Mayoranya skrev 2009-12-31 20:14:41 följande:
Kan det aldrig vara en långsiktig lösning då? Jag tycker det är lite konstigt när folk säger att det är en "tillfällig", "kortsiktig" eller "temporär" lösning utan att kunna specificera varför just våld är det. Jag hävdar att våld bara är en lösning bland andra, visst den är inte speciellt trevlig men jag ser inte varför den skulle skilja sig från exempelvis diskussion på just lösningspunkten. Med andra ord så anser jag att både diskussion och våld kan vara fullgoda lösningar på problem, men på olika sorters problem. Alla verkar inte hålla med om det och jag vill veta lite anledningar till varför man skiljer ut just våld. Är det på grund av naturen av våld? Att det faktiskt blir otrevligt kanske?
Jag vet inte om det kan vara en permanent lösning, jag har i alla fall inte träffat på något sådant exempel. Men jag har ju inte varit i alla upptänkliga situationer i världen.
Vanligtvis kräver våldet att det hela tiden är närvarande för att lösningen ska hålla. När hotet om våld är borta är problemet tillbaka.