Inlägg från: Snutten |Visa alla inlägg
  • Snutten

Allergitråden

ELI: precis som föräldrar till handikappade barn har vi mertid. Alltså den tid det tar extra för oss jämfört med någon som har ett friskt barn. Du kan få vb beviljat om fk godkänner en mertid på mer än 7 timmar per vecka, tror jag det är. Sedan kan man få merkostnader godkänt också om de överstiger ca 7000 kr/år. Gå in på fk´s hemsida och läs. Vi begärde omprövning av vårt vb beslut eftersom vi fick avslag helt och innan hade vi 25%, Siri har fler allergier nu är hon hade tidigare. Suck! Papprena om omprövning var inne 1 oktober och i förra veckan var det tre ärenden före oss. Så vi ska få beslut i nästa vecka.

• Snutten

Blå Myran: från det att vi hade intervjun sist så tog det ganska lång tid har jag för mig. De kanske handlägger ärendena på olika sätt på olika ställen. Vå omprövning har ju snart tagit 5 månader. Suck!

• Snutten

Vi fick avslag på vår begäran av omprövning av vårdbidraget hos fk! Nu ska jag förmodligen överklaga till länsrätten.

• Snutten

Fk motiverar beslutet om avslag trots vi har haft vb tidigare och hon är mer allergisk nu är tidigare med att varje ny ansökan behandlas individuellt. Mao de menar att det var ett felaktigkt beslut tidigare. Men beslutet som jag fick hemskickat igår ser väldigt i hophafsat ut. Halva meningar osv. Nu har jag en god vän som är advokat och hon skulle höra sig för lite bland sina kollegor så kanske vi får lite hjälp med att skriva till länsrätten.

• Snutten

Även om de tär en allergolog man träffar betyder itne det att de är bra eller att man känner förtroende för dem. Vi gick på allergimottagningen på Östra ett tag men de var så insnöade på IgE medierade allergier, alltså sadana som visar sig på RAST eller pricktest, så vi bytte till en barnmedicinsk mottagning med en allergolog. Nu trivs vi jättebra!

• Snutten

Jag har börjat dra i hur jag ska göra för att överklaga fk´s beslut till länsrätten. Pratade med dagis idag och Siris fröken är beredd på att skriva ett brev om att som hon bedömmer det skulle Siri inte orka att gå heltid på dagis alltså jag kan inte arbeta 100 %. Som det är nu går hon ca 25 timmar/vecka och hon hade aldrig orkat mer. Skönt att man har stöd därifrån iallafall. Väntar på att Siris läkare ska ringa upp mig så vi kan diskutera hur vi ska gå vidare med Siris kraftiga reaktion på fisk för två veckor sedan. RAST visade inget fast hon fick andnöd!

• Snutten

På tal om tårtor så hittade jag på tradera någon som säljer tårtbilder som verkade vara fria från det mesta. Skulle vara baserat på potatisstärkelse och olja. Kanske kan vara något att pigga upp en allergi tårta med.

• Snutten

Miralicia: det låter ju mistänkt bra med tårtdekorationerna. Säljaren uppgav att de skulle vara fria från mjölk, ägg och gluten.

• Snutten

Det är ju ganska många som faktiskt klarar en del E-nummer och sojasläktingar. Men det skada väl aldrig att vara lite källkritisk.

• Snutten

gelemamman: ta inte illa upp men jag brukar inte ge min dotter sådant som andra har bakat om jag inte känner personen väldigt väl. Det är itne så lätt att få ihop en tårta utan mjölk och ägg heller. Om jag var du hade jag köpt mjölkfri glass, sorbet eller oatlys havreglass, och sedan dekorerat med mashmallows eller något annat skum alternativt gelegodis som barnet tål. Fråga föräldrarna, de tar garanterat inte illa upp.

Svar på tråden Allergitråden