Inlägg från: Snutten |Visa alla inlägg
  • Snutten

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2010-01-19 21:05:13 följande:
     Förstår att du har en hög tröskel, det har vi med! Ska till A-C i övermorgon, så jag får ta det med henne hur mycket jag kan ge på en gång. Jag har hållt på det med max 8 ggr/dygn, men det håller inte. De första tar ju inte så då får han antagligen inte i sig så mycket utav. A har inte så mycket hosta, mest snabb andning och indragningar sen väs o pip. Han väser nu, men jag orkar inte åka in, han är ju pigg (som han alltid är oavsett vad så jag borde inte gå på det) så nu pumpar jag i honom lite till.
    Jag har tolkat 8 ggr/dygn mer som en väckarklocka. Måste man ofta ge mer så räcker inte grundbehandlingen. När det är illa med Siri då puffar jag på och slutar räkna.

Hur mycket pulmicort får han då? Siri får 400 mikrogram/dag alltid och så fort näsan rinner eller det är något annat får hon 800 mikrogram/dag. Plus singulair och aerius dagligen.
  • Snutten

Hej!

Jag misstänker att Siri har reagerat luftburet på fisk på dagis idag. Personalen ringde mig då hon hade blivit kritvit i ansiktet och börjat hosta då de serverade fisksufflé till de andra barnen. De hade tagit bort Siri och gett henne av astma puffarna, det gick ganska snabbt över men efteråt var hon väldigt trött. Detta har aldrig hänt tidigare. Kan de plötsligt börja reagera på luftburet eller kan det vara en slump och det var något annat? Men i så fall begriper inte jag vad. Hur går man vidare? Testar man det på något sätt? Kan reaktionen bli ännu kraftigare nästa gång? Hur har ni andra det vars barn reager på luftburna ämnen med luftrörs symtom? Ska till läkaren i nästa vecka ändå men undrar lite hur ni andra "experter" har det.

Blir lite trött på detta allergiträsk som liksom inte blir bättre utan snarare tvärtom sämre med tiden....

• Snutten

Blå Myran: Det känns ju som om att det går åt "fel" håll. Nu ska vi till A-C i nästa vecka så hon har säkert några kloka råd.

jovisst är det ägg i sufflen men vi äter ägg ibland här hemma och då har hon aldrig reagerat. Det luktade tydligen ganska mycket fisk, men jag vet inte om det har någon betydelse. Hur tuff ska man vara? Ska man helt sonika testa igen? Dessutom har jag läst och hört att om man inte reagerar på pricktest eller IgE, det gör inte Siri, så får man inte sådana här reaktioner. Jag har liksom alltid vilat i att Siri inte får några livshotande reaktioner så nu känns detta ganska jobbigt. Bläääää

• Snutten

Mummy: kramar om, fy vilka tråkiga svärisar du har .

Hur upplever ni att era barns allergiutveckling är? Siri blir bara mer och mer allergisk och nu är hon drygt tre och ett halvt. När kommer den berömda vändningen och hur är det/har det varit för era barn?

