Inlägg från: Callina |Visa alla inlägg
  • Callina

17-åring och öl

Skulle precis dammsuga och hittade en fullproppad påse med starköl under 17-åringens säng. Vet att han ska på fest i morgon eller så är det kanske till nyår.. Just nu känner jag inte riktigt att jag har orken att ta den här diskussionen/bråket. Jag vill bara ha juuuul och lugn och ro. Ska väl flytta på påsen nu och så får vi se om han frågar efter den.

Låter ni era 17-åringar dricka?

• Svar på tråden 17-åring och öl
  • Callina
    Familytime skrev 2009-12-18 18:33:40 följande:
    Det är olagligt för ungdomar under 18 att köpa öl och att dricka dem på krogen, så självklart skulle jag inte tillåta en 17-åring att dricka. Bara så jag förstår saken rätt; DU vill hellre har julefrid än reda ut hur din 17-åring fått tag på öl inför en fest eller nyårsafton? Det känns väldigt avigt att en förälder skulle säga så, faktiskt. Hur kan man tänka så? Hur blir julefriden om han åker fast hos polisen för att han är minderårig och dricker? Nej, jag förstår inte hur du tänkte där, faktiskt. Men det är ju olika som vi säger....
    Nej, du förstår verkligen inte saken rätt. Jag vill "inte hellre ha julefrid än att reda ut mmmm.." Fy vad drygt skrivet jag skriver att jag inte känner att jag egentligen har orken just nu. Men FÅR vara trött som förälder och även beklaga sig över det. Och samtidigt fråga om andra låter sina 17-åringar dricka för att starta en diskussion, inte bli påhoppad direkt utan att ens vänta på svar på frågan du ställer om du förstått mig rätt..
  • Callina
    PCO20 skrev 2009-12-18 19:15:42 följande:
    Nu är jag inte mycket äldre själv (20 år) men snälla, han är ju snart 18 år! Det är du som är mamman!
    Menar du att jag är mamman och ska bestämma eller att han snart är 18 år och faktiskt ska få dricka? (jag är lite trött nu som sagt så ursäkta om jag fattar långsamt)
  • Callina

Danitrass: Han är som sagt 17, har varit ordentligt berusad en enda gång för ett år sedan. Två gånger har vi misstänkt att han kanske har druckit någon enstaka öl under kvällen. Han har jättebra betyg i skolan, satsar mycket på sin träning. Sover alltid hemma, vi ser hellre att han kommer hem sent än att han sover borta och att vi inte vet i vilket skick han somnar. Med andra ord är vi alltid vakna när han ska lägga sig så man kan se att han är ok och i bra skick. Och jag anser att vi har både bra kontakt och att jag litar på honom. Därför blir detta jobbigt.. samtidigt som det inte är onormalt på något sätt. Men som förälder får man ju kluvna känslor. Man förstår honom samtidigt som man känner att förtroendet är sviket. Men tonåringar och föräldrar ska ju inte gå jämt ihop hela tiden och det är ju faktiskt normalt att tonåringar döljer vissa saker, det är jag väldigt medveten om (har ju själv varit tonåring)

• Callina
    beccagranen skrev 2009-12-18 20:22:54 följande:
    Jag tycker ni gör en way för stor sak av det hela. Killen är 17 år, mindre en ett år skvar innan han helt lagligt kan supa skallen av sig på krogen. Vill ungdomar få tag på alkohol så kan dom sorgligt nog det, oavsätt vad föräldrarna tycker eller gör åt saken. Hade jag vart i TS situation hade jag tagit ölen och ifrågasatt vart han fått tag på det och förklarat att han inte har åldern inne att bruka alkohol. Men han hade fått gå på festen, efter upprepade gånger talat om att jag har förtorende för att han inte kommer dricka på festen. Sen är det upp till killen att bevisa om man kan lite på honom eller inte.
    Det är precis detta jag har bestämt mig för!
Svar på tråden 17-åring och öl