Inlägg från: jloide |Visa alla inlägg
  • jloide

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

nej.... jag dricker inte kaffe... innan jag å min man flyttade ihop ägde jag inte änns en kaffekoare... när jag hade besök hemma fick de snällt nöja sig med frystorkat kaffe...

jag jobbar med kaffe varje dag (hel automatiska kaffemaskiner) ute på företag! å jag har inte den blekaste aning om hur man kokar kaffe i en vanlig bryggare hemma! våran kaffe bryggare står sällan framme änns!

BF 2010-06-25
  • jloide
    Dilong skrev 2010-01-03 16:56:32 följande:
    Oavsett om man anser det vara allmänbildning eller inte. Att lära sig _koka_ kaffe tar ungefär lika lång tid som att läsa mitt inlägg.prosa.se/test/koka_kaffe.png
    hur många brukar koka kaffe på spisen? inte någon jag känner iallafall...
    å vart tar kaffe sumpen vägen när du gör som i länken, häller du upp den i kaffekoppen oxå?
    BF 2010-06-25
  • jloide
    Dilong skrev 2010-01-03 17:27:01 följande:
    Hehe. Jo, att koka kaffe kanske inte är så vanligt i dag. Å andra sidan slipper man ju köpa en bryggare. Men jag ska se om jag kan hitta någon illustration på "hur man brygger kaffe" också När man häller på kallt vatten, så sjunker sumpen till botten inom en minut.
    se, man lär sig något nytt varje dag... det hade jag inte en aning om att sumen gjorde... har ALDRIG sett någon koka kaffe på spisen!

jag vet ju hur hela prosesen går till i en bryggare å jag vet att vi har 11gram kaffe per 120ml vatten i kaffe maskinerna på jobbet... men det e ju lite annorlunda kaffe i de oxå!

jag vet ju var vattnet skall vara, jag vet var kaffepullvret skall vara å jag vet vart man sätter på (en "vanlig") kaffekokare... men jag har inte den blekaste aning om hur mycket pulver man skall ha gentemot vatten i en kaffebryggare...
    BF 2010-06-25
  • jloide

hehe... jag lovar att du skall få kaffe om du kommer å hälsar på mig!

Vi har en helautomatisk kaffemaskin som e kopplad på vattenkranen, så det e bara för mig att hälla på bönorna här hemma.... å det klarar jag av!
    den skummar till och med mjöljen själv om du vill ha det till!!!

på jobbet behöver jag inte heller kunna brygga kaffe då vi har ca 6-10 kaffemaskiner igång i fikarummet, så där e det oxå bara att trycka på knappen...

Vissa gör det lätt för sig...hehe...

BF 2010-06-25
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?