Mela78 skrev 2010-02-26 12:59:45 följande:
Jag är lite kluven. Dottern E ska börja på förskola till hösten, har sökt plats på samma förskola där sonen redan går. I kommunen finns ingen allergiavdelning. Jag är lite nervös för hur det ska gå för E, hon är så känslig. Kan inte ens leka med samma leksaker som mjölk och äggätande barn utan att få allergiska reaktioner. Det har dock blivit bättre på sistone, hon är inte riktigt lika känslig längre.Funderar nu på om jag ska kontakta kommunen för att höra mig för om vad det finns för beredsap och kunskap när det gäller allergibarn, eller kanske prata med rektorn för det förskola som är aktuellt. Samtidigt känns det som att då kanske E inte får sin plats, att de ger hennes plats till någon annan för att de inte vill/orkar med ett barn med allergier? Och det är ju inte alls säkert att E är lika känslig om ett halvår som hon varit hittills, det har ju blivit märkbart bättre, speciellt när det gäller mjölkreationerna, och att jag isåfall blir betraktad som en hönsmamma och inte bli tagen på allvar när det gäller annat?
Jag skulle ta kontakt. När det gäller plats i kön så ska de ju ge plats enligt en i förväg bestämd ordning. Och har ni syskonförtur i kommunen så ökar det ju chansen till platsen.
OM du märker att hon inte får en plats som hon borde få, så har du ju rätt att begära ut listor på antal sökande, datum för ansökan, datum för start på önskad placering, ev hänvisning till syskonförtur mm. Hänvisar de till sekretess så kan du bara svara att du inte alls behöver barnens namn eller personnummer, så de får gärna stryka dem på listorna - bara du ser var din egen dotter är för hennes namn går du med på att de lämnar ut till dig.
Har de en läggning att uppfatta dig som en hönsmamma så skulle de nog göra det oavsett ... Med tanke på att de har en budget att hålla och kanske en del planering att göra så borde de vara
tacksamma över att du redan nu påtalar att de med stor sannolikhet måste anställa extra resurs för t.ex städning, hålla rent vid mat osv.
Du kan ju dessutom nämna redan i början av samtalet att du hoppas att detta samtal inte riskerar att göra det svårare för din dotter att få plats, förhoppningsvis svarar de ju då att det inte alls kommer att göra det - eftersom det faktiskt är ett lagbrott (enligt skollagen har alla rätt till förskola) om det skulle göra det!
För noggranna minnesanteckningar under samtalet om du kan, datum, klockslag och vem du pratat med!
Läs särskilt Kap 2a §3 (om förskolan):
http://www.notisum.se/rnp/Sls/lag/19851100.htm
Lycka till!!!