• Anonym (TS)

Gå ner 25-30 kg på tre månader

Är det möjligt att gå ner 25-30 kg på tre månader om man använder VLCD-dieter som nutrilett, naturdiet och liknande?

Jag har som mål att gå ner så mycket och startade min kur 1 januari, har någon här lyckats gå ner så mycket på så kort tid?

• Svar på tråden Gå ner 25-30 kg på tre månader
  • curiosa

Jag har tänkt att gå ner mellan 6-10 kg på 79 dagar detta blir ca 1 kg i veckan och det är ju en helt ok vikt nedgång.
    Jag har dragit ner på mitt kaloriintag från runt 3500 kcal per dag till 1500.
    Varvar allevo/cambridge (och liknande) med br amat och använder mig av matdagboken för tat hålla koll på vad jag stoppar i mig.
    Har testat att gå på renkur innan men jag blir så sugen åp att tugga på nått att jag inte klarar det mer än några dagar så då gör jag så här istället.

• Anonym (Har gjort det)

Jag gick ner 38 kilo på 4 månader på ren Nutrilettkur, så visst går det. Nu hade jag iofs väldigt mycket att ta av, då jag vägde 119 kilo vid start.

Jag rannsakade mina matvanor innan jag började min kur, för att veta hur och vad jag måste ändra på sen, efter kuren.

Skrev ner hur och vad jag åt, och i vilka situationer. Under tiden med Nutrilett började jag skapa nya vanor, och läste mycket om näringslära och sånt.

I början var det lite tuft. Jag var ganska trött och det var jobbigt att inte få tugga. Det släppte efter ca 10 dagar, och då började jag träna så smått. Började med korta promenader som utökades, sen med nåt lättare gympass i veckan.

Om jag blev sådär vansinnigt himla sugen på att äta nåt annat så gjorde jag oftast smootie på a-fil och frusna bär och lite vaniljsocker. Funkade jättebra som fika/kvällsmys/mellanmål.

Efter 4 månader hade jag alltså gått ner 38 kilo och då införde jag delar av mina nya matvanor. Körde fortfarande 2 påsar Nutrilett om dagen och gjorde så i en vecka. Sen en vecka med 1 påse om dagen innan jag var "pulverfri".

Det här är ca 1 år sedan och jag har inte gått upp ett gram, utan tvärtom. Jag har gått ner 18 kilo till, utan konstig diet eller intensivträning.

Jag behövde kuren för att komma ur mina dåliga matvanor, och bli fri från mitt sockersug.

Så, det behöver inte alls vara negativt att köra Nutrilett.

• Anonym (fin änddå.)

Okay, Om man nu har "väldigt mycket att ta' av", är det då inte mycet mera logiskt att ta' bort det från sina vanor, istället för att låta "bantningsexperterna", bli' ännu rikare på andras olycka?
    Känner många som nästan alldrig dricker rent vatten, som dricker 2-4 l/läsk/dag. (Eller mjölk, öl, sprit, vin) Som sitter vid datorn 8/t eller mer/dag. Som käker kakor och godis och schips VARJE dag. Som knappt låter hunden lyfta på benet, för att det är jobbigt att gå ut.

Som äter stora potioner, och 8 mackor. Och som älsker pizza, och allt skall lagas med grädde. Jovisst, för det är så det är. Jag har varit där, och det FANNS inga genvägar. (Förutom de kortsiktiga.)