• Snutten
    saffe skrev 2010-01-25 18:16:58 följande:
    Åhh, nu måste jag få "gnälla av mig" lite... Vi var på barnmottagningen för ett tag sen, dels för uppföljning av storasysters (2 år) allergier och dels för att visa upp lillasyster (6 mån) som oxå verkar vara allergisk mot mjölk,ägg, vete, soja. Vi träffade en ny läkare, allt gick bra, hon var förstående och det verkade som om hon trodde på mig! Jag sa att jag ville ha recept på mjölkfri ersättning till lilltjejen. Jag förklarade att jag hade provat både Nutramigen och Profylac vid flera olika tillfällen och att hon har reagerat på båda. Så jag ville ha utskrivet Neocate. Det hade hon aldrig hört talas om, men om jag köpte en burk och provade om den funkade, så skulle hon fixa recept! Sagt och gjort, jag har provat, det har gått bra och idag ringde jag om receptet.. Då hade hon pratat med en överläkare som tyckte jag skulle komma in med henne och göra ett pricktest på Nutramigenet, för att se om jag inte kunde ge det i alla fall! Till saken hör ju att vi pricktestade mot mjölk, ägg, vete, soja och det visade inget, så varför skulle det visa på Nutramigenet då! Stora tjejen har ju heller inte visat något på pricktest och RAST, utan endast på lapp-test. Så läkaren sa t.om det att det förmodligen inte visar sig på lillasyster heller, utan vi skulle få remiss till Linköping för lapp-test på henne oxå.. Så varför detta krångel med Neocaten? Tror hon att jag hittar på för skojs skull? Det har ju ingen betydelse för mig vilken ersättning hon äter, huvudsaken är ju att hon mår bra... Usch ja, ursäkta att jag gnäller, men behövde skriva av mig lite.. Jag vägrade i alla fall åka 8 mil för att pricktesta mot Nutramigenet, utan nu ska jag prova att ge henne det igen (!) så att jag kan ringa och tala om att det verkligen inte fungerar...Nu återstår ett problem, burken med Nutramigen1 som jag har hemma har varit öppnad i 1 1/2 månad, är det ok att ge av den ändå? Känner inte för att köpa en ny.. Eller kan jag ge av storasysters Nutramigen2 ? Den är ju från 6 månader, så det borde ju gå...
    Jag hade inte heller åkt 8 mil för ett pricktest som förmodligen inte visar något. Kan du inte fuska lite och säga att du har testat med samma resultat som tidigare? SÅ tröttsamt med läkare som inte lyssnar. Vi har fått byta ett par ggr för att hitta någon som passa oss och Siri.
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-01-25 21:26:01 följande:
    Jag upplever och undrar samma sak som du, trots att vi inte har varit medvetna om våra allergier så länge... Det blir ta mig f-n bara sämre och sämre
    Det jag stör mig på mest är att kommentaren man ofta får när man nämner Siris allergier är att "ja men det växer säkert snart bort". Men de gör ju inte det. Nästa person som kläcker ur sig det får en stor box. Förmodligen vill de bara väl men just nu är jag inte rätt person att komma med glada tillrop till.
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-01-25 21:51:24 följande:
    Johanna reagerar ibland på någonting men vi kan inte komma på vad. Tycker att det räcker med mjölk, soja, ärter baljväxter. Vi misstänker nötter som dykt upp nu. För tillfället verkar hon reagera med på soja än på mjölk.
    jag upplever också att Siri reagerar mer på soja än på mjölk. Hon tål däremot ärtor, guar osv.
  • Snutten
    Snutten skrev 2010-01-25 21:58:24 följande:
    jag upplever också att Siri reagerar mer på soja än på mjölk. Hon tål däremot ärtor, guar osv.
    Undrar just vad det är hon reagerar på som ni inte vet. Siri reagerar oxå på något som vi inte vet med att svullna i ansiktet, inte kraftig svullnad runt ögon osv utan en mer generell svullnad i ansiktet, ser ut som om hon har gått upp i vikt. Vi har valt att inte försöka ta reda på vad det är hon reagerar på eftersom hon mår bra, och inte svullnar, då hon får aerius dagligen. Jag vet att det inte är vad alla skulle välja att göra men det är vad vi har kommit överens med tillsammans med läkaren och vi tycker att det känns som det bästa alternativet för oss.
  • Snutten

ELI: det är klart att det kan vara allergi ändå. Eksem börjar oftast i ansiktet på små barn. Vår dotter var ILLRÖD om kinderna och ibland vätskade det sig nästan ur skinnet och det enda andra stället hon hade lite lite prickar var på händerna vid tummarna som hon ofta hade i munnen.

• Snutten

Imorgon ska vi till läkaren och ska då bla diskuterar Siris reaktion på fisklukt. om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad jag vill att hon ska säga. På ett sätt önskar jag att hon viftar bort det som en engångsföretelse samtidigt känns det ju i så fall som om hon inte tar det på allvar. Så dubbelt!

Svar på tråden Allergitråden