Allergitråden
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss%3D595312&field-keywords=plasticine&x=14&y=12
Någon som provat. Läste på ett forum att de skulle vara glutenfria, men det råkar inte vara någon som faktiskt vet vad de innehåller?
Trållmor, vi brukar göra lite olika beroende på vem det är till.
Våra närmaste kompisar klarar att fixa mat. I nödfall har jag med mig matburk om det skulle krisa och visa sig att de blandat i något som inte funkar. Brukar bli dubbelkoll så diskret som möjligt när vi kommer om jag misstänker att de inte har full koll. Men för det mesta så brukar de ringa både en och två gånger innan och kolla upp saker och så har jag t.ex sagt att rena kryddor funkar, men inte curry, grillkrydda (med vissa undantag) osv. Har man koll på vad de tillagar så brukar man ju kunna fallgroparna.
Men efterrätt, tårta, godis osv är det svårare med. Vi har kompisar som har totalkoll på vad mina barn kan äta och där funkar det och de anstränger sig verkligen för att göra egen glass, godispåse mm som ALLA kan äta!
Men det är de som vill fixa och lära sig. Jag brukar alltid föreslå att jag ska ta med efterrätt till oss för det är faktiskt superlurigt med alla våra allergier ihop. Ni har ju lite färre, så egentligen tycker man ju att de borde kunnat fixa speciellt som hon verkade vilja göra rätt.
Skitsvårt rent ut sagt. Jag har jätte svårt att säga till vad jag tycker och vill alltid erbjuda värden vägar ut. Alltså lätta alternativ för dem, utan att man trampar dem på tårna. Men som sagt, det beror helt på vilka det är och vilken tillställning det är.
T.ex så tycker jag att våra närmaste släktingar borde kunna och vilja fixa mat som vi kan äta och nu börjar brorsornas familjer kunna mer och mer, så vi brukar få till maten.
Men svågerns och svägerskans sons kalas åkte vi inte till. Jag skickade ett mail och frågade om vi behövde ta med oss något i matväg till kalaset och vad de hade tänkt bjuda på.
Hon skickade ett mail med maten de skulle äta. Grillplanka, potatisgratäng, potatissallad, pastasallad och baugett med kladdkaka och grädde.... Ingen frågan om hon skulle fixa något annat till oss eller liknande utan bara en meny. Så med andra ord fanns det INGET på menyn som någon av oss kunde äta. Grillplankan kanske hade funkat, men hade aldrig vågat utan innehållsförteckning..
Jag orkade inte ens ta och ringa henne och förklara. Kanske dumt, men hon vet ju att varken jag eller sonen kan äta pasta/vete och hon vet att barnen inte tål mjölk, så vad tänkte hon att vi skulle äta. Luft?
Visst är det roligt för födelsedagsbarnet att få den mat han vill, men hon hade ju kunnat fråga om de skulle göra något så vi kunde äta också?!
Men som sagt, det är skitsvårt, man vill inte säga för mycket som man ångrar och jag tycker inte heller att det är värt att bråka om allt. Men visst blir man sååå besviken...
Trist att barnen blev dåliga dessutom.
Vem var det som hade barn som inte tålde plåsterhäfta?!?! Vad använder man istället???
Fick en stor böld en bit under ena bröstet som de skar upp i går, så nu käkar jag antibiotika igen..
Men till problemet, jag var tvungen att ta bort plåstret för jag höll på att klia ihjäl mig och är helt eksemig under hela häftytan. Måste ha någonsorts förband för det varar och blöder fortfarande och gör hiskeligt ont när jag kommer när det... Vad ska jag använda?!?! Behöver vara åtminstonde 3-4 cm x 3-4 cm för att täcka...