Inlägg från: Bedhead |Visa alla inlägg
  • Bedhead

Vilka namn anses som White Trash-namn?

Jag har en Dexter. Hur mycket WT är det (ange på en skala 1-10)?

• Bedhead
    gertie skrev 2010-01-02 19:09:53 följande:
    Heter ni typ Karlsson i efternamn så är det en klockren tia.
    Han har ett engelskt efternamn så vi kanske klarar oss.
  • Bedhead
    Memnok77 skrev 2010-01-02 19:00:38 följande:
    Beror på hur gammal ungen är (det vill säga om du döpt honom efter tv-serien eller ej) och om du är från england eller usa. Generellt dock en 6:a.
    Föddes ett halvår innan TV-serien kom. Men det är det väl ingen som tror på. Pappa från Australien. Hoppas det hjälper lite.
  • Bedhead
    gertie skrev 2010-01-03 11:26:57 följande:
    Så skönt!
    Fast det känns ju lite krystat att alltid presentera honom med för- och efternamn. Särskilt som enäggstvillingbrorsan har ett überklassnamn där efternamnet snarare drar ner honom i rännstenen. Svåra grejer det här..
  • Bedhead

När jag var liten (på 70-talet) kände juag en tjej som hette Cindy Kim Jönsson. WT-föräldrar före sin tid.

• Bedhead
    tebax skrev 2010-01-03 13:12:54 följande:
    Alltså vet folk ens vad WT är ? Ett namn har väl för f-n inte med personligheten att göra.
    Ok. Fast jag är iallafall glad att jag inte heter Cindy Kim Jönsson.
  • Bedhead
    tebax skrev 2010-01-03 16:56:24 följande:
    Vitt slödder. Ja.Sådana som påstås bo i husvagn och leva på socialbidrag. Jag tycker inte vi ha så många sådana här i Sverige, iaf inte där jag bor. Och här bor både det massa Kevin oc Tindra osv. Men de jag känner till är att dessa människor är högutbildade, men  ändå valt namnet Kevin... hmm.
    Så är det ju såklart. I Sverige har vi ju jämförelsevis små klasskillnader. Dock finns de ju där. Och det är ju ingen hemlighet att överklassen har sina favoritnamn, till exempel Karl, medan arbetarklassen har sina. När jag växte upp var dessa till exempel Jimmy, Tommy och Conny. Nu är de Tindra och Kevin. Jag inbillar mig att man får leta länge för att hitta dessa namn på förskolorna på Östermalm.
  • Bedhead
    Astarte skrev 2010-01-03 17:48:56 följande:
    Jag har också tänkt lite på det här med WT (framför allt sedan jag började hänga på FL och fick lära mig att det var viktigt). I början av 1900-talet var det romannamnen från amerikanska noveller som blev populära i arbetarklassen. Det var Jane, Gurli och vad de nu hette. Alla uttalade på ren svenska.På 50-60-talen kom tv och amerikans masskultur. De berömda -y namnen blev poppis bland arbetarna då de förde tankarna till det moderna landet "over there". Det var också i den lägre arbetarklassen som de sociala problemen var starkare. Många Conny har därför suttit inne heller fått sociala problem. De bodde i förorterna, med allt vad det innebär.Efter den här tiden kom Sverige att få ny befolkning snabbt genom massiv invandring. Invandrarna placerades i många fall allra längst ner på samhällets skala. inte för att de förtjänade det, utan för att det gick. Landet fylldes på underifrån. Detta har gjort att de namn som är arbetarnamn i Sverige, inte kommer ses som WT-namn(med risk att jag blandrar WT och TT, som ett tidigare inlägg talade om) när våra barn växer upp. Lilla Kevin bor inte i förorten, det är lilla Achmed som gör. De fördomar som fanns mot den lägsta samhällsklassen har överförts till invandrarna.Tänk er ett jobb som lastbilschaffis och ett som börsanalytiker. Carl, Kevin och Achmed kommer alla tre söka båda jobben. Visst ligger det närmast till hands att tänka sig att Carl blir börsanalytiker, Kevin blir chaffis och att lille Achmed inte får något av jobben?WT finns inte direkt kvar i Sverige, något har hänt.
    Du är klok som en bok.
Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?