Hej hej tjejjer!
Jag bara måste få skriva av mig till någon som förstår!
(Kavat, Myran och alla fantastiska allergimammor)
Lilleman (3½ år) fick ett allergianfall tidigare ikväll
- ett milt sådant men det var jobbigt för honom Benen började klia, svida & bränna. Strax därefter började han gråta för att det gjorde ont.
Vi tog av kläderna och jag såg att nässelutslag täckte halva benen, kinder & haka flammade och på stjärten var det rött, prickar och svullet, armarna började rodna och delar av rygg o mage.
Han grät upprört att det gör ont - ont - ont!
Stackars unge!
Jag bad maken hämta en antihistaminer (Aerius) + klådstillande antihistamin (Tavegyl) medan jag smorde ungen med medelstark kortisonsalva.
Hans underläpp och såg ut att vara en fläskläpp och överläppen hade annorlunda form och jag blev faktiskt lite skärrad.
Han skuttade omkring som om han hade suttit i en myrstack med bitande myror, gnällde och var nästan hysterisk av klådan/svedan.
Nåja, vi lyckades lugna ner honom och mutade med att han skulle få titta på Ice Age 3 medan medicinen verkar.
En halvtimme senare kunde han sitta stilla och efter en timme var han som vanligt och somnade gott i sin egen säng.
Jag har inte tittat hur huden ser ut under pyjamasen men litar på att han säger till om han känner nåt.
Det jobbiga är att han har sen reaktion och vi vet inte om han utsatts för allergener 5 minuter eller 8 dagar sedan!
Han allergiläkare har bekräftat att sonen har sen reaktion, men det är ändå så svårt att verkligen förstå... Inte undra på att omgivningen ifrågasätter allvaret!
Det är så svårt att förstå att han kan reagera så starkt och med hastigt förlopp på något han fått i sig tidigare på dagen eller någon annan dag?
Och att antihistaminer kan lindra så snabbt - utan kortison invärtes eller adrenalin ??
Vad har ni för erfarenheter av
allergianfall/allergichocker/anafylaktisk chock ?
Nu känns det bättre när jag fått skriva här. Tack för att ni finns!
Jag ska kolla hans hud inna jag lägger mig så att jag kan sova lugnt inatt.