• monchichi76

Folacin?

Efter 3 MA har jag nu fått 5mg Folacin utskrivet av min läkare. Han sa att vi inte ska bli gravida inom 3 månader eftersom Folacinet inte nått full verkan.. Är det så? Är det "farligt" om man blir det lite snabbare? Jag har ju ätit två MittVal tabletter som innehåller folsyra i över ett år...jag borde väl ha lite depåer i kroppen sen förr... Ni som äter..äter ni tillsammans med B12?

• Svar på tråden Folacin?
  • Barret08

Hjälper folacin mot missfall? Jag äter det pga mitt barn hade acrani (som ryggmärgsbråck fast i huvudet). Nu ska jag ta extra mycket folsyra. Jag äter inte B12. Sen har jag haft 3 ma och nu ska jag ta crinone och trombyl. Vet inte om det är "farligt" om man blir gravid snabbare än inom tre månader.
    Lycka till!
    Kram

• monchichi76
    Barret08 skrev 2010-01-03 20:19:25 följande:
    Hjälper folacin mot missfall? Jag äter det pga mitt barn hade acrani (som ryggmärgsbråck fast i huvudet). Nu ska jag ta extra mycket folsyra. Jag äter inte B12. Sen har jag haft 3 ma och nu ska jag ta crinone och trombyl. Vet inte om det är "farligt" om man blir gravid snabbare än inom tre månader. Lycka till! Kram
    Som jag fattar så äter jag det eftersom Folacin hjälper till med celldelningen. Kanske ska ge fostret en extra skjuts?
    B12 har jag köpt på eget initiativ..
    Vid detta MA så åt jag 1/4 Albyl..men det hjälpte inte, så jag ska höra om jag inte kan få Trombyl eller Fragmin vid nästa.. Crinone..är det samma som Progestron? Det har jag oxå tänkt höra mig för om...  Läser och läser om allt för att få lite kött på benen, men vet inte om jag blir tokigare eller klokare
  • Barret08

Jag tror att crinone är samma sak som progestron. Jag sJag frågade om fragmin men skulle få trombyl. Finns B12 på apoteket?

• monchichi76

B12 finns att köpa på Apoteket.. Behepan heter det.

Som jag fattar så är Albylen jag äter det samma som Trombyl, så jag får kanske köra vidare på det. Men jag kommer på eget bevåg öka till 1/3 vid nästa plus (hört många som äter så)

• Barret08

Jag tog trombyl förut men blev inte gravid. Slutade med det och blev gravid med fick ma. Nu ska jag börja ta trombyl vid positvit test. Tror att jag ska ta minst 75 mg vilket motsvarar ca 1/3 albyl (83 mg). Så det är nog en lagom dos.

• hemligmamma

Hej! Hjälp mig förklara allt.

Ni äter Trombyl/albyl för att??? minska risken för blodproppar dvs tunna blodet?
    Prego/Crinone för att???

B!2 och Folsyra ( som också är en B-vitamin) för att hjälpa kroppen med celldelning? ( jag har varit mkt stressat och sliten och åt då B50 som innehållerl många olika B-vitaminer, kanske var det förklaringen att det gick så bra med barn förra gången?)
    Folacin samma som Folcyra?

har ni fått förklarat vad som är ert fel med missfallen? eller är detta ordinerat för att underlätta hur som haver?

• Pimpinellan
    hemligmamma skrev 2010-01-17 14:14:54 följande:
    Hej! Hjälp mig förklara allt. Ni äter Trombyl/albyl för att??? minska risken för blodproppar dvs tunna blodet?Prego/Crinone för att???B!2 och Folsyra ( som också är en B-vitamin) för att hjälpa kroppen med celldelning? ( jag har varit mkt stressat och sliten och åt då B50 som innehållerl många olika B-vitaminer, kanske var det förklaringen att det gick så bra med barn förra gången?)Folacin samma som Folcyra?har ni fått förklarat vad som är ert fel med missfallen? eller är detta ordinerat för att underlätta hur som haver?
    Trombyl p.g.a risk för blodproppar och tidigare missfall. Pergo tar man inte när man är gravid utan för att få äl,du blandar ihop det med progesteron/Crinone som är samma som kroppen bildar vid graviditet,men som kan förhindra missfall just p.g.a att man kan ha lite för lite i kroppen kanske p.g.a kort lutealfas eller tunn slemhinna. Bör tas till v.12. Folsyra el. Folacin har i många år skrivits ut mot m.f,men exakt vad det kan göra för att förhindra vet jag inte. Behövs ju för fostrets skull för att motverka ryggmärgsbråck och läpp-gomspalt normalt sett så alla gravida ska ju ta folsyra. B-vitaminer hjälper mot mycket,även för att läattre bli gravid. Ingen undiverslösning mot m.f dock,men kan ju kanske hjälpa. Jag har inga förklaringar på mina m.f utom min höga ålder.
  • Barret08

Har PCO och tar pergo för att få äl och har hört att det kan ge ökad risk för mf. Annars har inte jag heller någon förklaring till mina ma förutom min ålder (34). Tror att det är ganska vanligt att få trombyl när de inte hittar något fel.

• monchichi76

Albylen äter jag för samma sak som Pimpinellan äter Trombyl. Folacin fick utskrivet av läkaren efter senaste MA´t. Det är en starkare än folsyran man kan köpa på apoteket. Som jag har fattat så får man den för att det hjälper till med celldelningen i fostret..men vanlig folsyra bör man äta för att motverka ryggmärgsbrock. B12 har jag själv köpt för att jag läst att det funkar bra ihop med Folcain, nåt med att det tas upp bättre.

Har inte fått nåt svar på mina missfall, har inte varit på nån utredning än.

Men enligt den akupunktör som jag nu börjat hos så har jag en sur kropp..fel på ph-halten och d-vitaminbrist. Så nu försöker hon fixa det medan jag ska köpa vitaminet..

Man önskar man kunde få veta orsaken till det hela av nån!

• Catoz

Monchichi: Det kan vara sa att din läkare misstänker att du har en genmutation i ditt blod (MTHFR) som gör att du har svarare att ta upp folsyra överlag. Detta gör att man inte heller samlar pa sig tillräckligt mycket när man äter vanliga graviditets vitaminer som typ mitt val osv. Jag har denna blodmutation som även ofta kommer i kombination med nagot som heter PAI-1 vilket leder till blodproppar i placentan. Därför tar jag Asprin 100 Protect och 5mg folsyra och kommer vid nästa gravidiet även fa heparinsprutor. Jag har 2 tidigare MA där allt sett bra ut och i v 9 och v 11 slutade hjärtat plötsligt sla.  
    Jag tar även extra järn, B12 (det är ocksa svart för kroppen att ta upp när man har MTHFR) och magnesium för att bygga pa lagret. Ang fragan om man kan försöka igen innan man tagit folsyran i 3 manader vet jag inte: Vi gjorde det (oktober började jag i dec blev jag gravid igen) men fick MA... Nu tror jag själv att det var för att jag inte fick heparin, men man vet ju inte...När vi ska börja försöka igen (mars) kommer jag i alla fall ha ätit 5mg folsyra dagligen sen oktober sa det borde vara tillräckligt tror jag.
    Lycka till!

• Maggan7777
    Hej! 
    Har haft 4 mf. 
    Jag vore väldigt tacksam för tips om läkare/gynekologer i skåneregionen med erfarenhet av patienter med upprepade missfall – som tar prover utöver standardutredningen, och behandlar med trombyl, progesteron, immun-teorin, mm. Vad jag stött på hittills är läkare som inte tror på "sånt".
Svar på tråden Folacin?