Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Hallonröd skrev 2010-01-02 15:17:59 följande:
     Skulle aldrig få för mig att se ned på någon människa som inte kan koka/brygga kaffe...
    Men det gör jag! Oj, vad jag hånar dom som inte kan!
  • Danitra
    Bonanza skrev 2010-01-02 15:24:14 följande:
    Fast jag tycker att det är svårt. Det går inte att jämföra med te, där är det fråga om varmt vatten och en påse i princip. Med kaffe handlar det om x antal koppar och x antal muggar. Så jo, jag tycker att det är svårt. Vill man dricka kaffe kan man sätta på det själv.
    Nu råkar jag veta att du är en något över medelbegåvad kvinna när det gäller intelligens så om du tycker att det är SVÅRT att brygga kaffe så gör du det till en större grej än det är.
    Mät upp antal koppar (den högre siffran på kannan/behållaren) och lägg i lika många skopor pulver. Tryck på maskinen.
  • Danitra
    Mimmi P skrev 2010-01-02 15:22:02 följande:
    Nej, jag fick bara uppfattningen att många i tråden tycker att det är självklart att alltid kunna sätta fram kaffe, så jag spann vidare på frågeställningen, var går gränsen typ.
    För MIN personliga del så är det en självklarhet att ha en kaffebryggare eftersom jag alltid haft det och alla i min släkt och omgivning har det.
    Men med tiden har jag förstått att kaffe inte är en självklarhet för alla så nu är jag beredd på att alla inte har en bryggare och jag förstår att vissa väljer bort det pga platsbrist eller liknande.
  • Danitra
    Champagne skrev 2010-01-02 15:30:36 följande:
    Men hur brygger man kaffe då? Jag har verkligen försökt lära mig, men alla har ju sina "recept". Si och så mycket vatten, si och så många mått strukna eller ickestrukna. Hur ska man veta?
    Mät upp antal koppar (den högre siffran på kannan/behållaren) och lägg i lika många skopor pulver. Tryck på maskinen.
  • Danitra
    Champagne skrev 2010-01-02 15:33:16 följande:
    Strukna eller ickestrukna mått?
    Smakfråga.
    Jag kör alltid på lite starkare kaffe eftersom det är lättare att spä ut än stärka upp.
  • Danitra
    Manchester & Completorium: Nu är jag som sagt inte så inne på tetillredning men för mig så är ett tillhandahållande av varmt vatten och några olika tesorter likvärdigt med en kanna bryggkaffe. 
    Jag kan inte några avancerade tetekniker (förutom Chai på eget recept) men jag förväntar mig inte heller att någon som inte dricker kaffe ska mala bönor eller erbjuda mig espresso, latte eller liknande.
  • Danitra
    Champagne skrev 2010-01-02 15:37:29 följande:
    Tack! Det är ju jättesvårt att veta om det blir gott eller inte om man inte dricker kaffe. Min pappa vill ha otroligt hett kaffe, han tar kannan från kaffebryggaren och kokar upp det innan han dricker det, medan min man vill ha betydligt svalare kaffe, helst en 15 ska det stå innan han börjar dricka. Vissa anser att man ska ha i ett extra mått "för kaffebryggaren". Det är ju en frakking jungel!
    Visst kan man ha sina olika preferenser och det är ju omöjligt att känna till innan.
    Det jag anser är standardkunskap i kaffebryggning är just det jag sa, och är man osäker på styrkan så är det bättre att ta i överkant.
  • Danitra
    Completorium skrev 2010-01-02 16:30:58 följande:
    ...vilket bara bevisar hur lite du vet om tebryggning och tepåsar! Att få färdigbryggt te av lösviktste är jämförbart med färdigt bryggkaffe.
    Nu tycker jag mig ha märkt av mina vänner att alla vill tillreda sitt te på olika sätt och därför gör jag inte teet åt dom.
    Men jag håller inte med. Att få en kanna nybryggt kaffe erbjudet är desamma som få varmt vatten och olika tesmaker att välja på. Lika simpelt, lika enkelt att kunna.
  • Danitra
    Completorium skrev 2010-01-02 16:38:08 följande:
    @Danitra: Nej, du håller inte med, så är du inte tedrickare heller. Vi tedrickare har länge blivit styvmoderligt behandlade av kaffedrickare. Tepåse=pulverkaffe
    Ja, men ni är också i minoritet.
    Jag tycker pulverkaffe=pulverte. Och dessutom så menade jag inte påsar utan lösvikt och sådan där klotgrej.
