• CaliC

Cysta/hjärnblödning i vecka 31

Är nu gravid i vecka 31 och har varit på täta kontroller sen den 21 dec pågrund av försämrat flöde i navelsträngen och minskade hjärtljud.
    Den 26 dec påbörjades lungmognadsbehandling och då trodde de att de skulle behöva snitta innan nyår. Värdena blev helt plötsligt bättre och nu har de avvaktat med täta CTG och flödeskontroller sen dess.

Igår på ultraljudet upptäckte de en cysta/blödning i mitten av barnets hjärna. Den fanns inte där för två veckor sen. De kunde inte säga varför den har uppstått eller om det kan komma ge några skador, om den försvinner av sig självt, inget direkt svar på något.

Är det någon som har varit med om något liknande?

Väntar på mer besked i eftermiddag. Denna väntan gör mig tokig.

• Svar på tråden Cysta/hjärnblödning i vecka 31
  • CaliC

Det verkar vara vanligt att barn som föds för tidigt får hjärnblödningar.

Nu sker det här i fosterstadie så det verkar vara svårt att veta något varför det ens har uppstått, då jag inte har några infektioner eller liknande som skulle kunna orsaka det.

Just nu är det en väldigt liten blödning/cysta på 1,2 centimeter i diameter. Det är ingen pågående blödning så därför vet de inte om det är en cysta eller just en blödning som har avtagit.

De kunde inte säga med säkerhet om det blödningen/cystan befinner sig i ena sidoventrikeln då den ser ut att ligga mer i mitten men det kan vara att trycket ligger mer mot mitten och därför ändå ligga där.

Väntar fortfarande på besked från läkarna

• CaliC

Skönt att höra att det finns de med både blödningar och cystor som har fått en bra utgång =) Det lugnar otroligt mycket.

Hoppas på samma tur för oss också

• CaliC

Pratat med läkaren nu.

Neurologerna anser att det bästa är att barnet får vara kvar i magen så länge som möjligt, så länge flödet och CTG:et håller sig på bra nivåer.

Ska in på torsdag igen för nytt flöde och CTG samt ta blodprover för att utesluta någon sällsynt infektionssjukdom, som jag inte ens uppfattade namnet på.

Tur att internet finns då jag börjar gråta så fort jag bara tänker på det. Försöka förklara allting för nära och kära på telefon hade varit helt omöjligt. Får inte fram ett ljud.

Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att vårat lilla pyre ska klara sig oskadd från allting

• CaliC

Träffade förlossningsläkaren idag och de har nu beslutat att bebisen ska få vara kvar så länge som möjligt i magen så länge värdena ser bra ut. Men att jag inte kommer få gå hela tiden ut, möjligen fram till vecka 36-37.

Fyndet i bebisens hjärna påverkar inte deras beslut hurvida gradiviteten bör fortsätta. Mer än att ett så fullgånget barn som möjligt har större chans och att man då kan sätta in mer medicinska insatser.
    Utredning för vad blödningen/cystan i hjärnan beror på/är fortsätter och fler experter ska uttala sig nästa vecka.

• CaliC
    ollie skrev 2010-01-07 18:50:34 följande:
    HejHoppas att allt är bra med dig. ville bara säga lycka till.
    Tack så jätte mycket =)
    Har börjat smälta allting så det börjar kännas bättre för varje dag. Försöker tänka positivt
  • CaliC

Nya kontroller visade idag att flödet har blivit sämre. Kontroller varannan dag samt att vi väntar tid för att göra en magnetröntgen. Så har inte bebisen växt något till på måndag blir det nog snitt ganska snart

• CaliC
    ollie skrev 2010-01-14 10:23:02 följande:
    Lycka till
    Tack =) Ska in på nya kontroller idag, man borde kanske ta med sig väskan in om de beslutar sig för något
  • CaliC

Imorgon fredag 15/1 kommer våran lilla krabat till världen. Helt galet!
    Åker in för ett planerat kejsarsnitt imorgonbittit, väldigt skönt att få en kväll hemma innan så man hinner fixa och dona det sista

Tack för alla lyckoönskningar =)

• CaliC

Hej alla igen
    Tänkte bara göra en liten kort uppdatering.

I fredags klockan 09.10 kom våran lilla flicka till världen. Hon var mindre än vad dom hade beräknat, vägde 1310 gram.
    Hon mår ganska bra och alla livsnödvändiga funktioner finns och fungerar. 
    Läkarna har konstaterat att hennes hjärna är något mindre än vad den borde vara och detta kommer att ge påverkan på hennes framtida liv men de kan inte säga på vilket sätt än. Vi tar en dag i taget och hon är våran lilla speciella flicka oavsett vad som än händer.

Hoppas att det går bra med alla era bebisar  

Svar på tråden Cysta/hjärnblödning i vecka 31