Allergitråden
tack för era svar. då vågar jag lita på min känsla.
tack för era svar. då vågar jag lita på min känsla.
Shit jag tål inte min säng. Vi har vänner som har hund och kommer hit ca en gång i veckan. jag duschar och byter kläder efter att de har gått och märker genast skillnaden. vi har köpt en luftrenare men inte fått den ännu. Men på något sätt har jag fått allergen i min säng fast jag bytit lakan upprepade gånger. jag får ju dammsuga och samtidigt vädra såklart. tvätta kuddarna också. Är det lönt att skaffa tex speciallakan för att skydda det som är under? Något annat jag bör tänka på för att minimera besvären framöver?
Jag har haft problem med min mailadress så jag har inte handlat d-droppar ännu. Ni som kontaktat mig borde ha fått ett mail från mig idag. Annars maila igen på jpl73@home.se . Det är heller inte för sent för dem som missade mitt förra inlägg i frågan.
FK är så himla trista. Här är delar av mitt överklagande (hade också med ang kalciumtillskott men det var ändå nästan inga pengar, gäller ju bara att komma över gränsen ändå):
"Enligt ref 3 sid 32 punkt 32 (Bilaga 2) skall hela kostnaden för rismjölk beaktas inte bara mellanskillnaden eftersom vanlig mjölk ingår i jämförelsekosten. Detta har även bekräftats i Konsumentverkets svar Dnr 2001/2025 (Bilaga 3). Kostnaden för risdrycken skall alltså vara de 18.60 kr/l som vi de facto betalar. Kostnad för per år är minst 660+72*18,60= 1999,20 per år och barn dvs 3998,40 för båda. I verkligheten är förbrukningen mycket högre."
Ref 3. Vägledning vid vårdbidrag och handikappersättning, Svenska Celiakiförbundet, 2002
Jag avslutade med:
"Yrkanden
Jag yrkar för att FKs beräkning uppdateras till 3998,40 kr för risdryck, 335,80 kr för kalciumtillskott samt 5100 kr för glutenfri kost. Dessa siffror motsvarar merkostnad för båda barnen. Enbart dessa poster är tillräckligt för att merkostnad skall beviljas varför jag yrkar att tidigare beslut avslag angående merkostnad skall ändras."
Jag fick merkostnad!
Lycka till