• marcus everflod

Vanligt att bli falskt anklagad inför vårdnadstvist?

För att göra en jättelång historia kort:

Mamman till mitt barn försöker straffa mig för en påstådd otrohet, vi har separerat och hon anmälde mig för misshandel m.m. Jag är säker på att detta var bara för att få fördel i en framtida vårdnadstvist. Jag blev helt friad till slut.

Nån som varit med om något liknande? Är det vanligt att tjejer gör så här? Man vågar ju knappt träffa nån ny... :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 19:09
    Nu fått godkänt av FL, domar är nämligen alltid offentliga och jag bara länkar till den. Så här gick det - Friad!

marcus-everflod.blogspot.com/

• Svar på tråden Vanligt att bli falskt anklagad inför vårdnadstvist?
  • mrBlade

Hej,
    Tyvärr så känner jag igen detta från två i bekantskapskretsen.
    Inte samma detaljer (otrohet + misshandel) men samma mekanism, dvs. falsk anmälan i ett led av planerad vårdnadstvist.
    Det handlar nog om rädsla och hon tar till vadsomhelst för att 'rädda sitt barn' från något som hon ser som ett hot mot barnet (dig, dina vanor, dina grannar/polare, vadfansomhelst).

Ha is i magen, en lögn som är motbevisad är ju till din 'fördel' i en ev. tvist.
    Jag skriver fördel inom '' för att det är ju barnets behov som står i 1:a rummet. Vi Pappor har en nackdel från början men ... om man inte tappar modet eller humöret utan ser saker ur ett logiskt perspektiv så vinner den stabilaste föräldern alltid. Detta för att stabilitet är bra för barn (tex. barnet VET vad som gäller hos Pappa oavsett vad som händer i det andra hemmet) och det värderas &-så i en tvist.

Jag har delad vårdnad (50/50) och fick till en mantalsskrivning för mitt barn, 5 år.
    Detta för att jag hade is i magen och Mamman sprang iväg och köpte hus med häst och 'glömde' barnets behov (kompisar + närhet till vänner och skola/dagis).
    Upp med hakan!
    /K

• gabor

Tyvärr vanligt...många tjejer veta tt det tar bra , myndigheten som är med och utreder går oftast på mammans linje...fullt ut...för barnets bästa..****

• Hej hopp i blåbärsskogen

Ja, jag har en kompis som blev dömd för något han heller aldrig gjort. Helt sinnessjukt att de kan döma som de gör. Så fort en kvinna kommer och gråter ut hos polisen så verkar det som att de går på det direkt, gah jag blir så frustrerad.

Gratulerar att rättvisa skipades till sist!

• Mangehansen

Hej! jo det är vanligt! själv så fick jag samma anklagelser som du, men dömdes till 4månaders fängelsestraff!

• izink

Så länge som kvinnor kan anmäla brott av denna typen som senare visar sig vara falsk anmälan så ska kvinnan och hennes medhjälpare dömmas till just fängelse för falsk anmälan minst samma straffpåföljd som mannen som riskerade fällas.
    Allt annat är sjuklig tro på en gamal kvinnoroll om kvinnan den heliga madonnan och inte den tuggummituggande rökande hårdkokta kvinnan av idag men som i domstolarna plockar bort sin Lisbeth Sallander image av piercing och annat och byter ut det mot lite rosa hjol liknande.

Svar på tråden Vanligt att bli falskt anklagad inför vårdnadstvist?