Cahela skrev 2010-02-05 15:59:23 följande:
miramis: utslag på ÄL-sticka är tyvärr inte en garanti för ägglossning. Sen är det ju äggkvalitén som spelar roll och den ser man ju inte förrän man gör
IVF. Nu kommer CvL göra provtagningar på dig men mitt tips är att du surfar runt lite på trådar som berör svårstimulerade för att få lite tips och råd inför besö
ket.Själv är jag lättstimulerad men har PCO så jag ägglossar inte spontant alltid och tyvärr är jag ofrivilligt barnlös sen 5,5 år men jag funderar på att gå vidare mot ÄD.
Ja, tyvärr så är det ju precis som du säger. Det är inte säkert att man har kvalitativa ägg bara för att man har ÄL eller får ut ägg ibland:(
Det är just sådant här med osäkerheten i ÄL-stickan som gör mig förvirrad. Jag vet att det är en fertilitetsläkare som sagt åt mig att mäta med den. Och efter det så konstaterade de att jag hade ÄL. Det är först nu efteråt som jag har förstått att det inte alltid är ett säkert resultat. Men det verkar ju helt sjukt att starta hela utredningen med osäkra mätmetoder.. Vilka fler tester är det jag borde gjort annorlunda?
Vi har blivit rekommenderade ÄD i och med mina misslyckade ivf:er. Jag skulle bara vilja ha lite fler svar innan jag är helt redo att gå vidare. Om du överväger ÄD så rekommenderar jag dig starkt att ställa dig i kö (om du inte redan står). Det är så långa köer så man behöver ha tid på sig och tid har vi ju sällan gott om, vi som är barnlösa. Trodde jag hade all tid i världen när jag ringde till kliniken om utredning första gången. Då var jag 33. Nu är jag snart 37 och ingen direkt lösning ännu. Känns som att mer än halva tiden har gått åt till att stå i kö.
Tack för alla dina svar. Lycka till med dina behandlingar.