Inlägg från: Spöksnubben |Visa alla inlägg
  • Spöksnubben

    Har du det hemma? Del 2

    Vet inte, såg en för ett tag sen

    Har du en skiva eller kassett med Drutten?

  • Spöksnubben

    Nej

    Kanel?

    Boobiesarepoetryinmotion: Ja, det är verkligen nostalgi och minnen från barndomen. Jag hade en kassett jag ofta lyssnade på. Tefatstävlingen t ex var jätterolig.

  • Spöksnubben

    flygrl: Finns tyvärr inte mycket på Youtube, men i en video kan man höra signaturmelodin. Det var krokodilen (Sten Carlberg) som gjorde musiken, han var jazzmusiker. Drutten är bra på att tuta på rätt ställe i alla fall. Kassetten jag lyssnade på som barn är samma som på LP:n M/S Läcker. Det släpptes en CD med urval från fyra LP; men den är svår att få tag på.

    Svenska tv-producenter, som på den tiden höll god uppsikt över barnfilmproduktionen i öststaterna, köpte två dockor från Sovjets tv och byggde upp ett eget programformat kring dem, Drutten och krokodilen i bokhyllan. De svenska rösterna gjordes av Agneta Bolme och Sten Carlberg. Carlberg skrev också musiken, sångtexterna och alla manus till den svenska versionen. Han byggde ganska lite på innehållet i de ryska böckerna och filmerna och odlade sin egen speciella humor - Drutten kan rimma på sitt namn eftersom hon är stockholmare: "En liten drutt blir lätt trutt".  Den ryska seriens grundtanke om kollektiv gemenskap och diskreta samhällssatir ersattes snarast av en mild satir över könsroller: den manlige besserwissern Gena försökte alltid undervisa den barnsliga, kvinnliga Drutten, som ändå till slut visade sig vara både klokare och modigare än han.

    Eget godis hade de också, sockerfri kola, och så den här tablettasken 
    Nostalgorama: Reklam för tablettasken Drutten 1978

  • Spöksnubben
    Spöksnubben skrev 2023-08-15 07:24:19 följande:

    flygrl: Finns tyvärr inte mycket på Youtube, men i en video kan man höra signaturmelodin. Det var krokodilen (Sten Carlberg) som gjorde musiken, han var jazzmusiker. 


    Han var tydligen rockgitarrist också, då kallade han sig Öset Luhring. Kolla Monica Törnell och Lasse Holm, E de det här du kallar kärlek?
  • Spöksnubben
    Spöksnubben skrev 2023-08-15 07:41:57 följande:
    Han var tydligen rockgitarrist också, då kallade han sig Öset Luhring. Kolla Monica Törnell och Lasse Holm, E de det här du kallar kärlek?
    Signaturmelodin till tecknade Bamse-serien också Glad
  • Spöksnubben
    flygrl skrev 2023-08-15 21:55:53 följande:
    Kul, va mycket du vet om det här. 😊
    Låter väldigt mysigt alltihop. Jag vill se Drutten & Jena!
    Spöksnubben skrev 2023-08-15 07:41:57 följande:
    Han var tydligen rockgitarrist också, då kallade han sig Öset Luhring. Kolla Monica Törnell och Lasse Holm, E de det här du kallar kärlek?
    Jag kollade men såg ingen krokodil. 😮

    Ja, det var verkligen mysigt, har varma minnen av flera barnprogram man såg på 70- och 80-talet. Hade varit lite kul om han uppträtt som Krokodilen där, men han nöjde sig med att spela med bar överkropp Skrattande
Svar på tråden Har du det hemma? Del 2