• Salander

Hur börja "potträna"?

Vår son är 2,5 och har fortfarande blöja på heltid. Vi skulle vilja börja med potta eller toalett, men det verkar inte som att han är intresserad alls. Finns det något man kan göra eller är det bara att vänta in "intresset"? Hur har ni andra gjort och vid vilken ålder började ni?

• Svar på tråden Hur börja "potträna"?
  • AbsolutePink

Vår dotter säger till att hon vill kissa på pottan på morgonen men sen är pottan inte så intressant så det känns som om man får vänta tills hon blir mer intresserad av det...

• Minxy

Jag vettetusan om jag kommer orka ta itu med sonens potträning än...
    Dottern är snart 6 veckor och kräver ju ständig tillsyn. Sambon kommer jobba borta på veckorna, så ja blir ju helt själv med båda barnen, förutom på helgen.
    Känns inte so om jag kommer ha tid att springa och torka kiss hela tiden

Sen undrar jag hur ni gö med mattor/möbler? Vi har en hel del stora lurviga mattor + en heltäckningsmatta i biorummet. Dessutom sitter sonen gärna i soffan. Hur gör man med allt sånt när det ska pottränas och barnen går och kissar överallt??  Ska man ta bort alla mattor och sätta plastövergrag på soffan eller?

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Salander

Ville bara säga tack för alla kloka ord! Fortsätt gärna att fylla på!

• HopeNeverFades

undrar med hur ni gör med mattor och möbler? vår son är gärna i sängen under dagen och där vill jag gärna slippa olyckor.

• Fredriks Mamma

Detta hjälper tyvärr inte TS, men en del andra kanske läser. Jag började att sätta min son på pottan vid 6 månader (!). Inte för att han skulle bli blöjfri, utan för att han skulle vänja sig vid just pottan. Jag har inte satt han där jämt, och ibland har det gått länga perioder emellan.

Nu är han 18 månader, och vid varje blöjbyte sätter jag honom där. Oftast kommer det nåt! Och han är väl medveten om vad pottan är. Ibland vill han inte, och då slipper han. Många gånger pekar han själv på pottan och vill kissa där.

Jag siktar på att han blir blöjfri i sommar. Nu över vintern känns det bara jobbigt m. tanke på overall m.m.

Summa sumarum... det är viktigt att det inte är påtvingat, då kan det "låsa" sig, och pottäningen blir hemsk för både förälder och barn.

Så... mitt tips är att börja tidigt, innan de börjar tycka det är konstigt m saker o ting.

Och en sak till... vad har du för potta??? Jag var tvungen att byta potta, för den vi haft tidigare ville han inte sitta på.. pga att den helt enkelt var för liten. Nu köpte jag en babybjörn,... och den är suverän. Just för att den är avlång. Han får plats i den (killar behöver ju en större än tjejerna t ex), och dessutom kan han titta ner i pottan. Jättespännande!!

• Flickan och kråkan

Vi är lite i samma läge med vår nyblivna 2-åring. I somras provade vi med potta. Han har fullt klart för sig att potta = kiss och bajs, och första tiden var pottan rolig att sitta på MED blöja, absolut inte utan. Sedan dess är pottan inte intressant alls. Är inne på att plocka av blöjan och låta naturen ha sin gång så att säga.....inte minst för att blöjbyte har blivit rena dårskapen. Han vill byta när han bajsat men aldrig annars. Världens kamp varje gång. Tänkte ta tag i det under julen nu när vi varit hemma båda, men orken från vår sida har helt enkelt trutit....har en 8-månaders hemma också så det har varit fullt sjå att bara få vardagen att gå ihop sista två veckorna - storebror far runt som en galning och lillebror tokkryper och ställer sig mot allt och inget (ramlar hej vilt). Får väl stänga dörren till sovrummet och plocka bort lekmadrassen i deras rum....och hoppas att han håller sig undan sofforna när han är nödig......

Önskar att vi provat när lillebror var yngre och bara hängde med i sjalen.....

• The Biggest Loser

TS....

Två saker jag vill dela med mig av när det gäller detta.

