Inlägg från: Amulett |Visa alla inlägg
  • Amulett

Allergitråden

EL I skrev 2010-02-18 19:06:17 följande:
    Detta har nog inte så mkt med allergi att göra men måste fråga ändå eftersom många här tyvärr har barn som varit sjuka en hel del.Min sin på 14 månader (han som inte tål mjölk o soja) har fått magsjuka o har haft det i ca 2 dygn nu. I morse upptäckte mannen och jag att han var KNALLBLÅ om läppar, tå-och fingernaglar samt lite fläckvis i ansiktet...Det har sedan kommit och gått hela dagen (men mest på läppar och på kinder). Han är inte blå hela tiden men rätt ofta under dagen.Någon som varit med om samma?? Nåt man borde oroa sig för?? Han verkar inte ha problem med andningen (mer än sitt vanliga rossel).Hans f d röda kinder är numer lite melerade i blått...
    Jag skulle genast slå en signal till sjukvårdsrådgivningen! Blå läppar är för mig en varningssignal om dålig syresättning, som han ju kan ha trots att han andas normalt. Vad det sedan beror på är inte läge att gissa nu. Ring och åk in och kolla upp honom!
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-20 12:29:51 följande:
    Tack för alla dina tips. Har bestämt mig för att göra mmf eller köpa färdig marsipan (?) som man har på princesstårtor, det finns ju utan ägg, mjölk och soja. Men det lutar åt hemmagjort då vi vill undvika alla slags nötter.Nu ska jag provbaka tårtbotten.
    Innehåller inte de färdiga mandel? Har för mig att jag köpte det för att göra tårta när sonen var kring 1 år, men lät bli att använda den när jag såg att det var mandel (och nu hittade jag den inte när jag snabbkollade i skåpet). Kändes onödigt att ta något som är hyfsat allergent när det redan finns allergier.
    För visst är det både mandel och nötter som man bör undvika lite extra länge när man har allergiska barn?
  • Amulett
    trållmor skrev 2010-02-21 11:05:45 följande:
    Fy fan vad ledsen jag blir! Vi var bjudna på barnkalas igår hos en av våra närmaste vänner. Hon hade kollat med mig innan, och vi hade gått en rundtur på affären tillsammans, så hon visste vad hon kunde baka med för att våra barn skulle kunna äta som de andra barnen. Hon ville minsann inte göra skillnad på barnen, sa hon.När vi väl kommer dit så har hon köpt två paket med kex och ett paket med muffins till våra barn, och alla de andra barnen fick tre olika sorters tårta, massvis med kakor och mat i överflöd. Inte nog med att barnen blev ledsna, så blev jag jätteledsen över deras skull och sen för att det känns som att det bara var ett spel för galleriet när hon sa att att hon ville behandla alla barnen lika Vi hade inte gått överhuvudtaget, och det vet hon, om hon hade talat om innan att våran familj inte skulle kunna äta där.Ska man bara bita i det sura äpplet och bara låta det vara, eller faktiskt ta upp hur taskig jag tycker att hon var? Våra barn är jätteledsna IDAG över den missade tårtan som vi hade lovat att de skulle få äta på barnkalaset igår, så vi bakar tårta här idag för att kompensera det som blev missat igår...Hur har ni gjort? För jag antar att det här är nåt som händer ganska ofta...
    Om det var någon jag inte umgicks mycket med skulle jag kanske låta det vara och kanske bara fråga lite försynt vad som gick fel eftersom hon ju hade tänkt att ni alla skulle kunna äta samma sak. För att liksom påpeka att du blivit förvånad/besviken.
    När det är en nära vän, som i ditt fall, så skulle jag låta känslorna svalna lite och sedan ta en snack med henne. Förklara att du hade blivit så glad över att hon tänkte göra mat som fungerade för alla, och att det i dina öron betyder att alla kan äta samma sak - inte att det finns något som alla kan stoppa i munnen. Och förklara vad som hände efteråt. Antar att hon inte är en hemsk människa eftersom hon är en nära vän, hon har nog bara inte tänkt ...
    Det går ju inte att göra det ogjort, men det kan ju vara bra att ta upp så att det inte händer igen. Om/när det händer igen får man ju sedan fundera över hur mycket man kan umgås med dem. Vänner kan man ju faktiskt välja att umgås med på ett annat sätt än med familj (för det finns ju samma problem där ...).

