Inlägg från: Trynträ |Visa alla inlägg
  • Trynträ

Värna om era katter - håll dem inne!

Sen tycker jag egentligen att människan är en nedvärderande varelse överhuvudtaget som ser ner på djuren. För varför ska egentligen människan ha rätt att skjuta djur, ha djur i fångenskap och liknande saker. Tänk om det var djuren som höll oss i fångenskap. Nä man får ju säga att det är tur att man fötts som människa så man är högre stående än alla andra. Egentligen är det ju inte rätt att ha nåt djur i fångenskap, vare sig det är farligt eller ej eftersom det är emot djurets natur. Inga djur var från början gjorda för fångenskap.

Nu menar jag inte att det är fel att ha husdjur men man kan inte säga att katten ska få springa fritt för att den är snäll och att det hör till dess natur när inte hundar, kaniner och andra snälla djur får springa fritt. Det är väl lika synd om dem då. Det är det här vilda djur resonemanget jag inte förstår mig på som ni kattägare tar till som vägrar ha katten inne.

• Trynträ

Håller med dig helt Knytets. Sen undrar jag varför ingen tycker det är djurplågeri när hundar måste vara inne hela dagarna när det anses som djurplågeri att en katt får vara inne? Det går ju att gå ut med en katt i sele med. Å kom inte dragandes med att det är kattens natur att vara vild för det är minst lika mycket hundens natur att vara vild.

• Trynträ

Puppina: Om din katt vill gå ut och bajsa så tycker jag du ska följa efter henne och plocka upp bajset för jag vill då inte kliva i kattbajs. Kattbajs är minst lika äckligt som hundbajs.

• Trynträ

Puppina: Ja det var ju fint av dig att du alltid följer efter din katt vart den går och plockar upp efter den. Fast det stämmer ju inte riktigt eftersom det var barnen som kom och sa till att katten bajsat på grannens tomt. Sen att katterna gräver ner sitt bajs har väl inte med saken att göra. Det är väl bättre man ser bajset isåfall så man vet vart man inte ska sätta händerna eller gå. Annars kan vi ju säga till hundägarna att de inte behöver ta upp bajset om de häller lite jord över. Samma sak ju. Sen bara för att ingen granne har klagat behöver inte betyda att katten bajsat på nån annans tomt. En katt kan gå rätt långt bort och det är inte alltid man får tag på katten som gjort det.

• Trynträ

lilla mej: Hur ofta är man hemma och ser vilken katt det är som bajsat i rabatten?? Det är ju inte så att katten står kvar och väntar på att man ska komma hem från jobbet.

• Trynträ

Hahaha. Vilka väluppfostrade grannkatter ni har Knytets. Jag är djupt imponerad.

• Trynträ

Vi kanske borde starta en tråd om att vi hatar kattägare som släpper katterna lösa vind för våg också. För hatar vi katter så hatar vi säkert ägarna med. Vi är helt enkelt obotligt hatiska av oss.

• Trynträ

Tids nog blir det säkert lag på att man måste ha katten i koppel precis som hundar. Det är ju orättvist annars.

• Trynträ

Man kan ha katter i koppel precis som hundar bara de vänjer sig. Då kan man ju ha hunden ute. Det är väl inget som säger att bara för att man har en katt inne så kan man inte ta ut den på promenad precis som man gör med hundar. Eller varför inte hägna in tomten så kan man ha katten gående fritt där. Sen kan man ju diskutera det här med om det är synd om katter som måste gå fritt inne och inte får springa lös ute. Är det inte värre med kaniner då som får sitta där i sina små burar på 1 kvm och inte kunna hoppa omkring fritt. Det är nästan så man funderar på att gå med i kaninernas befrielsefront om det nu finns nån sån för dem tycker jag verkligen synd om.

• Trynträ

Knytets: Det låter som de borde gillra upp en videokamera och filma bilarna när inte är där så kanske de kan få bevis och få grannen ersättningsskyldig för skador i lacken.

Sen har jag också upptäckt att alla katter inte fattar att de ska hålla sig undan trots att man spolat vatten på dem förut. Om de har kort minne eller är allmänt korkade vete sjutton.

• Trynträ

Ja det är ju skit om det är så. De som fixade lagen måste ha haft en massa utekatter själva. Det är ju helt klart för hundägare kan de ju inte ha varit. Men det är ju så mycket mysigare att kliva i kattskit än i hundskit... Särskilt som katterna gräver ner skiten så den inte syns. Det gör ju att den blandas ut i jorden så man tror att det är lite lera man klivit i. Yummie!!!

Jag har själv inte hund men jag kan inte låta bli att tycka att det är ytterst märkligt att samma lag inte gäller för kattägare.

• Trynträ

Zabw: Nä precis. Men en katt för några få kronor går bra att släppa ut. Inte alla katter kommer tillbaka heller men det är ju ingen större förlust när den var så billig... Jag tror visst hundar kan komma tillbaka precis som katter. Det gäller väl bara att dressera dem. Vet en hund vart maten finns så tror jag säkert att han springer hem med precis som en katt.

• Trynträ

Zabw: Du skrev "Vem f*n vill köpa en hund för flera tusen å släppa den å den inte kommer tillbaka, det går ju inte... " Det tolkade jag som att om man har en katt som kostade flera tusen så skulle man inte släppa ut den heller för en katt kan ju springa bort sig med. Men det kan hända att jag missuppfattade dig. Isåfall ber jag om ursäkt.

• Trynträ

Å hur ska vi veta vilken katt som fiskade upp våra koikarpar... Hade katten varit instängd så hade fisken fortfarande levt. Kan era katter ta dö på andra djur så anser jag att man skulle få ha en hund på tomten som tog död på era katter. Husdjur som husdjur liksom. Men då skulle det nog bli ett fasligt liv.

• Trynträ

ttl: Undrar om du resonerar så om dina barn med. Jag menar en katt är ju som ett litet barn och det är ju ingen som lär den att en bil är farlig utan det får den minsann lära sig själv (med några få undantag som fanns från några personer som fanns i denna tråd). Man borde värna om sina djur lika mycket som sina barn. Hade jag ett barn skulle jag aldrig drömma om att låta det barnet springa omkring nära vägen när det är litet. Men en kattunge går minsann bra att bara släppa ut vind för våg. Det har jag lite svårt att förstå.

• Trynträ

ladyline: Det låter som din katt blev rastlös inne. Det hade säkert hjälp om du skaffat en kompis till den.

• Trynträ

Tänk så mojsigt sen att bli slickad i ansiktet av en katt som smaskat i sig en liten mus. Yummie!!! Jag insåg helt plötsligt varför jag varken vill ha en katt eller en hund. Å så är vi människor lite rädda för att få kiss på fingrarna efter toabesök... Lite dubbelmoral om ni frågar mig. Hundar och katter gillar att slicka sig både här och där. Hehe. Men det verkar ingen tycka är äckligt minsann.

Oj. Nu kom jag visst ifrån ämnet lite.

• Trynträ

Fast det är klart. Man ska va otroligt vig för att klara att slicka sig i rumpan.

• Trynträ

TweleGirl. Ja och det måste ju bero på att vi är för oviga nog. Tur att man är människa så man slipper slicka sig i rumpan.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!