• sanna88a

fet/oljig hy

jag får extremt fet och oljig hy mot kvällningen. Jag använder id smink och har mineral veil över som sägs dämpa det feta men det funkar inte.
    så jag funderar på om jag kanske behöver nån kräm under, som håller det feta borta.

så snälla iom du har tips på någon bra kräm för fet hy, skriv gärna!

tacksam för svar

• Svar på tråden fet/oljig hy
  • TezzyBump
    Anna Paulita skrev 2009-12-29 01:04:11 följande:
    Min hud blir fet om jag inte återfuktar, hur udda det måhända låta. Men så är det. Låter jag bli att smörja mig morgon och kväll så blir huden superduper oljig. Vad har du för återfuktande hudkräm?
    rätt så självklart ändå, får huden ingen fukt så måste den producera mer talg=oljig hud.
    samma sak om du använder produkter för fet hy så finns det en risk att huden blir uttorkad och producerar därför också mer talg=fet hy
  • Anna Paulita
    rätt så självklart ändå, får huden ingen fukt så måste den producera mer talg=oljig hud.samma sak om du använder produkter för fet hy så finns det en risk att huden blir uttorkad och producerar därför också mer talg=fet hy
    Ja, jag vet.
  • sanna88a
    lindaiv skrev 2009-12-29 00:33:07 följande:
    nja.... men är det verkligen det!? Jag ska som sagt fråga imorgon...... alltså har man acne p.g.a hormonobalans så tuillför man ju bara det som saknas då, men som sagt får höra imorgon.
    Ja det är det. annars skulle det väl inte rekommenderas att bara använda det en viss tid?!
  • sanna88a

okej, nu är det som så att min hy har stabilisretas en del. blir fortfarande blank, men inte lika mycket som förut.

men nu till det jag ville säga. jag har fått jätemycket finnar efter jag började använda prudkter för torr hy! någon som vet varför?

• iii

Vilka produkter är det du har använt dig av då? Håll dig borta från krämer med mineraloljor i om du lätt får finnar.

• sanna88a
    iii skrev 2010-01-16 23:30:36 följande:
    Vilka produkter är det du har använt dig av då? Håll dig borta från krämer med mineraloljor i om du lätt får finnar.
    jag har använt mig av propyless från apoteket
    sedan en återfuktande kräm ifrån loreal. ska kolla om dem innehåller mineraloljor. tack för tipset.
  • iii
    sanna88a skrev 2010-01-16 23:34:53 följande:
    jag har använt mig av propyless från apoteket sedan en återfuktande kräm ifrån loreal. ska kolla om dem innehåller mineraloljor. tack för tipset.
    Propyless innehåller mineraloljor, men den har den fördelen att den innehåller propylenglykol som har en antibakteriell effekt vilket är bra om man har acne. Den innehåller inte så mycket fett som andra krämer mot torr hy gör, den fungerar mer genom att den har fuktbindande egenskaper. Den rekomenderas av hudläkare för de som har problem med just acne och fet hy. Sen brukar de flesta billigare märken som tex loreal innehålla mineraloljor tyvärr.

Man får prova sig fram ibland, det som fungerar för en fungerar inte för den andra.

Men du kanske ska gå till en hälsokostbutik och prova ett mer naturligt alternativ. Tex rosenseriens krämer är jättebra och innehåller inte mineraloljor.
  • sanna88a
    iii skrev 2010-01-17 10:38:10 följande:
    Propyless innehåller mineraloljor, men den har den fördelen att den innehåller propylenglykol som har en antibakteriell effekt vilket är bra om man har acne. Den innehåller inte så mycket fett som andra krämer mot torr hy gör, den fungerar mer genom att den har fuktbindande egenskaper. Den rekomenderas av hudläkare för de som har problem med just acne och fet hy. Sen brukar de flesta billigare märken som tex loreal innehålla mineraloljor tyvärr. Man får prova sig fram ibland, det som fungerar för en fungerar inte för den andra. Men du kanske ska gå till en hälsokostbutik och prova ett mer naturligt alternativ. Tex rosenseriens krämer är jättebra och innehåller inte mineraloljor.
    Jag har nu kollat igenom mina hudvårdsprodukter och såg att min sminkborttagning ifrån loreal inehåller minerolja, och det var i samma veva som jag började med den som jag fick finnar! tack så mycket för tipset.

är det något annat jag bör kolla efter på innehållsförteckningen?
  • sanna88a

ville bara meddela er om att jag numer är finnfri. har en som är på G, men innan hade jag flera stycken som var på g.
    har dock fått massa kvisslor i pannan med det kan kanske vara aspirinmasken som håller på och renar hyn, dvs den drar ut det smutsiga först.

annars är jag nöjd. blir inte lika flottig i hyn alls längre.

• sanna88a
    lindaiv skrev 2010-02-08 22:35:39 följande:
    härligt
    jaa jag är glad.
  • Lady Dahmer
    TS -- börja med att tvätta ditt ansikte med oljemetoden.

smörj sedan enbart med Aloe vera.

