Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!

hymafr skrev 2009-12-17 10:17:23 följande:
    En del tonåringar är varken underlägsna i styrka eller längd så där handlar det bara om att i så fall slå ett barn som är underlägset i den mentala utvecklingen (pga sin låga ålder), men håller fullständigt med om att man säkert kan bli så frustrerad att man kan klippa till en provocerande tonåring. Drar mig till minnes en intervju med Mel Gibson för ett antal år sedan. Han sa att han bestraffar sina barn fysiskt. Som exempel tog han om 3-åringen svingar en käpp i närheten av 1-åringen så säger han först till 3-åringen att sluta så att han inte sticker ut ögat på lillebror. Om det inte hjälper säger han till en gång till, på skarpen. Om det fortfarande inte hjälper så ger han 3-åringen en klapp i ändan. Han menade på att om man agar barnen (måttligt) som små så behöver man inte ta till det när de blir äldre - helt enkelt för att ungarna då vet att risken finns att de får en klapp i ändan då också. Vet inte om han gjort rätt, men kan tycka att det handlar om barnuppfostran - inte om misshandel. Har själv en dotter som det inte skulle hjälpt att aga - pga hennes handikapp. Hon skulle antagligen riskerat att bli ihjälslagen om hon fötts för 100 år sedan, eftersom hon aldrig skulle gett sig hur mycket stryk hon än skulle fått. Känner däremot andra (bl a mina förra grannar) som agade sina barn (måttligt) och där hjälpte det omedelbart. Man får inte glömma att förbudet mot barnaga tillkom för att det inte skulle finnas några gråzoner där föräldrar skulle kunna försvara barnmisshandel med att det "bara" var i uppfostrande syfte. Har precis för mig att en pappa blev friad i tingsrätten efter att anklagats för att ha gett sin 14-åriga dotter en örfil. Han erkände att det hänt, men det fanns flera oberoende vittnen som intygade att dottern betett sig som en "idiot" innan och att det var "befogat". Kanske någon kommer ihåg detta fall och om det var så det gick till? När det gäller frågan från TS så svarade jag "vet ej" - det ska givetvis inte bli tillåtet, men kanske man ska bedöma helhetsbilden lite mer?
    Jag är uppfostrad med smisk, det hjälper inte. Jag betede mig inte bättre eller sämre för att jag fick smisk.
Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!