Inlägg från: Snutten |Visa alla inlägg
  • Snutten

Allergitråden

Åhh, choklad pudding det var länge sedan. Ska jag köpa nästa gång jag är i affären.

Gelemamman: om du har laktos och glutenintolerant i familjen vet du ju lite vad det handlar om. Blå myran har ett recept i sina bloggar på tårtbottnar som blir riktigt bra.

Jag har gjort en hallonmousse på oatlys vaniljvisp, hallon och gelatin som jag hade emellan tårtbottnarna. Man kan göra sugarpaste oxå och kavla ut som ett lock och lägga på tårtan.

• Snutten

gelemamman: bra att du itne tar illa upp. Det är bara det att jag vid flera tillfällen varit med om att bekanta har sagt att de ska fixa mat till min dotter. Sedan när man väl står där så har de tex stekt mamma scans som hon tål i vanligt smör. Sååå segt. JAg rekommenderar verkligen att provbaka, det blir ju inte riktigt som när man använder mjölk och framförallt ägg. Om du använder havremjölk kan man dölja den smaken med vanlijsocker

• Snutten
    Mamsie skrev 2010-02-11 22:27:09 följande:
    Hej hej tjejjer!Jag bara måste få skriva av mig till någon som förstår! (Kavat, Myran och alla fantastiska allergimammor) Nu känns det bättre när jag fått skriva här. Tack för att ni finns! Jag ska kolla hans hud inna jag lägger mig så att jag kan sova lugnt inatt.
    Ajajaj! Stackarn! Siri har mest långsamma reaktioner också men har det senaste reagerat med andnöd på fisklukt. Vi håller på att utreda huruvida det faktiskt berodde på fisken eller inte. Jag diskuterade med läkaren om man ska ha en Epipen eller inte men vi kom överens om att eftersom Siri "bara" reagerade med ett organ dvs andnöd så är det bättre att ge henne luftrörsvidgande astmamediciner som vi redan har.

Om antihistaminerna har hjälpt, de har ju effekt ett tag så borde du kunna sova lugnt. Om du är orolig kan han kanske sova i er säng? Ge honom antihistaminer imorgon också för säkerhetsskull
  • Snutten

Den där risgrädden är jätteäcklig. Vi har testat den. Smakar kemiskt på nåt sätt. Håller med övriga om att det är bättre med kokosmjölk eller havregrädde. Jag har även sett från samma tillverkare en "grädde" gjord på bovete, men jag kollade inte innehållsdeklarationen och har inte testat den heller.

• Snutten

Det är värst vad våra små reagerar mycket nu.

Vi har fått brav om att vi står i kö för att provocera med fisk på sjukhuset då Siri fick andnöd av fisklukt på dagis för ett tag sedan. Hoppas att det blir snart så vi får veta hur det står till med fiskallergin. Jag tänkte att om hon inte får andnöd direkt av lukten så kanske vi kan testa att ge henne lite där och se vad som händer. Är det någon som vet hur det går till med provocering på sjukhuset?

• Snutten

Trållmor: jag brukar faktisk säga att vi har med oss eget till Siri alternativt att de köper Oatlys glass eller sorbet till Siri. Om de vill lyxa till det kan de köpa mashmellows eller strössel, namngivna sorter, och så brukar jag tillägga att knappt jag kan baka tårta till S. Det blir enklast för alla och man undviker alla missförstånd.

Men det är svårt det där för om man kommer överens om att de som bjuder ska fixa mat och man kanske ändå tar med sig något för säkerhetsskull så verkar det ju som om man inte litar på den personen. Och det gör man ju inte heller. Alternativet är att man inte tar med sig "nödmat" och så gör de fel eller något och då har allergikern inget att äta. Så hur man än gör så blir det fel.