Bamsekram!
  • Amulett
    Aurora82 skrev 2010-02-23 13:04:56 följande:
    OBS kanske låter i mitt inlägg som att jag inte orkar göra en ny lista till kocken, skriver ju helflummigt märker jag... det är inte det utan att jag har ju gett dem en lista och uppdaterat om det hänt något nytt. Men nu meddelar kocken att listan är nedklottrad - varför kan hon inte skriva rent den själv ?Jag får även ta med egen pasta till kocken för det kan de inte köpa in själva. Ska det verkligen behöva vara så?
    Bamsekram!

Har "bara" mjölken att ta hänsyn till själv och har ändå sonen på allergidagis. Vilket är enormt skönt. Men en idé bara om den nedklottrade (vad har hon skrivit på den!?) lappen: skriv i dator nästa gång (om du inte redan har gjort det) och maila till dem + lämna över en för hand. Så kan du sedan glatt hänvisa till mailet med datum si och så när de kladdat ned listan för mycket. För en skrivare lär de väl ha på dagiset!?

Och när det är dags för en uppdaterad lista skriver du i mailet att detta mail ersätter det gamla med datum xxxxxx. Nån måtta på slöheten hos en del dagispersonal får det väl ändå vara.

Och lycka till med slutet på graviditeten!!!
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-02-24 21:50:06 följande:
    Jag samlar på en lista med saker att besvara och utveckla ... lite senare under helgen. Sitter och läser till en Farmakologitenta på lördag morgon och har en plan att försöka undvika en omtenta på den (vilket är bra mycket lättare sag än gjort med tanke på hur de rättar - kräver att man skrivit svar på och utvecklat resonemang om sånt som de inte ens ha frågat efter så det gäller typ att gissa rätt på vad man förväntas utveckla och svara på utöver det som de frågar efter i varje fråga ). Därav att jag är lite halvt frånvarande och bara gör korta inhopp med lite kortsvar här och där just nu även om jag läser.
    Måste bara passa på att fråga: vad läser du!? Sjukvård/Farmacept eller?
    Lycka till på tentan!!!
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-26 12:59:45 följande:
    Jag är lite kluven. Dottern E ska börja på förskola till hösten, har sökt plats på samma förskola där sonen redan går. I kommunen finns ingen allergiavdelning. Jag är lite nervös för hur det ska gå för E, hon är så känslig. Kan inte ens leka med samma leksaker som mjölk och äggätande barn utan att få allergiska reaktioner. Det har dock blivit bättre på sistone, hon är inte riktigt lika känslig längre.Funderar nu på om jag ska kontakta kommunen för att höra mig för om vad det finns för beredsap och kunskap när det gäller allergibarn, eller kanske prata med rektorn för det förskola som är aktuellt. Samtidigt känns det som att då kanske E inte får sin plats, att de ger hennes plats till någon annan för att de inte vill/orkar med ett barn med allergier? Och det är ju inte alls säkert att E är lika känslig om ett halvår som hon varit hittills, det har ju blivit märkbart bättre, speciellt när det gäller mjölkreationerna, och att jag isåfall blir betraktad som en hönsmamma och inte bli tagen på allvar när det gäller annat?
    Jag skulle ta kontakt. När det gäller plats i kön så ska de ju ge plats enligt en i förväg bestämd ordning. Och har ni syskonförtur i kommunen så ökar det ju chansen till platsen.
    OM du märker att hon inte får en plats som hon borde få, så har du ju rätt att begära ut listor på antal sökande, datum för ansökan, datum för start på önskad placering, ev hänvisning till syskonförtur mm. Hänvisar de till sekretess så kan du bara svara att du inte alls behöver barnens namn eller personnummer, så de får gärna stryka dem på listorna - bara du ser var din egen dotter är för hennes namn går du med på att de lämnar ut till dig.

Har de en läggning att uppfatta dig som en hönsmamma så skulle de nog göra det oavsett ... Med tanke på att de har en budget att hålla och kanske en del planering att göra så borde de vara tacksamma över att du redan nu påtalar att de med stor sannolikhet måste anställa extra resurs för t.ex städning, hålla rent vid mat osv.

Du kan ju dessutom nämna redan i början av samtalet att du hoppas att detta samtal inte riskerar att göra det svårare för din dotter att få plats, förhoppningsvis svarar de ju då att det inte alls kommer att göra det - eftersom det faktiskt är ett lagbrott (enligt skollagen har alla rätt till förskola) om det skulle göra det!
    För noggranna minnesanteckningar under samtalet om du kan, datum, klockslag och vem du pratat med!

