Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Little Ms Chatterbox skrev 2010-01-14 13:40:24 följande:
    Ja-ha. inte det heller då. Men sådana där frysta saftisar då? Är de OK? Vad är det för något föresten som Pigelin innehåller?
    Triumfs hallon och cola pinnar funkar.

www.gb.se/iceCreamInfo.asp  gummiarabicum
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora

Magi var det coop pinnen hette kom inte ihåg namnet på den.

• 2små2stora

Mjölksyra eller 2-hydroxipropansyra som det egentligen heter tillverkas idag av melass eller stärkelse från majs eller potatis och har ingenting med mjölk att göra förutom att den tillsätts i fil och yoghurt.

Smör är gjort på mjölk annars får det inte kallas smör. och det står i listan ju att smör bör undvikas.

• 2små2stora
    Blåmyran: airomir och ventoline är samma sak. Hur länge har han haft singulairen? Den tar lite tid att se effekten på.

Johanna har en aiolos vilket är samma som man inhalerar med på sjukhuset. Hon får ventoline och pulmicort i den och singulair samt aerius.
  • 2små2stora
    Blå Flygare skrev 2010-01-19 13:33:56 följande:
    Han har haft den i knappt 2 mån, så bättre effekt än nu blir det nog inte tyvärr. Jag trodde ventoline var lite starkare än airomir, men det kanske bara är den som fås på sjukhuset. Anv. ni ailos jämt eller bara när et är illa? Får de i sig medicinerna bättre med den?
    De får mer av det på sjukhuset. J har alltid aiolos, hon kan inte få i sig medicinerna tillräckligt bra med spacer. Det är lättare att få i sig med en aiolos då är medicinen i ångform och de bara andas som vanligt. Tar ca 2 min att inhalera.

När vi hade spacer satt J med ryggen mot mig i mitt knä jag låste fast armarna med ena armen och höll spacern med den andra sedan fick jag parera när hon viftade med huvudet, gick lite bättre när vi gjorde det framför TV'n
  • 2små2stora
    Blå Flygare skrev 2010-01-19 13:46:41 följande:
    Hur visste ni att spacer inte var tillräckligt? Jag har påtalat att det knappt syns att ventilen rör sig och att det krävs flera doser för att få effekt, men ailos är väl både omständigt och dyrt så det är ett "sistahandsalternativ, gissar jag. Han har bara fått 4 doser airomir idag, och han väser värre. Borde ge fler men nu sover han, så jag låter det vara. Risk för tur til akuten ikväll med, om inte tidugare. Men i så fall blir det kollektivt och roligare kan man ha! Just bestämt mig för att ta S i släptåg till läk på torsdag igen, stackarn. Hade tänkt fråga svärmor om hon kunde hämta o passa en timme ist. Men igår när hon passade under akutenbesöket gav hon yoghurt til mellis. För S ville det. Jaha, så nu litar vi på att en 3-åring själv ska ha koll på sina allergier, att yoghurt "kan" innehålla mjölk slog henne inte då
    Hon blev inte bättre i sin andnin. Vi fick ge 5 puffar pulmicort varje gång och puffade airomir ca 6 ggr/dygn. Nu inhalerar hon morgon och kväll. Lite oftare när hon är förkyld.
  • 2små2stora
    Blå Flygare skrev 2010-01-19 18:17:09 följande:
    Då hade hon det betydligt jobbigare än A, han har ju ändå blivit bättre av medicinerna även om det tar tid. Jag får väl vara lite mer tålmodig. Tack för du orkar svara när allt jag gör är att gnälla
    Jag har haft min beskärda del av gnäll Så nu är det min tur att stötta

Imorgon ska J till astma/allergiläkaren ska ta upp hennes tröga mage då.
  • 2små2stora

Nu har jag varit hos allergiläkaren med dottern och han hoppas att hon kommer att tåla mjölk och soja när hon får växa på sig. Nu ska hon stå kvar på nuvarande astmabehandling och vara mjölk/sojafri men testas med provokation med jämna mellarum.

Vi fick movikol för hennes tröga mage så att hon bajsar lite oftare än var 3:e dag  så att vi får henne torr på den delen med.

• 2små2stora

Jag har inte vab med i vårt VB sist jag sökte fanns det en ruta att kryssa i om vab skulle ingå.

• 2små2stora
    Lillasnigel07 skrev 2010-01-21 15:16:42 följande:
    De har tagit bort den rutan på ansökan nu.
Svar på tråden Allergitråden