• Joonas

Barn som har problem med arbetsminnet

Hej!

Det finns program som kan hjälpa till att träna upp arbetsminnet. Robomemo är ett av dem och är framtaget av ett företag som heter cogmed. Har man diagnos kan man ofta få hjälp av skolan att få tillgång till detta, ibland kan man få hjälp även utan diagnos. På nätet finns en gratisvariant, den kan du hitta på foxythinking.com. Det finns också ett program som heter minneslek, det använder man också på vissa skolor. Prata med er specialpedagog och försök få tillgång till programvaran den vägen. Det kan annars bli rätt dyrt. 
  • Joonas
    mstjärnan skrev 2010-02-22 11:05:40 följande:
    På min skola där jag jobbar som spec.ped tränar vi alla barn med ett lågt arbetsminne med RoboMemo. Det funkar otroligt bra, barnen får ett helt annat fokus. Vi har valt RoboMemo då det finns mycket forskning bakom det. Jag skulle inte lita på en sån som bara tränar lite.  Lycka till!
    Robomemo är bra, men för lite äldre barn. Minneslek Jr kan man använda från fem år ungefär. Vissa övningar förutsätter att man kan siffror och benämna färger, men om det brister kan man faktiskt plocka bort just de övningarna. 
Svar på tråden Barn som har problem med arbetsminnet