• Snutten
    trållmor skrev 2010-02-21 21:43:47 följande:
    Vi kommer nog skippa kalas ett tag framöver. Barnen är fulla av utslag och jättegriniga, Mattis har fått medicin för andningen och Neelah är helt igentäppt i näsan imorgon kommer väl starten med att byta bajsblöjor...Vi har ju pratat om det här hela hösten, hon och jag, eftersom jag har ventilerat med henne om hur jobbigt det har varit med dagis. Så vi trodde aldrig att det skulle hända hemma hos henne, särskilt inte efter att vi träffades på affären och att de lånade pengar för att få till kalaset överhuvudtaget Jag skrev en liten kommentar om det på fb, men inte riktat mot henne då, men hon har inte kommenterat det... så även om hon inte gör det så lägger jag ner det här sen, får ta krafterna till att bestiga andra berg...
    När Siri var 1,5 år så var vu bjudna på kalas hos min mans bror. Vi kom över tröskeln och så vände jag och Siri eftersom de andra barnen sprang omkring med sockerkaka och annat och smulade överallt. Vi hade ändå sagt innan att det var jätteviktigt att alla satt vid bordet och åt och sedan tvättade händerna. Efter det har de skärpt till sig. Dessutom är ju Siri snart 4 år och är väldigt försiktig med vad hon äter osv.
  • Snutten

Det finns en bred hudfärgad "papperstejp" som är snäll. Den klistrar inte fast så hemskt heller. om du använder tejp kan du ju variera var du tejpar på huden

• Snutten

Nu har vi fått tid för att provocera med fisk på sjukhuset. Tyvärr är det inte förren om två månader. Tydligen går det till så att först ställer de kokt fisk på bordet och ser om man reagerar. Om man  inte gör det får man vara med när fisken kokas och till sist får man äta den. Det ska bli spännande att se hur Siri reagerar då hon inte visar något på tester och då ska man ju teoretiskt inte kunna reagera med tex andnöd.

Kavat: ta en stor kompress som täcker hela området med eksem och försök tejpa med snäll tejp utanför det irriterade området. Du kanske kan lufta lite ibland också?

• Snutten
    Prince or Princess skrev 2010-02-24 21:12:20 följande:
    hmmm..nu har vi varit hos dietisten för första gången med dottern som är 19 mån och har varit allergisk sen hon var 2 månader... Gav oss inte ett dugg kan jag säga. (hade ju behövt komma för ett år sen) Allt kunde jag ju sen innan (från denna tråden ffa! tack alla!), men det var två saker som hon sa som jag inte kunde släppa: (hon var förövrigt väldigt snäsig och trist :( )Att vi ska ge vår dotter saker hon inte tål fast hon får stora ( ca 5 x 5 cm) röda fläckar, (om hon nu inte märker av det själv och har besvär, typ att utslagen kliar). Låter jättekonstigt i mina öron, jag har fattat det som att man kan få värre allergi om man utsätts för saker man inte tål (i för hög dos alltså), men hon sa att det finns inget som tyder på det. ??????????????????Sen sa hon också att just mjölk får hon absolut inte få i sig, för det kan skada tarmarna (på samma sätt som gluten vid glutenintolerans typ), om hon fortfarande inte tål det, utan det måste läkaren säga till när vi kan provocera. har aldrig hört detta, kan det verkligen vara rätt?nån som vet om dessa två saker verkligen stämmer?vidare tyckte hon att jag skulle "slappna av" så att vår dotter får ro att äta (hon äter dåligt) bör det tilläggas att jag var helt frustrerad när vi gick därifrån?
    Tråkigt! Det där med att ge sådant de inte tål om det "bara" ger röda fläckar tycker jag låter ganska konstigt och lite gammaldags. Jag upplever, och får stöd av vår läkare, att då Siri får i sig lite av sådant hon inte tål även om det ibland "bara" ger eksem så är det VÄLDIGT lätt att man tippar över kanten och de börjar reagera mer. Det är svårt att balansera på den linjen. Vi ger inte Siri sådant som hon "bara" får lite utslag av eftersom vi har märkt att då vi gör det blir hon lättare sjuk och tröttare rent generellt, alltså även om det ger små konsekvenser på kort sikt ger det större biverkningar med tiden.
Svar på tråden Allergitråden