Inlägg från: ShadowPriest |Visa alla inlägg
  • ShadowPriest

Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?

Stackars min sambo...Han fick ett jobb för 2 månader sen genom ett bemanningsföretag. Idag fick han reda på att de drar 42% i skatt för att man skall kunna få tillbaka mer nästa år. Att de har det som policy.
    De sa inget om det på intervjun eller kontraktskrivningen utan det skulle min sambo ha läst i pärmen som han fick. Självklart tog ju han för givet att skatten är som den alltid har varit på alla jobb han haft: kring 32%...

Känns som det kommer bli en väldigt fattig jul

• Svar på tråden Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?
  • ShadowPriest

Tecken:

Skatten i vår kommun är 32%.

Nej de sa bara att de drar mycket i skatt för att man skall få tillbaka mer nästa år.

• ShadowPriest

missteddy:

Ja det tycker jag med. Men nu har detta bemmaningsföretag detta som policy och drar den skatten vare sig man vill eller inte. Min sambo skall ringa till dom imorgon och ifrågasätta detta. Men det kommer ju säkerligen bli blankt nej till sänkning imed att det är deras "policy" som det så fint heter
    Det är ju nästan hälften av lönen!

• ShadowPriest

Vet inte vad lagen säger om detta, är så fruktansvärt dålig på att googla om sånt här

• ShadowPriest

Finns det ingen lag som säger att man själv har rätt att bestämma om mer skatt skall dras? För detta låter mer som girighet hos bemmanningsföretaget. Vi vill inte ha 42% i skatt när det brukar vara 10% mindre annars, det är flera tusenlappar mindre i månaden för oss.

• ShadowPriest

förstår att ni inte kan svara på detta, det är lika stopp i mitt huvud känns bara obehagligt...men men...

• ShadowPriest

Jea72:

Nej de har inte bett om skattesedel heller utan detta är något de gör för alla anställda oavsett vad de har för kommunskatt. Det är 42% som gäller.

• ShadowPriest

Sen så har andra företag som han jobbat på aldrig bett om någon skattesedel utan lönekontoret har haft bra koll på det.

• ShadowPriest

Men om nu företaget inte går med på att sänka skatten? Det står ju tydligen i deras pärm som man får när man börjar jobba hos dom. Skall försöka leta upp pärmen senare idag och läsa igenom allt.

• ShadowPriest

sasssy:

Ja jag tycker bara det är konstigt att för det första: det stod inte på anställningsavtalet, för det andra: det sas inte muntligt någon gång enligt min sambo, för det tredje: man skall behöva komma på det själv och läsa en välkommen-pärm.

Ett seriöst företag tycker jag, skall informera om detta muntligt så att vederbörande förstår, och INTE ta för givet att det har lästs i någon pärm.

Tycker bara det luktar skunk över allt detta.

• ShadowPriest

sasssy:

Ja pärmen må hända vara givet att man läser, men den gavs samtidigt som anställningsavtalet skrev under. han fick inte pärmen innan han skrev under för att läsa igenom. Då ansåg min sambo att infon där kanske inte var så viktig.

• ShadowPriest

Han ringde bemmaningen idag och de sa att det är inte 42% utan tabell 32 PLUS 10% och att det inte skulle ge mer än 200:- i månadssäkning för han.
    Tabell 32 PLUS 10% är väl 42%??

• ShadowPriest

Tecken:

Nehej Vad är tabell 32 då?
    Han tjänar 21000:- innan skatt och går efter tabell 32 PLUS 10% extra på skatten. Hon på bemanningen sa att det skulle bli ca 200:- mer i skatt?

Svar på tråden Hur kan ett bemanningsföretag dra 42% i skatt på lönen?