Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Kan våld vara en lösning?

Det kan vara en tillfällig lösning, men i längden ger det nog inte så önskvärda konsekvenser.
    Sen beror det ju förstås på vad det är för situation, om det tex är att någon håller på att mörda någon annan så är våld förmodligen tvunget för att avvärja situationen, men om det handlar om att ett barn har mobbat ett annat barn så känns det inte absolut nödvändigt att använda våld för att få den förste att sluta.

• ming
    Mayoranya skrev 2009-12-31 16:14:50 följande:
    Varför kan våld bara vara en tillfällig lösning? Ger våld alltid icke önskvärda konsekvenser?
    Nej, det behöver inte bara vara en tillfällig lösning. Som jag skrev beror det ju på vad det är för situation, och sen skrev jag ett exempel på då våld är en bra lösning.
  • ming
    Selfish Geene skrev 2009-12-31 16:23:11 följande:
    Nu gick det inte att citera dig, men jag skriver ändå. Vilka diktatorer talar vi om här, och har våldet som krävdes för att avsätta diktatorn understigit negativa konsekvenser som medfördes av avsättandet?
  • ming
    Mayoranya skrev 2009-12-31 16:45:00 följande:
    "användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot någon." Är det inte precis det en fängelsedom handlar om? Och använder inte samhället våld för att hålla kvar folk i fängelse (fysisk styrka)? Men som sagt, vi kan nog lämna fängelsedelen bakom oss, det är ändå inte det jag vill diskutera. Tråden är till för att diskutera om våld kan vara en lösning, precis som det står i TS. Det är en öppen diskussionstråd och därför valde jag att inte precisera mer.
    Fast å andra sidan så har väl samhället insett att "våld" i form av att endast låsa in folk i fängelset inte är en särskilt långsiktig lösning, och nu vill man satsa mer på kriminalvården med rehabilitering och liknande.
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?