Inlägg från: Adoniram |Visa alla inlägg
  • Adoniram

Vilka namn anses som White Trash-namn?

Kevin och tindra har blivit symboler på WT-namn. Inte för att de är mera WT än andra wt-namn, men för att är vanliga och symboliserar tiden där föräldrar skulle ge barn speciella namn i hopp om att barnen villa vara mera specialla än de är. Om 20-30 år är det kanske inte så roligt att heta dessa namn och man möt5s nog av kommentarer som "jaha, du föddes på den tiden"..

Det finns flera i tråden som nämner de vanlilgaste namnen som man förbinder med WT.

Namn som slutar på y (Jonny, Ronny, Sonny, Conny, Lenny, Tommy, jimmy osv.) är mera 'kåkfarar-namn' än WT. Namn man fåorbinder med raggare, småkriminella och epa-traktorer.

Konstiga och väldigt onödiga stavningar är en solklar WT-stämpel.

• Adoniram
    tebax skrev 2010-01-03 16:56:24 följande:
    Vitt slödder. Ja. Sådana som påstås bo i husvagn och leva på socialbidrag. Jag tycker inte vi ha så många sådana här i Sverige, iaf inte där jag bor. Och här bor både det massa Kevin oc Tindra osv. Men de jag känner till är att dessa människor är högutbildade, men  ändå valt namnet Kevin... hmm.
    Det där stämmer ju inte helt.

WT är inte folk som bor i husvagn och lever på socialbidrag. WT är folk som inte har något speciellt att utmärka sig med, men försöker genom att bete sig, klä sig eller kalla sig speciellt för att verka vara mer än de är. orden började hos den svarta delen av befolkningen för att håna dessa vita som trodde de blev något annat bara genom att låtsas vara speciella.

I USA finns orden 'trailertrash' (folk som bor i husvagnar och lever av socialbidrag) och whitetrash (Vita sopor som stämmer med den förklaring jag just har gett). Det är tyvärr ett fel att man i Sverige blandar ihop orden.

En familjl som vill vara mera speciella än de är använder ofta barnens namn som ett sätt att skapa en bild av familjen som speciella. Det kan vara medvetet eller omedvetet men ger ofta bakslag. Denna tråd handlar om den slags namn. Förr i tiden köpte man titlar som 'von' och liknande för att utmärka sig utan att egentligen göra något. Det var WT när farfar var ung. Nu är det svenska föräldrar som kallar deras ungar Chevin, Tindrah, Aleckszandher och liknande. Det blir intressant att se vad som är WT när våra barn ska ha barn.
  • Adoniram
    Astarte skrev 2010-01-03 17:37:58 följande:
    Jätteintressant!
    Sedan finns det underavdelningar av begreppet WT. Några intressanta är "Wiggers" (förkortning av white niggers) och de är ofta tonårskillar som hört för mycket rapmusik coh försöker bete sig som svarta musikanter/gangsta's och liknande. En annan, som inte är så vanlig utanför USA, är den nya "Wappanese"-trenden. Tonårsflickor som hakat på Hello Kitty-trenden lite för mycket och klär och beter sig som japaner.

Gemensamt för alla dessa, även den klassiska WT, är att man vill vara något speciellt och tror man kan vara det om man bara gör sig eller sina barn speciella. Vill en familj med dålig ekonomi ge sken av att vara rika, så är det lättara att ge sitt barn namnet 'Maximillian von Hammarskiöld" än arbeta ihop en förmögenhet.

Det är ett extremt exempel, men principen är där.
  • Adoniram
    Astarte skrev 2010-01-03 17:37:58 följande:
    Jätteintressant!
    Sedan finns det underavdelningar av begreppet WT. Några intressanta är "Wiggers" (förkortning av white niggers) och de är ofta tonårskillar som hört för mycket rapmusik coh försöker bete sig som svarta musikanter/gangsta's och liknande. En annan, som inte är så vanlig utanför USA, är den nya "Wappanese"-trenden. Tonårsflickor som hakat på Hello Kitty-trenden lite för mycket och klär och beter sig som japaner.

Gemensamt för alla dessa, även den klassiska WT, är att man vill vara något speciellt och tror man kan vara det om man bara gör sig eller sina barn speciella. Vill en familj med dålig ekonomi ge sken av att vara rika, så är det lättara att ge sitt barn namnet 'Maximillian von Hammarskiöld" än arbeta ihop en förmögenhet.

Det är ett extremt exempel, men principen är där.
  • Adoniram
    tebax skrev 2010-01-03 17:42:46 följande:
    Men är inte det lite dömmande att tänka så, att de som döper sina barn för att verka "speciella" . Jag valde min sons namn för att det var fint , inte för att sticka ut på något sätt. Så jag kan inte se varför andra skulle göra det heller. Något som jag tycker är väl mer om man typ döper sin unge till August eller Anna-Lena och likande. Det sticker ju ut mer än vad tex Thindra gör i dagsläget.
    Frågan är varför du tyckte det var fint. Men självklart går det trender i namn. Om nog ungar blir kallade Thindra och Kevin (som i allafall i starten var solklara WT namn och nog kommer att bli stämplade som det i framtiden), så tror folk att det är ett helt vanligt namn.

Sedan glömmer du att se namn i ett historiskt perspektiv. Namn som August (som faktisk börjar bli väldigt populärt i Danmark) är ju ett gammalt namn som funnits i många generationer av folk i norden. Det samma gäller namn som Thorbjörn, Elsa, Berit och liknande som stort sett inga barn heter idag. De är ändå vanliga namn. Vanligare än Thindra, Cevin och Savannah någonsin kommer att bli.

Jag tror att trenden med dessa WT namn snart försvinner. Danmark och Norge har alltid haft samma namntrender som Sverige, men de brukar vara ett år eller två längre fram i utvecklingen.
    WT-namnen fanns i Danmark men försvann igen för ett par år sedan. Nu är trenden de gamla klassiska nordiska namnen som Ingrid, Astrid och August. Jag tror det samma kommer att hända i Sverige om det inte redan har gjort det.

Olof är ett namn jag tror kommer att bli 2010-talets Kevin.
  • Adoniram
    pysselmajjo skrev 2010-01-22 19:30:53 följande:
    Knasigt, är inte det minsta wt, och kommer inte heller bli fast jag döpt pojken till Liam...Känner fler pojkar med det namnet och det är inget wt- folk det heller. Folk har alldeles för mycket fritid om man tänker på sånt.
    Folk har för lite fritid om de nte tänker igenom vilka symboler ett namn ger.

Jag tycker Adolf är ett jättefint namn. Men inte en chans att jag ger namnet till en son.
Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?