Oljemetoden:

Du behöver: Ricinolja, solrosolja (funkar med olivolja eller nån annan favoritolja också En ren, mjuk handduk/tvättlapp Rinnande varmt vatten

Blanda ricinolja med solrosolja. Hur mycket du ska ta av varje beror på din hudtyp, exempelvis

Oljig/fet hud: 30% ricin, 70% solros
    Balanserad hud: 20% ricin, 80% solros
    Torr hud: 10% ricin, 90% solros
    Blanda i ett rent, torrt "kärl" (jag använde en vanlig mugg), det räcker med lite på botten bara. Häll upp lite i handen, ungefär som en femkrona och låt den värmas mellan dina händer genom att gnugga dem mot varandra. Sprid ut oljan över ansiktet. Massera in oljan över ansiktet med långsamma rörelser, massera in oljan djupt i porerna. Ta din tid och fokusera på problemområdena. Samtidigt som du masserar, låt tankarna flyga iväg och passa på att stressa ner och slappna av. Sitt ner, andas djupt och lugnt och låt oljan verka medan du blir lugn.
    När du är nöjd och känner dig lugn, ta din rena handduk/tvättlapp och blöt ner den med riktigt hett vatten. Du ska inte bränna dig, men det ska vara varmt nog (ånga) för att öppna porerna. Håll handduken över ansiktet och håll kvar tills den blivit sval. Torka försiktigt bort resterna av oljan med handduken och skölj den sedan åter i hett, rinnande vatten. Håll den över ansiktet igen tills den blir sval, skölj den därefter och upprepa proceduren två till tre gånger till. Skrubba inte ansiktet, oljan försvinner ändå. Var inte rädd att oljan inte ska försvinna, det gör den!   

Efter; smörj med lite olja eller Aloe. (eller vad du nu föredrar)

Hur ofta bör man göra det? Beror på hudtyp och behov. En del gör detta varje kväll. Andra varannan. Vissa - som jag -  en till två gånger i veckan. Man får prova sig fram helt enkelt!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • sanna88a
    Lady Dahmer skrev 2010-02-09 13:24:38 följande:
    TS -- börja med att tvätta ditt ansikte med oljemetoden. smörj sedan enbart med Aloe vera. Oljemetoden: Du behöver: Ricinolja, solrosolja (funkar med olivolja eller nån annan favoritolja också En ren, mjuk handduk/tvättlapp Rinnande varmt vatten Blanda ricinolja med solrosolja. Hur mycket du ska ta av varje beror på din hudtyp, exempelvis Oljig/fet hud: 30% ricin, 70% solros Balanserad hud: 20% ricin, 80% solros Torr hud: 10% ricin, 90% solros Blanda i ett rent, torrt "kärl" (jag använde en vanlig mugg), det räcker med lite på botten bara. Häll upp lite i handen, ungefär som en femkrona och låt den värmas mellan dina händer genom att gnugga dem mot varandra. Sprid ut oljan över ansiktet. Massera in oljan över ansiktet med långsamma rörelser, massera in oljan djupt i porerna. Ta din tid och fokusera på problemområdena. Samtidigt som du masserar, låt tankarna flyga iväg och passa på att stressa ner och slappna av. Sitt ner, andas djupt och lugnt och låt oljan verka medan du blir lugn. När du är nöjd och känner dig lugn, ta din rena handduk/tvättlapp och blöt ner den med riktigt hett vatten. Du ska inte bränna dig, men det ska vara varmt nog (ånga) för att öppna porerna. Håll handduken över ansiktet och håll kvar tills den blivit sval. Torka försiktigt bort resterna av oljan med handduken och skölj den sedan åter i hett, rinnande vatten. Håll den över ansiktet igen tills den blir sval, skölj den därefter och upprepa proceduren två till tre gånger till. Skrubba inte ansiktet, oljan försvinner ändå. Var inte rädd att oljan inte ska försvinna, det gör den!    Efter; smörj med lite olja eller Aloe. (eller vad du nu föredrar) Hur ofta bör man göra det? Beror på hudtyp och behov. En del gör detta varje kväll. Andra varannan. Vissa - som jag -  en till två gånger i veckan. Man får prova sig fram helt enkelt!
    jag har testat det, min hy blev jättetorr och inte ett dugg bättre. och jag orkar änd inte hålla på sådär.
  • sanna88a
    sanna88a skrev 2010-02-09 15:33:29 följande:
    jag har testat det, min hy blev jättetorr och inte ett dugg bättre. och jag orkar änd inte hålla på sådär.
    och min hy är typ bra nu.
  • Lady Dahmer
    sanna88a skrev 2010-02-09 15:33:29 följande:
    blir den torr så gör man det för ofta alty. har för mycket ricinolja.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • lindaiv

Primern fr Lumene är såååååååååååååååååååå BRA

ville bara dela med mig om det

Svar på tråden fet/oljig hy