Läs särskilt Kap 2a §3 (om förskolan): http://www.notisum.se/rnp/Sls/lag/19851100.htm

Lycka till!!!
  • Amulett
    Prince or Princess skrev 2010-03-02 19:45:53 följande:
    vad är CF???
    cystisk fibros
  • Amulett
    trållmor skrev 2010-03-02 22:02:37 följande:
    Mjölk och ägg har vi redan förstått att hon inte tål, genom provokation. Hennes hud blev superfin när jag slutade äta ägg, för att sen bara "kollapsa" totalt. Hon ser så hemsk ut så jag vill inte ens knäppa bilder på henne Miniderm har vi inte använt sen hon var tre veckor, utan vi har använt oss utav Propyless och Fenuril, eftersom det är det vi har hemma...Locobas Repair skulle jag absolut kunna tänka mig att använda (har inte gjort det än) eftersom det hjälpte min egen eksem så bra Protopic har vi pratat med läkarna om, men de vägrar skriva ut den annat än till cancerpatienter *skakar på huvudet*
    Var på hud igår och fick tips om Monilen som tydligen var såväl läkarens som sköterskans favorit Enligt dem finns den "aldrig" framme utan oftast i låda, så man måste be om den. Har inte testat, mer än en gång i mitt ansikte igår, men de tyckte att jag kunde ha den för min ibland välidigt torra (dock ej eksemiga) hud och även i dotterns väldigt torra (och rödfnasiga/lätt eksemiga) ansikte - hon är drygt 7 månader.
  • Amulett
    Snutten skrev 2010-03-11 20:35:24 följande:
    En assistent är bra! Vi har en elektrolux som har snurrat måååånga varv, och många fler lär det bli
    Jag ärvde mormors gamla Electrolux hushållsassistent (eller mer korrekt så tog jag mammas och mamma tog mormors ...). Men oj oj oj vad den är bra!!! Nu bakar vi nästan allt bröd själva. Älskar den!
    Kavat skrev 2010-03-11 22:03:09 följande:
    Usch då. Jag klarade mig väldigt bra. Men jag inbillar mig att det var för att jag aldrig fick i skolan. ALLA hade i klassen utan jag. Alltså att jag på något sätt blev lite "immun". Men sen satt jag och gosade med en liten bebis med sk. molusker en midsommarafton. Moluskerna visade sig vara koppor, så jag och min brors barn fick koppor samtidigt. Men som sagt, jag hade inte alls ont av det, fick nog bara ett tjugotal koppor, hade feber en dag och klådan var över på något dygn. Men mina "myggbett" som jag kliat hål på hade jag ont av lääänge. Däremot fick maken bältros i julas och han var rätt kass i någon månad och hade ont, men hade lite "medicin" hemma som han tog, så det blev rätt milt ändå tror jag.
    Blev lätt hysterisk när jag väntade sonen och en tjej på gården kom fram och skulle pilla på magen och prata och efter en stund sträckte fram armen och sa "titta på mina bubblor!!! Jag har vattkoppor!!" Åhhh vad jag svor ve och förbannelse över hennes föräldrar som släppte ut henne! Fick ta blodprov och det visade sig att jag hade antikroppar. Min mamma hade misstänkt att jag hade vattkoppor, men jag fick bara en enda liten koppa så hon var aldrig riktigt säker.

Men nu kan ni säkert svara på frågan: varför vill man egentligen att ens barn ska få vattkoppor!? Har inte riktigt fattat.

På tal om prickar har sonen småprickiga käkben nu ... efter 3 dl mjölk/yoghurt (Yoggi Jordgbubb/smultron) under gårdagen. Hmmm. Får se vad som händer idag. Fick i honom närmare 2 dl under morgonen. Enormt skönt att han tål så pass mycket utan någon kraftig reaktion iaf!
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-03-12 18:17:20 följande:
    Tål han jordgubb? Min dotter blir prickig av det.
    han har ätit det förr, även om inte så ofta. Tidigare utan prickar i alla fall. Men jag hittade små burkar med naturell yoghurt idag, så vi ska testa det också.

Ser förresten gas-mage-diskussionen i bebistråden och just nu är han riktigt gasig och lite uppsvälld. Men han verkar inte må dåligt av det, så vi får väl se om det lägger sig eller om det blir värre.

Han har fått 3 dl idag också (250 g Yoggi och 0,5 dl mjölk) och prickarna har inte blivit värre, snarare något bättre faktiskt. Så jag fortsätter hålla tummarna!
  • Amulett
    Prince or Princess skrev 2010-05-15 19:42:07 följande:
    Oj vad längesen någon skrev här! Är det en ny tråd gjord? (fast det skulle väl inte behövas om jag fattade det hela rätt?)Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en?Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???) I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.) Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså. I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf.
    En ny tråd öppnades innan alla fick evigt liv. Familjeliv skulle stänga de gamla, men det verkar ha gått så där ... den aktiva tråden är:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
Svar på tråden Allergitråden