EL I skrev 2010-01-14 12:28:33 följande:
I dag var jag på inskolning med min son som är snart 13 månader. Han är allergisk mot mjölk och soja och vi provar även att ta bort ägg nu. I dag vara det ett barn som fyllde år. De bjöd på glass (föräldrarna är JÄTTEDUKTIGA på att fråga personalen om allergier) som var mjölkfri! Var bara det att det var Tofuline, alltså soja i... och marränger till hmm Min son behöver inte alls äta glass men grejen var att de hade tänkt GE honom glassen! Så hade inte jag varit där så hade han fått sojaglass och även marrängen. De var verkligen jätteförskräckta när jag sa att det var soja i. Åh är det?? Det visste vi inte, ja men då kan han ju klart inte äta det osv...men ändå! Hur har ni gjort för att verkligen pränta in att de är allergiska, att de måste läsa på ALLT!! Ska lämna ett intyg i dag så de verkligen har det på papper... Nu är det ju inte så att han DÖR när han får i sig varken mjölk eller soja men jag tycker synd om honom att behöva få ont i magen o diarré för att de inte läser. Hur ska man göra??
Gör en lista i positiv anda:
Han får äta Alla frukter
Isglass som är "ren" tex Pigelin
Han tycker om kallops
Lax brukar gå ner.
Fingermarie är en hit.
Tänk på att mjölkprodukter ofta ersätts med sojaprodukter och ägg används ofta för att stabilisera matträtterna.
Lägg till alla alternativ ord för mjölk, tex. vasslepulver, kaiser osv. Läs ALLTID på ALLA förpackningar VARJE gång.
Till exempel. Sen ger du den till dagis så de kan tejpa upp i köket, gärna flera exemplar så alla fröknar får ett eget.