Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Kan våld vara en lösning?

Det beror ju helt på vad du menar med ett problem. Om jag är jävligt arg på någon och spöar skiten ur den så slutar jag att vara arg efter att personen fått sitt straff. Har jag löst ett problem då?

• Lavish
    Mayoranya skrev 2009-12-31 15:57:56 följande:
    Att det kan vara en lösning i vissa fall betyder inte att det är en lösning i alla situationer.Kan en diskussion vara en lösning i vissa fall men inte i andra?
    Men menar du är våld någonsing RÄTT lösning på problem? Eller menar du det som står i din TS, om våld någonsin kan lösa ett problem?

För jag har svårt att se annat än att våld kan lösa en massa problem. Du är fattig? Slå ihjäl farsan och ärv en massa pengar. Du behöver mer utrymme? Slå ihjäl grannen och stoppa in i garderoben, vips två lägenheter istället för en. Din tjej är jobbig? Ge henne ett gott kok stryk varje dag så kan det hända att hon snart blir lydig och foglig.

Om dessa sen är moraliskt försvarbara lösningar är ju en annan fråga än den du ställer i TS.
  • Lavish
    Mayoranya skrev 2009-12-31 16:07:35 följande:
    Jag menar att våld kan vara rätt lösning på vissa problem. Med andra ord i motsats till:"Våld löser inga problem".
    Men det är ju skillnad på att man KAN lösa problem med våld, och att det är RÄTT/BRA att lösa problem med våld. Jag tycker det är knepigt att ens diskutera om man KAN lösa problem med våld. Är inte det givet? Sen kanske den lösningen ger upphov till nya problem, men man har fortfarande löst det initiella problemet.

Ang talesättet "våld löser inga problem" är inte det någon förkortning för "våld är ingen bra lösning på några problem". För det begriper ju minsta unge att man kan lösa ett problem med våld?
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?