Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!

sk man alltså få örfila upp folk efter behag, när man anser att de misssköter sig? ica-personalen, personalen på fk, grannar och kolleger?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    neelliee skrev 2010-01-01 18:21:30 följande:
    Men naturligtvis, i grunden tror jag aldrig att våld är bra. Menar mest att om det väl inträffar att ett barn får någon enstaka örfil pga av reflexer eller oerhörd provokation så behöver det inte vara så farligt. Rent av lärorikt, kanske inte så mycket i rent uppfostringssyfte ("slå mig aldrig mer med en sax!") som i kunskap om människors beteende och instinkter.
    eller att en vuxen får en enstaka örfil, det kan ju också vara lärorikt? så kanske dom lämnar in kvartalsrapporten i tid nästa gång!
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 19:39:55 följande:
    Min sambo har fått två örfilar av mig, vet inte om det var lärorikt men jag står för det och jag tänker aldrig skämmas för det förtjänade han tamejfan.
    jaha.
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 19:48:33 följande:
    Ja. Det var en naturlig reaktion av att komma på honom halvvägs ner i trosorna på min bästa väninna när jag var gravid i v.34.
    så örfilen skulle distrahera honom medans du sprang efter borrmaskin och blåslampa?
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 19:52:25 följande:
    Nej, det var en naturlig reaktion. En reflexmässig handling i chock och ilska.
    man kan väl borra lite reflexmässigt också.
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 19:56:57 följande:
    man får väl ha lite framförhållning. desutom frågade jag om det skulle distrahera medans du HÄMTADE borren.
    nåja, du har valt din man, grattis till det då.
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 20:05:24 följande:
    Vart vill du komma med detta?
    skitsamma vad som hände, du förlät honom tydligen och så har ni det bra nu så vitt jag begriper? bara att gratulera.
  • puss
    neelliee skrev 2010-01-01 20:06:30 följande:
    Att inte lämna in kvartalsrapporten i tid tycker jag inte är extremt provocerande eller något som framkallar refelxmässiga beskyddarinstinkter. Så jag köper inte din jämförelse. Dessutom VET de allra flesta vuxna att man kan smälla till av ren reflex, det behöver man inte lära sig. Är mycket mer troligt att en 6-åring inte än har den förståelsen för människokroppen och mänskliga reflexer och instinkter. Råkar jag av misstag klämma någons hand i en bildörr och personen av reflex slår till mig för att få mig att släppa dörren behöver jag inga djupa samtal efteråt för att förstå - det gör jag ändå.
    poängen är att det är fel att örfila upp folk i uppfostringssyfte.
Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!