• M C

Fick även DU ditt körkort i julklapp i år?

Jag var och handlade och jag undrar om det bara är jag.
    Det verkade nämligen vara många som fick körkortet i julklappen eftersom så många inte ens hade koll på så normala saker som blinkers, hålla till höger, hålla avstånd, lämna företräde och vad som är övergångsställen och inte.{#lang_emotions_undecided}

Värst på hela dagen var idioten som släppte över en kärring med rullator där det inte var något övergångsställe.{#lang_emotions_demon} Jag fick ta mig en sväng mot trottoaren för att inte göra nya bucklor på hans bil.
    Eller eg var nog kärringen värst som gick rakt ut på en såp-hal väg där det inte var något övergångsställe.
    Som tur är är inte jag någon idiot så jag slapp vara med om olyckor, men jag kan sätta hur mycket som helst att det hänt massor idag!
    Folk är inte kloka!{#lang_emotions_yell}

VSB även med Fiddes tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-98/m49704207.html

• Svar på tråden Fick även DU ditt körkort i julklapp i år?
  • M C
    Fidelis ad urnam skrev 2010-01-04 11:59:07 följande:
    Det står flera gånger "rondelliknande konstruktionen", är det eller är det inte en rondell?
    Rondell är gräsplätten i mitten. Cirkulationsplats är en sån med lämna företräde för att komma in. Har den lämna företräde inne i för inkommande är det ingen cirkulationsplats.
  • LAV0LINA
    M C skrev 2010-01-04 12:34:07 följande:
    Rondell är gräsplätten i mitten. Cirkulationsplats är en sån med lämna företräde för att komma in. Har den lämna företräde inne i för inkommande är det ingen cirkulationsplats.
    Ska passa på att förtydliga då kanske att övergångställena i våra rondeller som jag berättade om finns inte i själva rondellen (gräsplätten) utan i cirkulationsplatsen.
    Fortfarande helt vansinnigt tycker jag..!
    Sen så gör jag som många andra och kallar cirkulationsplatsen för rondell...
  • Gung Ho
    M C skrev 2010-01-02 15:48:48 följande:
     Värst på hela dagen var idioten som släppte över en kärring med rullator där det inte var något övergångsställe.
    Du menar att du körde för fort/låg för nära? {#lang_emotions_wink}
  • Fidelis ad urnam
    M C skrev 2010-01-04 12:34:07 följande:
    Ja det vet jag
    Men om du läser texten som det länkades till så stod det om och om igen "rondelliknande"
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Anton Chigurh
    Fidelis ad urnam skrev 2010-01-04 15:45:54 följande:
    Ja det vet jag Men om du läser texten som det länkades till så stod det om och om igen "rondelliknande"
    Du har så rätt Fidelis, det handlar inte om en rondell i artiklen.

"Den rondelliknande konstruktionen i korsningen Landsvägen, Esplanaden, Allén förvirrar många bilister"

Alltså, är det inte en rondell, utan en korsning som påminner om en rondell och således borde va bättre skyltad.
    Die dulci fruere
  • Kajsan
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-01-04 15:58:49 följande:
    Du har så rätt Fidelis, det handlar inte om en rondell i artiklen. "Den rondelliknande konstruktionen i korsningen Landsvägen, Esplanaden, Allén förvirrar många bilister" Alltså, är det inte en rondell, utan en korsning som påminner om en rondell och således borde va bättre skyltad.
    Fast om man åker runt i den så är det ju en cirkulationsplats?
    Jo just det!
  • Gung Ho
    Kajsan skrev 2010-01-04 17:11:14 följande:
    Nej, men en plats man cirkulerar kring... {#lang_emotions_laughing}
  • Kajsan

Nä nu frågade jag herrn här hemma, han hade fått veta att det var en cirkulationsplats när han tog körkortet, men just denna har annorlunda regler än de flesta andra i sverige. Just därför är det en sån kuggfråga att köra upp där

Jo just det!
  • Anton Chigurh
    Du tänker nog på en karusell, sån där som brukar finnas på tivoli, du vet.............
    Die dulci fruere
  • Hägris

Nix jag fick det av min föräldrar för länge sedanb och jag är den enda i hela stan som faktiskt KAN köra i dom femtielva rondellerna..

Nåt kul, fyndigt och smart!
  • Fidelis ad urnam
    Kajsan skrev 2010-01-04 17:40:43 följande:
    Nä nu frågade jag herrn här hemma, han hade fått veta att det var en cirkulationsplats när han tog körkortet, men just denna har annorlunda regler än de flesta andra i sverige. Just därför är det en sån kuggfråga att köra upp där
    Då det står, om och om igen, att det är en "rondelliknande konstruktion" så är det med största sannolikhet inte en cirkulationsplats utan en korsning med en sväng/kurva i och väjningsplikt från ett håll.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Kajsan
    Fidelis ad urnam skrev 2010-01-04 18:44:17 följande:
    Då det står, om och om igen, att det är en "rondelliknande konstruktion" så är det med största sannolikhet inte en cirkulationsplats utan en korsning med en sväng/kurva i och väjningsplikt från ett håll.
    Ja jag ser vad det står, men nu länkade jag ju inte till nåt annat än en partipolitisk hemsida. Och ja, det är en cirkulationsplats.
    Jo just det!
  • Kajsan
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-01-04 18:19:33 följande:
    Du tänker nog på en karusell, sån där som brukar finnas på tivoli, du vet.............
    Va? Vad pratar du om?
    Jo just det!
  • Anton Chigurh
    Kajsan skrev 2010-01-04 18:58:11 följande:
    Va? Vad pratar du om?

http://www.musikfladen.de/mini_karusell.gif

En cirkulationsplats du åker runt i.

Ja, jag är petig, men va fan.....................

Ha en bra kväll.
    Die dulci fruere
  • DropDeadUgly

Själv råkade jag ut föl en taxichaufför som åkte mot enkelriktat (mot mig) och körde på min bil. Det finns "hjältar" i alla led... Jävlar va arg jag var ^^

Svar på tråden Fick även DU ditt körkort i julklapp i år?