1. Ett barn på 2.5 år är inte ett gamalt barn han är ett LITET barn o det är inte konstigt att han inte är intresserad. Att vara 3 år o ha blöja är inget konstigt även om man skulle kunna tro det här på FL, allt är prestige.

Ju mer ni försöker o tvinga desto jobbigare kommer det att bli, han är inte redo helt enkelt. Min son var 3 år när han blev torr dagtid o han har fortfarande som 3.5 åring blöja på natten även om det inte är mycket som kommer.

Barn som sagt på 2-3-4 år är inga stora barn.

2. Om ni vill göra det enkelt för er så lägger ni detta på hyllan ett tag o väntar till sommaren (det gjorde vi med våran son) det är lite kläder då, man kan vattna blommorna , de kan springa omkring nakna om det finns möjlighet för det o då blir det mkt roligare o enklare.

3. När han är redo o ni gör detta gör det till en kul grej gå ut o låt honom välja kallingar eller boxershorts o visa se sådana har ju pappa också ja du vet.

men som sagt avvakta, vänta till sommaren min son blev torr dagtid på ca 7-10 dgr så hände inte många olyckor efter det. Jag tror allt som allt efter det så har det hänt 2-3 olyckor hemma o 2 på dagis o det var när vinterkläderna kom fram o han inte hann.

51% sweet heart, 49% bitch; all woman!
  • FamiljenForunkel

vi köpte en potta till våran Kotte när han typ vad 1½ år. sen har han lekt med den som hatt, som bil-uppsamlare och stol.

När vi satte igång med träningen var det inga problem med pottan.. låt det ta tid.

• LullanK

TS...

Jag har en son som är 2.8 år. Vi har haft pottan framme sedan han blev 2 år ungefär. I början ville han inte sitta på den naken utan bara med kläder på. Sedan plötsligt en dag så ville han prova att kissa. När kisset kom gjorde vi världens grej av det, det var applåder o den ena uppmuntran efter den andra. Därefter blev det skoj att kissa. En annan sak vi uppmuntrade med var att vi hade klistermärken hemma. Han fick efter att han hade kissat i pottan själv välja ett klistermärke, pilla bort det och klistra upp det på ett och samma papper. Jätteskoj såklart och många märken blev det och han ville vara utan blöja nästan hela dagarna här hemma. Bajsa på pottan var dock läskigt, då ville han att vi skulle ta på honom blöja. Så efter ett tag fick han klistermärken bara om det kom bajs. Det hände få gånger och han är fortfarande rädd för att bajsa på pottan. Nu har vi slutat med klistermärken, han verkar ha glömt bort dem vilket ju är bra. Vi uppmuntrar till pottan när han själv vill och föreslår den ofta men vill han inte så är det så. Inget tvång! Vissa dagar går han ofta på pottan, andra dagar inte alls.
    Till sommaren hoppas vi på att det blir mer och mer potta och mindre o mindre blöja. Är ju så mycket lättare då. Vattna blommorna som någon skrev..

Sen vill jag bara berätta om när jag själv var liten. Jag hade en liten korg där jag hade en hel drös med pixi-böcker. Dessa kallades för mina pott-böcker. Jag kunde sitta där länge o läsa och göra mina bestyr enligt föräldrarna mina. Mina föräldrar läste dem för mig i början när jag satt där och efter kort tid satt jag och läste dem för mig själv. Barn lär sig ju fort utantill. Föräldrarna har kvar böckerna och jag minns flera av dem fortfarande. Ska självklart se om jag kan föra vidare detta till sonen framöver. Pixi-böcker är perfekt format för läsning på pottan!

Lycka till med pottgrejandet framöver. Mycket torkande blir det!

• MaNiMi

Fredriks mamma: Vi gjorde precis som er!
    När sonen var ett halvår så lät vi honom testa pottan lite lekfullt (alltså inga tvång eller förväntningar) och han kissade nästan varje gång och ibland bajsade han också.
    Sen tog det ju såklart ett tag innan han lärde sig att kontrollera det hela, men när vi var hemma och han var utan blöja kunde han gå och sätta sig på pottan självmant när han var runt året. Sen tog det till han var lite drygt 2 innan han var helt blöjfri även ute och borta dagtid.

Svar på tråden Hur börja "potträna"?