ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!
Absolut inte. Den forskning som finns vad gäller att aga barn (och en örfil i uppfostrande syfte är just aga) visar att det för det första inte har någon effekt på barnets beteende, för det andra eskalerar, dvs man slår hårdare och hårdare, för det tredje ffa drabbar små barn, i förskoleåldern (kul att örfila en tvååring, va), och för det fjärde skadar barnets relation till sin förälder och dess självkänsla - agade barn betraktar sig själva som att de förtjänar agan (eftersom alternativet vore att deras föräldrar är illvilliga och det är ytterst smärtsamt för ett barn).
Att slå vuxna i uppfostrande syfte - tack, jag är redan så uppfostrad som jag blir och det jag inte lärde mig genom resonemang och goda förebilder kommer jag inte att lära mig genom våld heller.
Det hymafr skriver om Mel Gibson bevisar ju bara att karln uppenbarligen saknar sunt förnuft - om en treåring använder en käpp till att slå eller hota en ettåring med ska han inte ha en tillsägelse eller varning eller smisk - den vuxne ska omedelbart ta käppen och jävlar i det se till att treåringen inte kommer åt en pinne i närheten av ett litet barn på VECKOR. Snacka om att strunta i att ta sitt ansvar som vuxen och istället lägga skulden på barnet. Karln är rolig i dödligt vapen men saknar uppenbarligen sans och förnuft.