  • Danitra
    Cornellia skrev 2010-01-03 00:32:33 följande:
    Det är ganska vanligt här på universitetet iaf. Skulle säga att majoriteten vill ha te eller inget alls efter sittningarna.
    Det måste hänga ihop med vilket ämne man läser tänker jag. Kulturvetare lär vara tedrickare i större utsträckning än musiker t ex.
  • Danitra
    Bonanza skrev 2010-01-03 11:18:07 följande:
     Men visst, om jag får fråga hur många mått och koppar det ska vara - då kan jag brygga kaffe. Men jag antar att det inte räknas?
    Det är som att koka pasta. En del vill ha den sköljd andra vill ha den med smör en tredje med olivolja. Och så någon som serverar en klump som man måste klippa bitar utav.
    Även om jag själv dricker kaffe så händer det så klart att det komme folk som vill ha kaffet på ett annat sätt än hur jag gör det. Oftast är det inte så viktigt (man räknar liksom med att det smakar olika på olika ställen) men om man vill vara extra artig så frågar man innan - precis som man skulle kunna göra med pastakoket.
    Hur mycket man gör beror ju så klart på hur mycket folk dricker. En del dricker enbart just en kopp (inte särskilt mycket) och andra dricker 2-3. Även där skiljer det och man får fråga eller sätta på mer om det tar slut.
    Men för mig handlar inte frågan om att vara synsk och veta hur ens gäster vill ha sitt kaffe och hur mycket dom tänker dricka. Det handlar om huruvida man kan hantera en bryggare.
  • Danitra
    Themis skrev 2010-01-03 11:22:07 följande:
    Bonanza: Jag tror som så att det finns två huvudsakliga inriktningar: "ett mått per kopp" "ett mått per kopp plus ett för kannan" Den starkare varianten tillämpas företrädesvis av äldre kaffeinomaner samt alla undersköterskor/sjuksköterskor jag någonsin känt. Men tror du att du hade blivit lynchad för det ena eller andra? Om inte så är ju frågan med ja besvarad, jag tror att de flesta hade druckit kaffet oavsett vilket av de två sätten som använts.
    Jag råder alltid att man tar lite extra pulver om man är osäker eftersom det är lättare att spä ut ett för starkt kaffe än tvärt om.
    Givetvis bör man då förklara för gästerna hur man har tänkt så att dom inte dricker för stark av artighet.
  • Danitra
    Bonanza skrev 2010-01-03 11:24:45 följande:
    Jaha. Men då missuppfattade jag nog. Ja, jag kan hantera en kaffebryggare.
    Nu är inte jag TS men jag tror att jag har rätt.
  • Danitra
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:33:34 följande:
    nej det tycker jag inte. Nog för att jag kan läsa en instruktion och slå på en strömbrytare men min uppfattning är att GOTT kaffe är svårt att göra eftersom olika bryggare behöver så olika mängd kaffe. Olika kaffesorter likaså. För att inte tala om olika vattentyper. Och att det behövs olika kaffe/vattenratio beroende på om man lagar 2 eller 10 koppar.. Jag förstår inte de som säger att det bara är att ta ett mått per kopp, det smakar ju bajs i 9 fall av 10.
    Fast hur många har koll på allt det? 
    Riktigt gott kaffe kan man ju i så fall bara göra på sin egen bryggare efter några träningsomgångar?
    Det var väl inte det frågan handlade om.
  • Danitra
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:39:59 följande:
    men det är min tolkning av frågan. Min åsikt är att följer man instruktionerna så får man något som möjligen kan kallas kaffe men som smakar antingen beck eller diskvatten.
    Jo, men många dricker detta dagligen och kallar det kaffe. Och vilka är vi att döma?
  • Danitra
    Pejgan skrev 2010-01-03 11:48:28 följande:
    Det får de väl göra om de vill men jag tycker inte att man "kokar makaroner" om man lämnar efter sig en sönderkokt klump heller. Så mitt svar på frågan kvarstår. Ja, jag anser att alla som kan läsa bör kunna följa instruktioner. Nej, jag anser inte att någon som inte dricker kaffe behöver veta hur man kokar drickbart kaffe.
    Fast efter hur du beskriver det så måste man i detalj känna till relationen mellan vattentyp, kaffemärke, bryggare och hur venus står i förhållande till mars för att få till bra kaffe. Och det kan inte jag, ändå påstår jag mig kunna brygga kaffe - alltid drickbart, oftast gott.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?