tebax skrev 2010-01-03 17:42:46 följande:
Men är inte det lite dömmande att tänka så, att de som döper sina barn för att verka "speciella" . Jag valde min sons namn för att det var fint , inte för att sticka ut på något sätt. Så jag kan inte se varför andra skulle göra det heller. Något som jag tycker är väl mer om man typ döper sin unge till August eller Anna-Lena och likande. Det sticker ju ut mer än vad tex Thindra gör i dagsläget.
Frågan är varför du tyckte det var fint. Men självklart går det trender i namn. Om nog ungar blir kallade Thindra och Kevin (som i allafall i starten var solklara WT namn och nog kommer att bli stämplade som det i framtiden), så tror folk att det är ett helt vanligt namn.
Sedan glömmer du att se namn i ett historiskt perspektiv. Namn som August (som faktisk börjar bli väldigt populärt i Danmark) är ju ett gammalt namn som funnits i många generationer av folk i norden. Det samma gäller namn som Thorbjörn, Elsa, Berit och liknande som stort sett inga barn heter idag. De är ändå vanliga namn. Vanligare än Thindra, Cevin och Savannah någonsin kommer att bli.
Jag tror att trenden med dessa WT namn snart försvinner. Danmark och Norge har alltid haft samma namntrender som Sverige, men de brukar vara ett år eller två längre fram i utvecklingen.
WT-namnen fanns i Danmark men försvann igen för ett par år sedan. Nu är trenden de gamla klassiska nordiska namnen som Ingrid, Astrid och August. Jag tror det samma kommer att hända i Sverige om det inte redan har gjort det.
Olof är ett namn jag tror kommer att bli 2010-talets Kevin.