Inlägg från: Shadilly |Visa alla inlägg
  • Shadilly

Kan våld vara en lösning?

Våld kan naturligtvis vara en kortsiktig lösning på ett problem, försöker någon yxmörda mig löser det självklart det akuta problemet om jag slår personen medvetslös. Det löser dock inte det egentliga problemet, att personen vill jaga folk med yxa för att mörda dem.

TILL ATTACK!
  • Shadilly
    Mayoranya skrev 2009-12-31 20:14:41 följande:
    Kan det aldrig vara en långsiktig lösning då? Jag tycker det är lite konstigt när folk säger att det är en "tillfällig", "kortsiktig" eller "temporär" lösning utan att kunna specificera varför just våld är det. Jag hävdar att våld bara är en lösning bland andra, visst den är inte speciellt trevlig men jag ser inte varför den skulle skilja sig från exempelvis diskussion på just lösningspunkten. Med andra ord så anser jag att både diskussion och våld kan vara fullgoda lösningar på problem, men på olika sorters problem. Alla verkar inte hålla med om det och jag vill veta lite anledningar till varför man skiljer ut just våld. Är det på grund av naturen av våld? Att det faktiskt blir otrevligt kanske?
    Jag vet inte om det kan vara en permanent lösning, jag har i alla fall inte träffat på något sådant exempel. Men jag har ju inte varit i alla upptänkliga situationer i världen.
    Vanligtvis kräver våldet att det hela tiden är närvarande för att lösningen ska hålla. När hotet om våld är borta är problemet tillbaka.
    TILL ATTACK!
  • Shadilly
    Alexandra8080 skrev 2010-03-17 16:48:54 följande:
    Gäller det våld i självförsvar så tycker jag det är helt ok. Men allt har en gräns, man ska inte sl ihjäl någon för att han/hon försökt göra något.  Men man ska göra det som krävs för att man själv ska undkomma tycker jag. Jag är ofta ute och går med hunden på kvällarna (har ingen stor vakthund) =)  har köpt mig själv ett  överfallslarm från feelsafe.nu som jag har runt handleden när jag går och är ute och springer.   Hoppas att jag slipper råka ut för något då jag måste använda våld, skrämande tanke egentligen.
    HUR LÅNGE FICK DU GRÄVA FÖR ATT ÄGNA DIG ÅT DEN HÄR TRÅDNEKROMANTIKEN?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?