• Anonym (TS)
    Anonym (iso-dieten) skrev 2010-01-04 17:30:30 följande:
    En blandning mellan GI och tallriksmodellen skulle man kunna säga. Jag gick hos en hälsocoach för att lära mig den men det finns en bok som man kan följa oxå, det är på den kursen jag fått lära mig att pulverdieter inte är bra. Men alla har vi vår egen uppfattning om saker och ting. Mer info finns på www.isodieten.se
    Ska kolla lite närmare på dieten, är det riktig mat man äter eller är det typ pulver men med en annan sammansättning, verkar vara lika delar fett, proteiner och kolhydrater med den metoden
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tess) skrev 2010-01-04 17:25:41 följande:
    Många uttalar sig om pulverdieter utan att ha en susning om hur det fungerar och ändå påstås det att TS ska läsa på om ämnet? Märkligt. Det är flera här som istället borde läsa på om hur pulverdieter/VLCD fungerar. Nej, man går inte upp automatiskt när man börjar äta. Nej, man förlorar inte en massa muskelmassa. Nej, man svälter inte. Nej, det är inte vansinne. Pulverdieter är noga uträknade för att man ska må bra och få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver. Pulverdieter är också det många sjukhus rekommenderar kraftigt överviktiga patienter. Självklart måste man ha klart för sig varför man är överviktig och vilka fällor det är som man faller i men det brukar man få klart för sig när man går på dieten. TS: Ingenting är omöjligt men så många kilon är ingenting du kan räkna med. Du vet inte heller hur tufft det kan bli att gå på dieten. Hur mycket man går ner beror på hur lätt eller svårt man har att tappa kilon men också på hur stor övervikt man har. Ju större övervikt, desto mer tappar man (till en gräns). Räkna med 1-2 kilon/vecka. Det kan bli både mer och mindre.
    Precis, det finns många som har lyckats gå ner i vikt med VLCD utan större problem, tror liksom du att många som är emot dieten inte har provat den själv utan mest uttalar sig utifrån vad andra har sagt/hörsägen
  • Anonym (TS)
    pussgurkan86 skrev 2010-01-04 17:47:55 följande:
    får man i sig 500 kcal om dagen så svälter man sig själv jo, svälter man sig själv så ryker musklerna eftersom kroppen tar fettet till sist som energikälla.
    Vad jag har hört är risken större att kroppen bryter ner muskler om man har liten fettprocent än om man har mycket fettreserver, jag tillhör den sistnämnda gruppen och även om man tappar en del muskler går det att träna upp igen
  • Anonym (TS)
    Anonym (???) skrev 2010-01-04 17:53:28 följande:
    Hur fungerar magen om man bara äter pulverdricka i tre månader? Hur blir det när man börjar äta fast föda då? Tänderna och käken behöver väl också tugga för att må bra, 3 månader är ju superlänge med bara pulver? Och personligen tycker jag det är jätteäckligt och beundrar de som kan leva på det. Mat som är så mycket njutning annars. Skulle deppa ihop!
    Jag får återkomma om tre månader så kan jag meddela hur det fungerade

Tror inte det blir något större problem om man bortser från att man har ett sug efter mat de första veckan/veckorna men den ska släppa efter ett tag säger de som genomgått dieten tidigare.
  • JLL

TS, tipsar om forumet på flashback.se. Där finns en JÄTTESTOR tråd om VLCD-kurer där man hittar mkt pepp och svar. Lycka till med din viktminskning!

• Anonym

jag åt camebridge under ca 4 månader  först renkur  under 6veckor
    och sen kombinerad  och gick ner 20 kg sammanlagt.

och jag hållt min vikt sen dess 

• Anonym (TS)
    Anonym (Har gjort det) skrev 2010-01-04 18:05:56 följande:
    Jag gick ner 38 kilo på 4 månader på ren Nutrilettkur, så visst går det. Nu hade jag iofs väldigt mycket att ta av, då jag vägde 119 kilo vid start. Jag rannsakade mina matvanor innan jag började min kur, för att veta hur och vad jag måste ändra på sen, efter kuren. Skrev ner hur och vad jag åt, och i vilka situationer. Under tiden med Nutrilett började jag skapa nya vanor, och läste mycket om näringslära och sånt. I början var det lite tuft. Jag var ganska trött och det var jobbigt att inte få tugga. Det släppte efter ca 10 dagar, och då började jag träna så smått. Började med korta promenader som utökades, sen med nåt lättare gympass i veckan. Om jag blev sådär vansinnigt himla sugen på att äta nåt annat så gjorde jag oftast smootie på a-fil och frusna bär och lite vaniljsocker. Funkade jättebra som fika/kvällsmys/mellanmål. Efter 4 månader hade jag alltså gått ner 38 kilo och då införde jag delar av mina nya matvanor. Körde fortfarande 2 påsar Nutrilett om dagen och gjorde så i en vecka. Sen en vecka med 1 påse om dagen innan jag var "pulverfri". Det här är ca 1 år sedan och jag har inte gått upp ett gram, utan tvärtom. Jag har gått ner 18 kilo till, utan konstig diet eller intensivträning. Jag behövde kuren för att komma ur mina dåliga matvanor, och bli fri från mitt sockersug. Så, det behöver inte alls vara negativt att köra Nutrilett.
    Roligt att höra av folk som har gjort det samma som jag tänker göra och att det faktiskt går
Svar på tråden Gå ner 25-30 kg på tre månader