Allergitråden
Miralicia: - Din kladdkaka i din blogg, det står att de torra ingredienserna skall hällas på det andra i formen, men sen inget om man ska röra ner det. Hur ska man göra? Tänkte baka med dottern i morgon.
Miralicia: - Din kladdkaka i din blogg, det står att de torra ingredienserna skall hällas på det andra i formen, men sen inget om man ska röra ner det. Hur ska man göra? Tänkte baka med dottern i morgon.
K KAVAT!!!
Måste slå ett slag för dalvan Ceridal. Dottern hade eksem runt ögonen (tror det var att ho blev så torr av kylan) och slickningsdermatit runt munnen. Efter två dagars smörjande (morgon och kväll) försvann det, då hade jag hållit på länge med Miniderm utan effekt!
Något barn som reagerat på små mängder "vanligt" ägg, men inte på ekologiska? Vår dotter reagerade när hon åt ca 1/3 rent ekologiskt ägg, men inte sedan dess när vi haft det i sockerkaka o mat, men när hon blev bjuden på kaka gjort på "vanliga" ägg spydde hon efter exakt en timme, men mådde bra sen igen. Känns inte som det var nån tillfällighet! Efter det har vi gett kaka med ekologiska ägg utan reaktion.
Åt en underbart god tårta utan allt igår! Modifierade lite recept o lite hitte-på. Alla älskade tårtan. Ni som har recbloggar får gärna lägga in den i er blogg!
Kokos- och chokladtårta med bär
Tårtbotten
Linfröavkok motsvarande 3 ägg (3 msk linfrö, 3 dl vatten som kokas och silas)
1,75 dl socker
200 gr kokos
1 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver
150 gr smält mjölkfritt margarin
Vispa linfröavkok och socker. Blanda torra ingredienser och häll i. Smält smöret, låt svalna och häll i. Låt smeten vila 15 min. Smöra och bröa en springform med kokos.
175 grader nedre delen av ugnen 60 min. Låt stå på en plåt eftersom det kan rinna ut fett ur formen.
Chokladsås
1/2 burk kokosmjölk (ekologisk är krämig)
100 g 70% choklad – mjölkfri
50 gr mjölkfritt margarin
2-3 msk kakao – efter smak
¼ - ½ dl socker – efter smak
Värm kokosmjölken – ska INTE koka. Lägg i chokladen, låt smälta. Lägg i margarin, låt smälta. Vispa i kakao och socker efter smak. Ställ i kylen för att stelna.
Garnering med Hallon & Björnbär
Bred ett ca 2 cm tjockt laget chokladkräm på botten, Lägg på avrunna bär. Servera med grädde alt Go green Vispi el liknande
Lycka till!