Detta hjälper tyvärr inte TS, men en del andra kanske läser. Jag började att sätta min son på pottan vid 6 månader (!). Inte för att han skulle bli blöjfri, utan för att han skulle vänja sig vid just pottan. Jag har inte satt han där jämt, och ibland har det gått länga perioder emellan.
Nu är han 18 månader, och vid varje blöjbyte sätter jag honom där. Oftast kommer det nåt! Och han är väl medveten om vad pottan är. Ibland vill han inte, och då slipper han. Många gånger pekar han själv på pottan och vill kissa där.
Jag siktar på att han blir blöjfri i sommar. Nu över vintern känns det bara jobbigt m. tanke på overall m.m.
Summa sumarum... det är viktigt att det inte är påtvingat, då kan det "låsa" sig, och pottäningen blir hemsk för både förälder och barn.
Så... mitt tips är att börja tidigt, innan de börjar tycka det är konstigt m saker o ting.
Och en sak till... vad har du för potta??? Jag var tvungen att byta potta, för den vi haft tidigare ville han inte sitta på.. pga att den helt enkelt var för liten. Nu köpte jag en babybjörn,... och den är suverän. Just för att den är avlång. Han får plats i den (killar behöver ju en större än tjejerna t ex), och dessutom kan han titta ner i pottan. Jättespännande!!