Miralicia skrev 2010-02-28 20:44:01 följande:
ELI: Ang din teori/fundering om dålig syresättning i blodet vs dålig syresättning av tarmarna och att det skulle vara orsak till "allergiproblemen" så vill jag börja med att säga ett ordentligt nja-nej till det. Att han blir blå i samband med måltider är gissar jag kan bero på en allmänt dålig syresättning av kroppen. I normalfallet märks kanske inte så mycket, men i samband med måltider/när det kommer mat i magsäcken så styrs ju cirkulationen om så att blodflödet ökar ju i bukaorta som förser matspjälkningskanalen med syrerikt blod och även leverarären eftersom det behövs ett ökat blodflöde för att magsäckens peristaltik ska klara av att "knåda" maten och för att näringsämnen ska kunna tas upp från tarmarna och transporteras ut i kroppen. Eftersom blodflödet omfördelas så att det ökar kring matspjälkningskanalen så minskar det i andra delar av kroppen och därav att det syns på läppar och naglar, då det är de första ställen som tecken på dålig syresättning syns. Sen vad den dåliga syresättningen beror på är betydligt svårare att spekulera kring eftersom det kan vara så många saker som ger dålig saturation - svårigheter för hjärtat att pumpa ut blod med tillräcklig minutvolym, dåligt med syretransporterande hemoglobin i blodet eller svårigheter för blodet att syresätta sig i lungorna tex. Hur har han haft det med viktuppgång/tillväxt sedan han föddes? Har han gått upp långsamt i vikt eller har han följt sina kurvor hyfsat? Hur är det med magen och diarré nu när han är utan både mjölk och soja? Jag skulle i varje fall inte låta det gå så lång tid som ca 10 månader innan jag kollade upp och krävde att få kolla upp ordentligt om det var så att mitt barn blev blått om läpparna varje gång det åt någonting. (Kan du inte låna en saturationsmätare från jobbet mellan två arbetspass? Eller om du tar med honom till jobbet och tar en saturation där (gärna mellan måltid och i samband med måltid) och kanske även "snylta" en kuvett och tar ett kapillärt hb på honom för att se hur det ligger till - lite beroende på vad du arbetar på för avdelning/mottagning förstås. Även ett blodtryck skulle ju vara intressant att se hur det ligger.)
absolut att blåheten runt läpparna beror på det har du helt rätt i, tänkte mer generellt på att han skulle ha en dålig förmåga att syresätta sig och därför får ont i magen, men det kan vara helt fel.
jo skulle kunna ta honom till jobbet en dag o få lite saker testade, jobbar ju på en kirurgiska avdelning med inrikting på kärl och magtarm...
Han har varit stor hela tiden. Han föddes 2 v för tidigt och vägde 3.5 kg och sen har han legat ungefär 1 kurva över på vikten hela tiden och normalkurvan på längden. Han har nu matvägrat i ca 1½ vecka och dricker bara i stort sätt. I dag har han ätit 2 små köttbullar... annars har han druckit 1 flaska ersättning efter mkt trugande samt knappt en flaska välling o lite vatten och nyponsoppa, men man får truga väldigt. Så nu märker jag att han gått ner i vikt både på utseendet, kläder och bärandet
men han var magsjuk för ca 2 v sen så det är säkert av det.
Det jag funderar mest på är just det du skriver, hjärtfel...att han helt enkelt inte orkar pumpa runt och därför blir blå när han käkar...de har ju lyssnat på honom o det har varit ok men alla fel kan man ju inte höra direkt...
jag har ju varit i kontakt med bvc ang hans blåa läppar 2 ggr, en gång när han var 6 månader och sen nu då han blev blå hela han, men enligt dem var det ingen fara... men jag ska ringa dem nu i veckan i alla fall o boka in en tid. vårt bvc är trots allt väldigt bra och sköterskan lyssnar mkt så jag tror hon kan hjälpa mig att gå vidare med detta trots allt. läkaren de har på bvc är överläkare på barnkliniken vi tillhör så han är bra o kunnig