Allergitråden
dendär skrev 2010-01-29 12:51:32 följande:
Hej! Jag hakar på här för att sälla mig till de som kanske har lite bättre koll än mig. Jag känner mig helt lost. Sonen har sedan introduktionen av modersmjölksersättning och välling haft väldigt mycket problem med magen, sömnen och humöret. Tydliga tecken på allergi eller överkänslighet, tolkade vi det som. I och med hans uppsvullna mage tog vi bort all gluten ur kosten vilket gav positiv reaktion, svullnaden gick ner och sömnen förbättrades. Bingo trodde vi... ...tills problemen började komma tillbaka, de nattliga uppvaken blev fler och fler, diarréperioder avlöste perioder av förstoppning. Ungefär där befinner vi oss nu...och jag misstänker att det kan vara så att han inte tål mjölk heller. Därför ska vi nu, fram till läkarbesöket om två veckor, försöka oss på en både gluten- och mjölkfri kost. (Eller ska vi det? Kan det ha negativ effekt på proverna?) Jag är så förvirrad av trötthet, vad sjutton ska man ge honom för mat? Finns det välling som är både gluten- och laktosfri? Eller har någon något bra recept på mättande sådan? Gröt? Vore så oerhört tacksam om någon ville hjälpa mig på rätt spår!En jätte viktig fråga:
Tog ni bort gluten på eget bevåg eller har ni en läkare bakom beslutet?
Nu är det väldigt ovanligt att små bebisar visar på glutenintolerans på tester, för de måste få i sig gluten på egen hand för att det ska visa på glutentest. Dvs. har de bara levt på bröstmjölk och man testar för glutenintolerans så visar det inget. Magen läker så för att det ska visa på en ev. glutenintolerans (celiaki) så MÅSTE man äta gluten innan blodprov och gastro (går ner i magen med kamera oftast och knipsar en bit av tarmen som de gör undersökningar på). Annars läker kroppen sakta och det visar inte på vare sig blodprov eller gastroskopi.
MEN som jag skrev så är det ovanligt att bebisar visar på glutenintolerans direkt när man börjar med gluten-mat. Men sädesslagsallergi, eller veteallergi, havreallergi är nog troligare om det sker en direkt reaktion.
Sen är mjölkproteinallergi den vanligaste allergin bland bebisar följt av ägg, soja, vete (havre), fisk och nötter.
Kombination av allergier är vanligt. Min son tål vare sig mjölk, ägg, soja eller vete, havre.
Men även en glutenintolerans (som inte är en allergi utan en livslång intolerans) är ofta i kombination men mjölkproteinallergi eller laktosintolerans. (Jag är själv gluten och laktosintolerant.)
Angående frågan om ni även ska ta bort mjölk. Mitt svar hade blivit ja, för en ev. mjölkallergi kommer visa på tester om två veckor oavsett om ni tar bort eller inte, OM det ens visar något (visar bara på en del av de som testar sig på pricktest och RAST).
Men däremot är mina funderingar om det kommer att visa på glutenintolerans, om det skulle vara så, eftersom ni tagit bort det ur kosten. Däremot så kan det visa på veteallergi. Men samma där inte alltid att det visar på tester. Visar inte på prick/RAST på vare sig vete, mjölk eller soja på min son och han är superallergisk mot vete.
Fler frågor: Hur gammal är han?
Hur länge har han ätit glutenfritt?
Angående välling mm beror på ovanstående svar.