Zvartaliljan skrev 2010-03-26 21:34:04 följande:
Vi gör precis som du säger, har han börjat med något får han slutföra det eller så blir det inte gjort. T.ex om hon vill ut o cykla o börjar skrika för att han börjar klä på henne så klär inte jag på henne utan då blir det inget med att gå ut o cykla då... Men att han är osäker stämmer säkert, osäker, sårad och ledsen... Jo hon var så här innan, har alltid varit mammig, Hon var hemsk förra året när vi var i Argentina, då var hon precis som nu. Men så i somras blev allt bättre så då slutade vi gå till bup, men nu de senaste månaderna har det blivit värre igen. Jo de skulle skicka en psykolog för att besöka henne på dagis, men sen har jag inte hört mer om det...får nog ringa o fråga. För jag börjar verkligen bli orolig för hennes brist av empati...socialt har hon däremot blivit bättre, tar mer kontakt med andra barn och vill gärna leka o leker lugnare. Så länge det är på hennes villkor...
Toppen! Då är ni på god väg.
Men vad tror du om att inte låta henne välja? Kanske det är där det är svårt för henne. Att hon blir frustrerad när det blir för många saker att välja mellan. Säg den där gången du beskrev om cykelturen. Vad skulle hänt om han tagit på henne kläderna mot hennes vilja och gått ut att cykla?
Kanske du är hårdare mot henne eftersom du vågar, hon får då automatiskt inte lika många valmöjligheter. Pappa gör just nu allt för att hon skall gilla honom. Och ger henne därför mer val o möjligheter.
Det är verkligen svårt att säga hur det är och vad ni skall göra så här. Skulle jag få träffa er några gånger i familjen så skulle jag nog kunna komma med fler konkreta tips o ideer, men nu känner jag er knappt o speciellt inte Maia.
Därför rekomenderar jag dig absolut att kontakta bup så ni får den hjälp ni behöver.