• repa

messmör hur mycket vid trög mage på 2 månaders snabbt svar

som rubriken lyder

• Svar på tråden messmör hur mycket vid trög mage på 2 månaders snabbt svar
  • Nicas
    Bussa skrev 2010-01-11 23:26:54 följande:
    Peggy L, det står till och med på sjukvårdsrådgivningens hemsida att man kan ge messmör, så det där köper jag INTE. Dessa hemsidor är INTE oupplysta.Jag tar också någon ml mer vatten i flaskan. Detta efter att ha upptäckt att vår gamla flaska visade fel på 5 ml. När vi bytte flaska blev pojken trög som fasen i magen (även om han fick messmör) och därför använde jag den gamla flaskan som "mått" på vattnet. Det visade sig att det skiljde 5 ml mellan flaskorna och de 5 ml gjorde hela skillnaden för hans mage.
    Står att man kan ge barn över 3månader messmör.

Vilken tur att du kollade flaskan! Inget som alla tänker på direkt. Vad har du för flaska?
  • Blåbäär

Min syster sa att det är för mycket salt i messmör för att de till barn under 1 år. Det är ju ett sånt himla tjat om att man inte ska ge småbarn för mycke salt när dom är små.

• La Lola
    Blåbäär skrev 2010-01-14 11:40:10 följande:
    Min syster sa att det är för mycket salt i messmör för att de till barn under 1 år. Det är ju ett sånt himla tjat om att man inte ska ge småbarn för mycke salt när dom är små.
    Men var är allt salt?
    Kopierar det jag redan skrivit i tråden:

"Messmör innehåller (Fjällbrynt original har jag kollat):
    Vassle, smör, socker, vanillinarom och järn.

Är det saltet i smöret man menar?
    Eller?
    Det kan ju knappast bli mycket med tanke på den lilla mängd messmör man tar?"
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Blåbäär
    La Lola skrev 2010-01-14 12:01:15 följande:
    Men var är allt salt? Kopierar det jag redan skrivit i tråden:"Messmör innehåller (Fjällbrynt original har jag kollat): Vassle, smör, socker, vanillinarom och järn. Är det saltet i smöret man menar? Eller? Det kan ju knappast bli mycket med tanke på den lilla mängd messmör man tar?"
    Jag äter inte messmör så har inte kollat upp innehållet och hade inte heller läst alla svar till ts. Som sagt det var min syster som sa detta till mig när jag nämde messör pga att våran son är trög i magen.
  • regnbarn

Mina minsta är födda 2008 resp 2009, de rekommendationer jag fått av barnläkare är att ge messmör.

• La Lola
    Blåbäär skrev 2010-01-14 17:52:25 följande:
    Jag äter inte messmör så har inte kollat upp innehållet och hade inte heller läst alla svar till ts. Som sagt det var min syster som sa detta till mig när jag nämde messör pga att våran son är trög i magen.
    Du får jättegärna fråga din syster om hon vet vart allt salt finns för jag vill så gärna veta.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Linda Famillia
    La Lola skrev 2010-01-07 08:38:13 följande:
    Mer vatten i ersättningen? Men då blir ju näringsvärdet för lågt! Eller hur menade du?
    ja jag gör så med min lilla nu efter massa krångel med trög mage.
    hon äter enbart ersättning, och jag tar lite mindre pulver till mängden vatten för att det verkar va lättare för magen hennes att jobba med.
    Alltså inte så att jag ger endast vatten..
    hon äter så jävla mkt så näringsmässigt tror jag inte att det spelar någon roll för henne nu.
    o cabo verde... saudade
  • Bussa

Nicas,
    jag använder Dr Browns flaskor och felet upptäckte jag när jag gick från en mindre flaska till en större. Det som förvånade mig är att det trots allt är byte inom samma märke, då borde graderingen verkligen stämma överens, tycker man.

Gällande messmöret; det påstås att det är mycket salt i messmör, men det finns inget tillsatt salt utan det salt som finns finns naturligt i produkten. Det är inte mer än i vanlig ersättning.
    Jag har själv gett min son messmör sen ca 2 månaders ålder på inrådan från BVC. På region skånes sida står det att man kan ge från 3 månaders ålder och på andra ställen står 6 månader. Använd det sunda förnuftet, säger jag!! Det är ingen höjdare med barn som får kämpa så de nästan får andnöd för att få ut bajset... Man måste inte heller ge messmör till varje måltid. Börja lugnt och se sen hur det ter sig. ½ tsk gjorde susen för min pojk och han mår MYCKET bättre nu när han får sova istället för att krysta ut bajs...

• carolin01

fick ett råd av bvc att inte använda messmör när de var så små, de var bättre med lite matolja i flaskan för trög mage.. och de har hjälpt kanon, ta bara de i nån flaska om dagen och se om de hjälper..

• Nossfolo

Min dotter är 2mån och har problem med lilla magen. Jag hel ammar henne! Någon som har tips om vad jag kan ge henne som hjälper magen på vägen lite...? Tänkte jag skulle höra mig för lite Innan jag köper Miniform. Tacksam för svar ????

Svar på tråden messmör hur mycket vid trög mage på 2 månaders snabbt svar