• KillBill

Barn som har problem med arbetsminnet

Min 12 årige son är diagnostiserad för dyslexi och vi gjorde för ett par veckor sedan ett Wisc-test som visade att han har hög intellektuell kapacitet men ett bristande arbetsminne.

Bristande arbetsminne brukar förknippas med ADHD symtom såsom impulsivitet, hög aktivitet, koncentrationssvårigheter etc. Min son visar egentligen inga sådana sidor utan är en ganska lugn kille men jag har förstått att det finns en variant av ADHD utan hyperaktivitet och den varianten passar kanske bättre in på min son.

Nu till min fråga, enligt psykologen som gjorde testet så kan man träna upp arbetsminnet med dataprogram typ RoboMemo. Man kan också medicinera för att minska problematiken. Det finns olika mediciner men vilken som passar är väldigt individuellt.

Är det någon förälder här som har erfarenhet från barns träning av arbetsminnet eller som har barn som provat att medicinera för att förbättra arbetsminnet?

/KB

• Svar på tråden Barn som har problem med arbetsminnet
  • KillBill

Har du själv märkt av någon skillnad på de barn som tränat minnet? det verkar vara så mycket som är förknippat med arbetsminnet såsom impulskontroll.

• KillBill

Är det någon vars barn medicinerar för att öka koncentrationen/förbättra arbetsminnet och som kan berätta om sina erfarenheter?

• KillBill

Omega 3 har vi prövat (Eye Q) och det har gett resultat men trots detta så får min son väldigt låga resultat när man testar arbetsminnet. Är det någon som har provat Strattera, Ritalin eller Concerta som sägs öka möjligheten att utnyttja arbetsminnet bättre?

• KillBill

Hej Little Ms Chatterbox, har den största förbättringen kommit i och med att han börjat medicinera med Strattera eller blev den redan mycket bättre med Omega 3?

/KB

Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-20 22:57:15 följande:

Minnet har blivit helt otroligt sen medicineringen startade
Svar på tråden Barn som har problem med arbetsminnet