Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Kan våld vara en lösning?

rightbackatyou skrev 2010-01-01 14:49:38 följande:
    Om en äldre herre blir kallad för "gubbjävel" efter att en 13-åring och hans fräcka polare varit och cyklat på en golfbana bara för att jävlas och under en längre tid stökat i området och varken polis eller socialen varit intresserad så ja.
    Men om du syftar på det nyligen inträffade fallet så var ju våld en väldigt dålig lösning. Våldet ledde till att farbrorn blev fälld i domstol för misshandel och pojken gick helt utan straff.
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:29:53 följande:
    Yttrandefriheten skyddas i allra högst grad med våld och hot om våld, det är därför vi har en militär, för att värna om våra rättigheter.
    Jag håller inte alls med. Att vi har en millitär beror på helt andra saker. Sverige har på väldigt många år inte haft en militär som är stark nog för att hindra ett verkligt anfall. Därför skyddar vi oss med andra medel.

Att vi lyckades hålla oss utanför andra världskriget hade väldigt lite med vår militär att göra.

Du får gärna utveckla hur du menar med att rättigheterna skyddas av våld. Vem menar du det är som vill ta rättigheterna ifrån oss?
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2010-01-01 15:04:49 följande:
    Den gyllene regeln är inte exklusivt kristen. Den har dels ett evolutionärt ursprung och dels så finns den i stort sett alla samhällen över hela världen oavsett om de har haft kontakt med kristendomen eller ej.
    Absolut. Jag ville bara vara tydlig.
  • Quintus Zebra
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 16:23:11 följande:
    "Det finns gott om exempel på hur våld "löst" problem permanent. När det handlar om att avsätta diktatorer krävs oftast våld.
    Med våld kan du inte tex bygga en demokrati, men våldet kan bana väg för andra mer sofistikerade metoder"

Nja, en väldig massa diktatorer världen över har avsatts med fredliga medel också

Det räcker ju väldigt sällan med bara våld. Som i exemplet med Sadam. Flera år efteråt är det fortfarande krig i landet och de är inte direkt nära att bli en verklig demokrati.
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 16:11:56 följande:
    De som tror att våld aldrig är en lösning verkar ha ett sött litet skyddat liv Lite gulligt faktiskt *skrynklar lite på näsan på ett sådant där charmigt sätt och ser på dem med glimten i ögat med huvudet lite på sne*
    Själv tycker jag att det är de som tror att våld är en bra lösning som är väldigt blinda för både historia och samtid...
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 16:28:07 följande:
    Om du håller dig till det som står skrivet (du t.o.m citerade, LÄSTE du inte först? ) så är det lättare att diskutera.
    Jag läste precis vad du skrev, men höll inte med. Jag tycker väl typ tvärtom....
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-01 15:35:22 följande:
    Men det är inte samma sak som att barnet kommer göra om det eller hur?Samhället gör fel som fäller mannen, han gjorde helt rätt och barnen försvann därifrån inte sant?Om de gör det hoppas jag de får en örfil till av alla som ser dem.
    Samhället gör självklart rätt eftersom mannen bröt mot vår nuvarande lag. Domstolen hade inget val aannat än att fälla.

Så örfilen kanske var en kortsiktig lösning, men i förlängningen så var det ju ingen bra lösning för den kostade honom ju ganska mycket.
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2010-01-01 13:09:18 följande:
    Ja om man lägger på egna definitioner på problem så kan man ju få det till vad man vill. Som jag ser det så var problemet att Tyskland försökte ta över europa, lösningen var krig, alltså våld.
    Man kan se det så, men  olika krigsherrar hade försökt erövra Europa i typ 2000 års tid (minst) och varje gång "löstes problemet" med våld. Och en kort tid därefter var det alltid någon ny krigsherre som försökte.

Så problemet "storkrig i europa" gick ju inte att lösa med våld. Det löstes genom bl.a. 
     förhandlingar och genom skapandet av  Europeiska kol- och stålgemenskapen, EG och FN...
    Mayoranya skrev 2010-01-01 13:09:18 följande:
    :Om våld inte kan lösa problem, kan diskussion då lösa problem? Om ja, vad är det som skiljer så mycket mellan dessa båda?
    Diskussion kan lösa problem mer långsiktigt av flera skäl. Framförallt kan diskussion skapa lösningar som alla parter är nöjda med. Det är betydligt svårare med våld.
  • Quintus Zebra
    Mayoranya skrev 2010-01-01 18:33:29 följande:
    Ja där är ett exempel där våld aldrig kommer att lösa problemet. Problemet är helt enkelt av den art att våld inte kan lösa det (mer än om man pratar om att döda ungen, men det har nog ingen föreslagit som en vettig lösning).Som jag ser det var det inte ens en tillfällig lösning mer än i den allra bredaste meningen (om 13åringen lämnade platsen efter).
    Håller med. Det har påståtts att ungdomsgänget slutade "trakassera" mannen efter detta, jag vet inte om det stämmer, men om det gör det så kan det ju ses som en kortsiktig lösning. Fast den var knappast etiskt försvarbar heller.
  • Quintus Zebra
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 07:58:27 följande:
    Du har FORTFARANDE Inte reflekterat över det du citerade och det du skrev som svar? ojojojoj...I rest my case.
    Du har ju inget "case", eftersom du inte förklarar dig. Du verkar snararee intresserad av att försöka dumförklara dom som inte tror som du.

Min kommentar var väl egentligen inte ett svar på ditt inlägg, bara en reflektion.
    rightbackatyou skrev 2010-01-02 07:58:27 följande:
    Örfilen var jättebra, lagen är den som borde ändras.Gällande det och gällande mycket annat också.All heder åt de som vågar ingripa när någon går under en paragraf som borde finnas:"uppenbar dumhet" och där hade ungarna åkt dit direkt.Att örfila en studsig 13-åring som förstör är ingen dumhet, det är civilkurage.
    Cuvilkurage? Att slå någon som är mindre? Om det hade varit en Hells Angels medelem han hade örfilat så hade man kunnat prata om civilkrage. Hur kan man tycka att det är modigt att slå sådanna som är mindre än en själv?

Och du tycker att vi skall ha en lag som går ut på att alla ska få slå alla som de själva anser är "uppenbart dumma"? Så en ung kille skall ha rätt att slå uppenbart dumma kvinnor och pensionärer också? Eller är det bara unga pojkar som skall få bli slagna och bara vuxna som får slå?
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?