Inlägg från: Champagne |Visa alla inlägg
  • Champagne

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag är en sån som vet hur man gör, men hela tiden glömmer hur många mått det ska vara (får alltid ringa och fråga min man ). Jag dricker inte kaffe och de flesta av våra vänner dricker te, så kaffebryggaren står i ett köksskåp. Nu har vi köpt en Miele inbyggnadskaffemaskin så det är betydligt enklare nu att göra kaffe till de gäster som vill ha, bara att trycka på några knappar{#lang_emotions_dreamer}

• Champagne

Men hur brygger man kaffe då?{#lang_emotions_dreamer}

Jag har verkligen försökt lära mig, men alla har ju sina "recept". Si och så mycket vatten, si och så många mått strukna eller ickestrukna.

Hur ska man veta?

• Champagne
    Danitra skrev 2010-01-02 15:31:32 följande:
    Mät upp antal koppar (den högre siffran på kannan/behållaren) och lägg i lika många skopor pulver. Tryck på maskinen.
    Strukna eller ickestrukna mått? {#lang_emotions_dreamer}
  • Champagne
    Danitra skrev 2010-01-02 15:34:08 följande:
    Smakfråga. Jag kör alltid på lite starkare kaffe eftersom det är lättare att spä ut än stärka upp.
    Tack! Det är ju jättesvårt att veta om det blir gott eller inte om man inte dricker kaffe. Min pappa vill ha otroligt hett kaffe, han tar kannan från kaffebryggaren och kokar upp det innan han dricker det, medan min man vill ha betydligt svalare kaffe, helst en 15 ska det stå innan han börjar dricka. Vissa anser att man ska ha i ett extra mått "för kaffebryggaren". Det är ju en frakking jungel!
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?