• Andersson1

Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??

Jag undrar vilken ålder du tycker är den mest lämpliga att skaffa barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 20:26
    Jag vill bara tillägga att jag förstår att så mycket annat spelar in förutom ålder. Förhållande, jobb, pengar osv. Men om du bortser från det så vill jag bara spontant ha svar på vad du tycker är den perfekta ålder för att inleda en familj.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??
  • humlan80

runt 25års åldern.. +/- Helt individuellt tycker jag!! =)
    det känner man bäst själv!!

• Smulan87

fast nej där har du fel, dom över 30 har större risk för barn med DS!! inte under de! dom erbjuder bara äldre 30+ att föra FVP pga av DS risken och andra kromosomavikelser.

avocadomacka skrev 2009-12-30 12:44:38 följande:
    Fast 16-20 är väl lite väl ungt? Kvinnor under 20 löper större risk att få barn med DS & att drabbas av havandeskapsförgiftning. Mellan 20-35 tycker jag är en jättebra ålder :) Fast 18-40 är bra ålder också :P
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • April Mamma

Info från nätet...

Sannolikheten att barnet skall få Downs syndrom ökar mycket kraftigt med tilltagande ålder hos modern. Ett av 100 barn till 40 år gamla mödrar får Downs syndrom, medan sannolikheten bara är 1 på 1500 för mödrar som är 20-24 år. Äldre mödrar erbjuds numera alltid fosterdiagnostik, vilket leder till att foster med sjukdomsanlag ofta aborteras. De flesta barn med Downs syndrom föds av mödrar som är mellan 27 och 32 år gamla, vilka dock inte rutinmässigt genomgår fosterdiagnostik för denna sjukdom.

• ÄlskarMina

runt 25-26år tycker jag...jag var 19½ när Nova kom..och det är nog inte det mest idealiska kan jag tycka så här i efterhand.

• Disela

Själv var jag 21 och sambon 27 när dottern föddes. Detta var perfekt för oss. Vi hade (har) en stabil ekonomi, bil, eget boende och allt det där. Jag kände mig alldeles lagom och vi hade vuxit ihop bra som ett par, vi hade varit tillsammans nästan 5 år då dottern kom.

• My Girls

25-30. Tycker det är viktigt att låta kroppen växa klart först så det är inte bra att vara för ung heller.

Don´t knock it ´til you try it!
  • Rosviol
    Fast 16-20 är väl lite väl ungt?Kvinnor under 20 löper större risk att få barn med DS & att drabbas av havandeskapsförgiftning.Mellan 20-35 tycker jag är en jättebra ålder :) Fast 18-40 är bra ålder också :P
    Nej kroppen har som bäst förutsättningar när det gäller förlosssning och dylikt. Vi är igentligen skapta för att skaffa barn så tidigt det var så vi var skapta och fugerade i begynnelsen. Sen håller jag med om att det är väldigt ungt i dagens samhälle, men då parata vi inte om biologin utan samhällsstrukturen.
  • My Girls
    Fast 16-20 är väl lite väl ungt?Kvinnor under 20 löper större risk att få barn med DS & att drabbas av havandeskapsförgiftning.Mellan 20-35 tycker jag är en jättebra ålder :) Fast 18-40 är bra ålder också :P
    Det tycker jag också är för kroppen har inte hunnit växa klart och mentalt kan det vara tuffare för en tonåring som generellt (läs inte alla, utan generellt) behöver sin egotid. Hjärnan är väl inte fullt utvecklad heller förrän vid 25? Eller var det 23?
  • Utlandssvensk

Rent psykologiskt tycker jag att 30-35 âr är en perfekt âlder. Dâ har man gjort ifrân sig en hel del som man kanske mâste avstâ frân om man skaffar barn för tidigt(karriär, resor, uteliv, annat..).
    MEN rent fysiskt sâ är 25-30 en bättre âlder, eftersom fertiliteten är bättre dâ.

• My Girls

Risken för snitt tex är inte bara högre för äldre kvinnor utan även yngre då bäckenet kanske inte är fullt utvecklat. Men som sagt individuellt, då det inte bara beror på ålder .

Svar på tråden Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??