva fler än 1 försök.

Lycka till!
Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen